|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4705
|
Title: | Customer Intention to Order Food Online: The Case of EMU Cyprus |
Authors: | Öney, Emrah Bouzboune, Nasser Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Internet marketing--Internet advertising--Business enterprises--Computer Networks Internet Marketing--Food Online Intention(s) to use order food online Perceived Trust Perceived Quality Perceived Security Perceived Usefulness Perceived Ease of Use |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Bouzboune, Nasser. (2017). Customer Intention to Order Food Online: The Case of EMU Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The world has gone through numerous changes as far back in history as one can imagine. Today, the world is continuing to do so, through computerization. Ever since the development if the internet, many links between technology and business among others began to form. The same applies to the food ordering systems. People used to traditionally go to a restaurant and order from a menu. Nowadays, a new trend has shown up, ordering food online. The internet has made this available and facilitated it. In this study, the effects of certain factors of perception on the intention to order food online have been investigated. These factors are perceived trust, perceived quality, perceived security, perceived usefulness, and perceived ease of use.
In that regard, the study has aimed to establish if: (i) perceived trust has an effect on customer intention to order food online; (ii) perceived quality has an effect on customer intention to order food online; (iii) perceived security has an effect on customer intention to order food online; (iv) perceived usefulness has an effect on customer intention to order food online; (v) perceived usefulness has an effect on customer intention to order food online.
An extensive and broad literature review was engaged in order to form a concept from the variables of perceived trust, perceived quality, perceived security, perceived usefulness, perceived ease of use and their effects on consumer behavior, notably consumer intention to purchase food online. Following that, five hypotheses were pointed out to determine any possible effects of these variables on the intention to purchase food online.
Later on during the study, only four hypotheses were kept due to errors in data analysis. The remaining four hypotheses were investigated using T-tests, ANOVA tests in addition to a regression analysis of the data which was collected from a survey of 225 respondents in Famagusta, North Cyprus. The findings showed that every factor had a significant and positive effect on consumer intention to order food online, but not all in the same degree. To conclude this study, a theoretical and managerial implication of the findings, the limitations that the study faced, and suggestions for future research are discussed. ÖZ: Dünya tarih boyunca, her kesin farz ettiği gibi, sayısız değişikliklere geçmiştir.Bugün, dünya buna devam etmekte ve bilgisayarlaşma evriminden geçmekte.İnternetin gelişimi başladıktan bu yana, teknoloji ve işletmeler arasında birçokbağlantılar kurulmaya başladı.
Aynısını internet yemek siparişi sistemleri hakkında da söyleye biliriz. İnsanlar,geleneksel olarak, restoranlara gider ve yemeği menüden seçerlerdi. Günümüzde ise,internetten sipariş etme modalaşmaya başladı. Çünki internet bunu mümkün kıldı veolanak sağlamağa başladı. Bu çalışmamızda, internetten yemek siparişi kararlarınınalgılanmasında bazı faktörlerin etkilerini araşdıracağız. Bu faktörlere aşağıdakılardahildir: algılanan güven, algılanan kalite, algılanan emniyyet, algılanan faydalılıkve algılanan kullanım kolaylığı.
Bu bakımdan, çalışmamız aşağıdakıları geliştirmeyi hedefliyor: (i) Algılanangüvenin internetten yemek siparişi kararlarında etkisi olması ; (ii) Algılanankalitenin internetten yemek siparişi kararlarında etkisi olması ; (iii) Algılananemniyyetin internetten yemek siparişi kararlarında etkisi olması ; (iv) Algılananfaydalılığın internetten yemek siparişi kararlarında etkisi olması ; (v) Algılanankullanım kolaylığının internetten yemek siparişi kararlarında etkisi olması.
Algılanan güven, kalite, emniyyet, faydalılık ve kullanım kolaylığının değişkenlerive bunların müşteri alıcılığı üzerinde etkileri, özellikle internet siparişi kararlarıkonusunda konsept geliştirmek için geniş ve kapsamlı bir edebiyyat kullanıldı.
Bunu takiben, bu değişkenlerin yemek siparişi kararlarında her hangi mümkünetkilerini belirleme adına 5 farklı hipotez geliştirilti. Daha sonrasında, verilerinanalizi sonucunda oluşan hatalar nedeniyle sadece 4 hipotezle devam etme kararıalındı. Geri kalan bu 4 hipotez , T-test ve ANOVA test (Varyans analizi) kullanılarakincelendi ve buna ilaveten, Kuzey Kıbrıs, Mağusa bölgesinde yaşayan 225 kişidentoplanılan veri sonucunda regresyon analizi yapıldı. Sonuçlara göre, her faktörün,hepsi aynı seviyede olmasa bile, müşteri kararlarında pozitif ve negatif etkisi var.
Kısacası, sonuçların teorik ve yönetimsel çıkarımı, çalışmamızın karşılaştığı engellerve gelecek araştırmalar için öneriler düşünüldü ve tartışıldı. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4705 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|