DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4707

Title: Sporda Sponsorluk: Üç Popüler Takım Sporundaki Forma Üreticilerinin Araştırılması
Authors: Ünlücan, Doğan
Usal, Necmi
Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi
Keywords: İşletme
İşletme Yönetimi
Sponsorluk
üretici firmalar
futbol
basketbol
voleybol
Sponsorship
manufacturing brands
football
basketball
volleyball
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Usal, Necmi. (2018). Sporda Sponsorluk: Üç Popüler Takım Sporundaki Forma Üreticilerinin Araştırılması. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Nowadays sponsorship is a hot topic. Sports sponsorship is one of the most important sponsorship types. Sport sponsorship provides many advantages to sponsoring firms such as brand awareness and marketing. It also provides advantages to sponsored clubs in terms of increasing revenues, gaining competitive advantage and increasing popularity. The aim of the survey is to investigate the jersey manufacturing brands of the male teams which compete in the top leagues in 3 major team sports (football, basketball and volleyball). In addition, the advantages of sponsorship are mentioned in detail for both sponsoring companies and sports clubs. The highest number of researched teams is in the field of football. It is followed by basketball and volleyball. As a result of the study, many different manufacturing brands have been identified in the investigated sports types. On the other hand, Italian firms are on top in each sports type in terms of the number of manufacturing firms.
ÖZ: Günümüzde, sponsorluk çok önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Spor sponsorluğu, sponsorluğun en önemli çeşitlerinden bir tanesidir. Yapılan sponsorluk anlaşmaları, sponsorluk veren firmaların marka bilinirliğini artırması yanında, spor kulüplerinin önemli gelir kaynaklardan bir tanesi haline gelmiş, kulüplerin daha yarışmacı hale gelmesi ve popülaritesinin artmasına katkı sağlamıştır. Araştırmada, 3 takım sporunda (futbol, basketbol ve voleybol) en üst liglerde mücadele eden erkek takımlarına hangi forma üretici firmaların sponsorluk yaptığının ortaya çıkarılma amaçlanmaktadır. Ayrıca, sponsorluk anlaşmalarının, sponsorluk veren firmalar ve spor kulüpleri açısından da ne gibi avantajlar yarattığı üzerinde durulmuştur. Çalışmada, en çok futbol dalındaki kulüplerle ilgili bilgilere ulaşılmıştır. Futbolu sırası ile basketbol ve voleybol izlemiştir. Araştırılan spor dallarında birçok üretici firmanın olduğu saptanmıştır. Bir diğer yandan, üretici firma sayısı bakımından, İtalyan firmalarının araştırılan her üç spor dalında birinci sırada yer aldığı görülmüştür.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne İşletme Yönetimi Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Doğan Ünlücan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4707
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
usalnecmi.pdfThesis, Master710.4 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback