DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4754

Title: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Öğrencilerindeki Empati, Kişilik Tipleri ve Çoklu Zeka Türlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Authors: Kağan, Sertan
Yıldız, Emre
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Empati
Kişilik Tipleri
Çoklu Zeka
Kişilik
Zeka
Empathy
Personality Types
Multiple Intelligence
Personality
Intelligence
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Yıldız, Emre. (2018). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Öğrencilerindeki Empati, Kişilik Tipleri ve Çoklu Zeka Türlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ÖZ: Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, PDR öğrencilerindeki empati, kişilik tipleri ve çoklu zeka türlerinin cinsiyet ve sınıf düzeyleri değişkenleri bağlamında ilişkilerini incelemektir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2017 – 2018 öğretim sezonunda Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı öğrencilerinden 120‟si kadın, 109‟u erkek toplamda 229 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Temel Empati Ölçeği, Eysenck Kişilik Anketi – Gözeden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu ve Çoklu Zeka Kuramı Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına göre bilişsel empati ile nörotisizm, dışadönüklük, psikotizm, mantıksal matematiksel zeka ve doğa zekası arasında negatif bir ilişki olduğu görülürken, yalan, görsel uzamsal zeka, kişilerarası zeka, bedensel kinestetik zeka ve içsel zeka arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu; duygusal empati ile dışadönüklük, doğa zekası ve içsel arasında olumsuz yönde bir ilişki olduğu görülürken, nörotisizm, sözel dilsel zeka ve görsel uzamsal zeka arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca nörotisizm ile sözel dilsel zeka, kişilerarası zeka, bedensel kinestetik zeka ve içsel zeka arasında negatif, mantıksal matematiksel zeka ve görsel uzamsal zeka arasında olumlu yönde; dışa dönüklük ile sözel dilsel zeka, mantıksal matematiksel zeka, görsel uzamsal zeka, müziksel ritmik zeka, kişilerarası zeka ve bedensel kinestetik zeka arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Psikotizm ile görsel uzamsal zeka, müziksel ritmik zeka, doğa zekası ve kişilerarası zeka arasında negatif, mantıksal matematiksel zeka ve içsel zeka arasında olumlu yönde; yalan ile zeka türleri ve içsel zeka arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca empati, dışadönüklük, psikotizm ve bazı zeka türleri arasında cinsiyet değişkeni açısından manidar bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Nörotisizm, yalan, sözel dilsel zeka, görsel uzamsal zeka ve kişilerarası zeka puanlarının kadın öğrencilerde daha yüksek olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrencilerin sahip oldukları empati, kişilik tipleri ve çoklu zeka türlerinde sınıf düzeyi değişkeni açısından anlamlı farklılıkların olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Empati, Kişilik Tipleri, Çoklu Zeka, Kişilik, Zeka
Aim: The main purpose of this research is to analyse the relationship between empathy, personality types and multiple intelligence types of the PGC students on the basis of gender and class level variables. Methot: The sample of the research consisted of 229 students (120 female, 109 male) studying at Educational Sciences Department, Psychological Guidance and Counselling Program the Eastern Mediterranean University in 2017-2018 academic year. Basic Empathy Scale, Eysenck Personality Questionnaire – A Revised Abridged Form and Multiple Intelligence Theory Assessment Scale were used as the tools to gather the data. Findings: According to the results of the research, there is a negative relationship between cognitive empathy and neuroticism, extroversion, psychotism, logical mathematical intelligence and natural intelligence; but a positive relationship between lie, visual spatial intelligence, interpersonal intelligence, bodily kinesthetic intelligence and inner intelligence. Besides this, while observing a negative relation between emotional empathy, natural intelligence and inner intelligence, it has been found that there is a positive relationship between neuroticism, verbal linguistic intelligence and visual spatial intelligence. Further, a negative relation between neuroticism and verbal linguistic intelligence, interpersonal intelligence, bodily kinesthetic intelligence and inner intelligence; and a positive relation between logical mathematical intelligence and visual spatial intelligence have been found. A positive relationship between extroversion and verbal linguistic intelligence, logical mathematical intelligence, visual spatial intelligence, musical rhythmic intelligence, interpersonal intelligence and bodily kinesthetic intelligence has been observed. A negative relationship between psychotism and visual spatial intelligence, musical rhythmic intelligence, natural intelligence and interpersonal intelligence; and a positive relationship between logical mathematical intelligence and inner intelligence have been found. It has been observed that there is a positive relationship between lie and intelligence types and inner intelligence. Besides, it has been found that there isn‟t a significant difference according to the empathy, extroversion, psychotism and some intelligence types to gender variable. It has been determined that female students have higher intelligence scores in neuroticism, lie, verbal linguistic intelligence, visual spatial intelligence and interpersonal intelligence. Besides this, it has been determined that there are significant differences in empathy, personality types and multiple intelligence types according to class level variable. Keywords: Empathy, Personality Types, Multiple Intelligence, Personality, Intelligence
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Sertan Kağan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4754
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
yıldızemre.pdf818.92 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback