|
EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4754
|
Title: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Öğrencilerindeki Empati, Kişilik Tipleri ve Çoklu Zeka Türlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi |
Authors: | Kağan, Sertan Yıldız, Emre Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Empati Kişilik Tipleri Çoklu Zeka Kişilik Zeka Empathy Personality Types Multiple Intelligence Personality Intelligence Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Yıldız, Emre. (2018). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Öğrencilerindeki Empati, Kişilik Tipleri ve Çoklu Zeka Türlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ÖZ:
Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, PDR öğrencilerindeki empati, kişilik
tipleri ve çoklu zeka türlerinin cinsiyet ve sınıf düzeyleri değişkenleri bağlamında
ilişkilerini incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2017 – 2018 öğretim sezonunda Doğu
Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Programı öğrencilerinden 120‟si kadın, 109‟u erkek toplamda 229 kişi
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Temel Empati Ölçeği, Eysenck Kişilik
Anketi – Gözeden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu ve Çoklu Zeka Kuramı
Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre bilişsel empati ile nörotisizm,
dışadönüklük, psikotizm, mantıksal matematiksel zeka ve doğa zekası arasında
negatif bir ilişki olduğu görülürken, yalan, görsel uzamsal zeka, kişilerarası zeka,
bedensel kinestetik zeka ve içsel zeka arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu;
duygusal empati ile dışadönüklük, doğa zekası ve içsel arasında olumsuz yönde bir
ilişki olduğu görülürken, nörotisizm, sözel dilsel zeka ve görsel uzamsal zeka
arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca nörotisizm ile sözel
dilsel zeka, kişilerarası zeka, bedensel kinestetik zeka ve içsel zeka arasında negatif,
mantıksal matematiksel zeka ve görsel uzamsal zeka arasında olumlu yönde; dışa
dönüklük ile sözel dilsel zeka, mantıksal matematiksel zeka, görsel uzamsal zeka,
müziksel ritmik zeka, kişilerarası zeka ve bedensel kinestetik zeka arasında olumlu
yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Psikotizm ile görsel uzamsal zeka, müziksel
ritmik zeka, doğa zekası ve kişilerarası zeka arasında negatif, mantıksal matematiksel
zeka ve içsel zeka arasında olumlu yönde; yalan ile zeka türleri ve içsel zeka arasında
olumlu yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca empati, dışadönüklük, psikotizm
ve bazı zeka türleri arasında cinsiyet değişkeni açısından manidar bir fark olmadığı
tespit edilmiştir. Nörotisizm, yalan, sözel dilsel zeka, görsel uzamsal zeka ve
kişilerarası zeka puanlarının kadın öğrencilerde daha yüksek olduğu görülmüştür.
Bununla birlikte öğrencilerin sahip oldukları empati, kişilik tipleri ve çoklu zeka
türlerinde sınıf düzeyi değişkeni açısından anlamlı farklılıkların olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Empati, Kişilik Tipleri, Çoklu Zeka, Kişilik, Zeka Aim: The main purpose of this research is to analyse the relationship between
empathy, personality types and multiple intelligence types of the PGC students on
the basis of gender and class level variables.
Methot: The sample of the research consisted of 229 students (120 female,
109 male) studying at Educational Sciences Department, Psychological Guidance
and Counselling Program the Eastern Mediterranean University in 2017-2018
academic year. Basic Empathy Scale, Eysenck Personality Questionnaire – A
Revised Abridged Form and Multiple Intelligence Theory Assessment Scale were
used as the tools to gather the data.
Findings: According to the results of the research, there is a negative
relationship between cognitive empathy and neuroticism, extroversion, psychotism,
logical mathematical intelligence and natural intelligence; but a positive relationship
between lie, visual spatial intelligence, interpersonal intelligence, bodily kinesthetic
intelligence and inner intelligence. Besides this, while observing a negative relation
between emotional empathy, natural intelligence and inner intelligence, it has been
found that there is a positive relationship between neuroticism, verbal linguistic
intelligence and visual spatial intelligence. Further, a negative relation between
neuroticism and verbal linguistic intelligence, interpersonal intelligence, bodily
kinesthetic intelligence and inner intelligence; and a positive relation between logical
mathematical intelligence and visual spatial intelligence have been found. A positive
relationship between extroversion and verbal linguistic intelligence, logical
mathematical intelligence, visual spatial intelligence, musical rhythmic intelligence,
interpersonal intelligence and bodily kinesthetic intelligence has been observed.
A negative relationship between psychotism and visual spatial intelligence, musical
rhythmic intelligence, natural intelligence and interpersonal intelligence; and a
positive relationship between logical mathematical intelligence and inner
intelligence have been found. It has been observed that there is a positive relationship
between lie and intelligence types and inner intelligence. Besides, it has been found
that there isn‟t a significant difference according to the empathy, extroversion,
psychotism and some intelligence types to gender variable. It has been determined
that female students have higher intelligence scores in neuroticism, lie, verbal
linguistic intelligence, visual spatial intelligence and interpersonal intelligence.
Besides this, it has been determined that there are significant differences in empathy,
personality types and multiple intelligence types according to class level variable.
Keywords: Empathy, Personality Types, Multiple Intelligence, Personality,
Intelligence |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Sertan Kağan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4754 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Psychology
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|