DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4760

Title: Akademik Erteleme Davranışının Geştalt Temas Biçimleri ile İlişkisi
Authors: Akıntuğ, Yeliz
Avcı, Ayten Özipek
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Erteleme davranışı
Akademik erteleme davranışı
Geştalt terapi yaklaşımı
Geştalt temas biçimleri
Procrastination behaviour
Academic procrastination behaviour
Gestalt therapy
Gestalt contact figure
Öğrenci Psikolojisi-Akadem'k Erteleme-Lise Öğrencileri-Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Issue Date: 2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Avcı, Ayten Özipek. (2016). Akademik Erteleme Davranışının Geştalt Temas Biçimleri ile İlişkisi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Gestalt contact figures and academic procrastination on T.R.N.C.’s high school last year students. The secondary aim is, define the differences between Gestalt contact figures scores, academic procrastination scores and students’ sexuality, department, living area and parents’ educational levels. The study group of this research consists of 126 women, 149 men and totally 375 participants. The Gestalt contact figure – new edition forms and Academic procrastination forms are applied to all participants. The research results were analysed with the correlation, percentage analysis and one way ANOVA. The results of research conducted have been found significant relationships between Gestalt contact figures and Academic procrastination on T.R.N.C’s students. At the same time has been found significant differences between academic procrastination and Gestalt contact figure scores and demographic information. Key Words: Procrastination behaviour, Academic procrastination behaviour, Gestalt therapy, Gestalt contact figure.
ÖZ: Bu araştırmanın birinci amacı, K.K.T.C’nin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bulunan Genel Liselerine devam eden son sınıf öğrencilerinin Akademik erteleme davranışı ile Geştalt temas biçimleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmanın bir ikincil amacı ise, Geştalt temas biçimleri ve Akademik erteleme davranışı puanlarının cinsiyet, bölüm ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 126’sı kadın, 149’u erkek olan toplam 375 birey oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan kişilere, kişisel bilgi formu, Geştalt temas biçimleri ölçeği yeniden düzenlenmiş formu ve Akademik erteleme davranışı forumları uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, araştırmanın amaçlarına uygun düşecek şekilde korelasyon, yüzdelik Analizi ve tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda geştalt temas biçimleri ve akademik erteleme davranışı arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca araştırmanın ikinci amacı olan cinsiyet bölüm ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Anahtar Sözcükler: Erteleme davranışı, Akademik erteleme davranışı, Geştalt terapi yaklaşımı, Geştalt temas biçimleri.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2016. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4760
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
avciayten.pdfThesis, Master1.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback