|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4787
|
Title: | Liselerde Öğrenim Gören Ergenlerin Problem Çözme Becerilerinin ve Karar Verme Stratejilerinin İncelenmesi |
Authors: | Kağan, Sertan Dokuzlar, Şerifali Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ergen Psikolojisi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Problem çözme Karar verme Problem Solving Decision Making |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Dokuzlar, Şerifali. (2017). Liselerde Öğrenim Gören Ergenlerin Problem Çözme Becerilerinin ve Karar Verme Stratejilerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | The aim of this study is to investigate problem solving skills and decision making strategies and to find out the relationship between problem solving skill scales’(PSS) sub scales and decision making strategies (DMS) subscales of the adolescence who are studying in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) High Schools. It was also aimed to investigate the differences between PSS and DMS regarding to some socia-demographic variables (Sex, class, parent education levels, family income and abode).
The sample of the study consist of 549 girls and 318 boys, totally 867 students who are attending to high schools which are associated to TRNC National Education and Cultural Ministry. The data for this study has been collected with Personal Information Form, Problem Solving Inventory and Decision Making Strategies Scale and has been analyesed with SPSS 20.
It was found that the probblem solving skills of adolescents who are studying in TRNC has low problem solving skills and more likely to have impetuous aproach in problem solving and were leaning to use dependent decision making strategies. In this study, significant relationship had been found between problem solving skills and decision making strategies of the adolesence. There were a significant difference in problem solving skills and decision making strategies of the adolescents according to socia-demohraphic variables. ÖZ:
Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenim gören ergenlerin problem çözme becerilerinin ve karar verme stratejilerinin belirlenmesi, problem çözme becerileri ve alt ölçekleri ile karar verme stratejileri alt ölçekleri arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Bununla birlikte bazı sosyo-demografik değişkenlere (cinsiyet, sınıf, anne-baba eğitim düzeyi, aile gelir düzeyi, yaşanılan yer) göre farkını incelemeyi amaçlamaktadır.
Araştırmanın örneklemini KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet liselerinde 2015-2016 eğitim öğretim döneminde eğitimine devam eden 549 kız ve 318 erkek olmak üzere toplam 867 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi Formu, Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Karar Stratejileri Ölçeği (KSÖ) aracılığıyla toplanmış olup, Sosyal Bilimler İstatistik Paket Programı (SPSS) 20.00 ile analiz gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada KKTC’de öğrenim gören ergenlerin problem çözme becerilerinin düşük olduğu, problem çözmede aceleci yaklaşımı daha fazla uyguladıkları ve bağımlı karar verme stratejilerini daha fazla kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ergenlerin problem çözme becerileri ve alt ölçekleri ile karar stratejileri ölçeğinin alt ölçekleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilen Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Analizi sonucunda, problem çözme becerileri ile karar stratejileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) sonuçlarında ise problem çözme becerilerinin ve karar verme stratejilerinin sosyo-demografik değişkenlere göre fark gösterdiği saptanmıştır. |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Sertan Kağan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4787 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|