DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4790

Title: The Perception of Online Ethics and its Impact on Consumers’ Satisfaction: Case of Clothing Industry in North Cyprus
Authors: Tümer, Mustafa
OkhovatMoghaddam, Nahal
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Social Media Marketing--Cyprus, North
Social Media--Customer relations--E-Commerce
E-commerce
Consumers’ satisfaction
Online purchasing
Online ethics
Online perceived risks
Fashion
Marketing Fashion
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: OkhovatMoghaddam, Nahal. (2017). The Perception of Online Ethics and its Impact on Consumers’ Satisfaction: Case of Clothing Industry in North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Social media is the most impressive trend of 21 century that facilitates the attraction of customers through modern life. There has been great strides toward online services that has led to attention to online ethics and moral issues as well. The growth of online services takes privacy and security of online retails in to consideration in a way that might affect customers’ satisfaction and the related industries as well.Other studies considered the influence of perception of ethics on trust, word of mouth, buying intention, while this study focuses on satisfaction of customers in online purchasing. Perception of ethics in this study includes four factors comprising security, privacy, non-deception and fulfilment. It has been said that global internet transaction remarked basic emphasis of ethics in e-commerce. Regarding the easiness of switching from one website to another, retailer should consider ethics as an essential matter. According to previous studies, financial, product, psychological, time/convenience, system security were considered as online perceived risks. Though, this study converts them to differnt four categories as explained above. Sample were collected among educated people in the erea of Turkish Republic of Northen Cyprus. Applying an administrated questionnaire, 250 respondents answered the survey distributed between them. The data analysis was conducted through Minitab 17.0. The Results showed a significant positive effect for the all four dimensions of ethics on consumers’ satisfaction. Hence, ethics playing a major role in affecting consumers’ satisfaction related to online purchasing. Nevertheless, by using the step wise multiple regression, we add the constituents of POE in that equation up to the point, we achieve to the insignificancy of one of the dimension. The outcomes confirm that security, fulfillment and non-deception have positive and significant relation with web satisfaction, while privacy lacks of a meaningful relation.
ÖZ: Sosyal medya kullanımı çağdaş yaşam unsurları aracılığıyla müşteri çekimini kolaylaştıran 21.yüzyılın en etkili yönelimlerinden biridir. Online hizmetlerin kullanımındaki artış online etiği ve ahlaki sorunlar gibi konulara da özen gösterilmesine sebep olmuştur. Online hizmetlerdeki artış müşteri memnuniyeti ve ilgili sanayiler göz önüne alındığında online perakendecilik açısından gizlilik ve güvenlik gerektirmektedir. Daha önce yapılan birçok çalışma, etik algısının müşteriler üzerindeki etkisini güven, ağızdan ağıza pazarlama ve satın alma niyeti yönünden ele alsa da bu çalışma online satın alma sürecinde müşteri memnuniyetine odaklanmaktadır. Bu çalışmadaki etik algısı güvenlik, gizlilik, güvenilirlik ve icra etme faktörlerini içermektedir. Küresel internet faaliyetlerinin e-ticaretteki temel etik algısının üzerinde durduğu söylenmektedir. Bir internet sitesinden diğerine geçmenin kolaylığı göz önüne alındığında, perakendecilerin etik konusuna büyük önem göstermeleri gerekmektedir. Daha önce yapılan çalışmalar, müşterilerin finansal, psikolojik ve zaman yönünden uygunluğunun yanında, ürün ve sistem güvenliğinin müşteriler tarafından online riskler olarak algılandığını göstermektedir. Fakat, bu çalışma yukarıda belirtilen mevcut değerlendirmeleri 4 yeni kategoride ele almaktadır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti genelinde 250 eğitimli kişinin ankete katılması sonucuyla örneklemeler elde edilmiştir. Veriler Minitab 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, etik algısının dört boyutunun her birinin müşteri memnuniyeti üzerinde ciddi olumlu etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle etik algısının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisi online alışverişle de ilişkilendirilebilir. Ancak çoklu regresyon yöntemi kullanılarak POE medya yönetiminin bileşenlerini söz konusu denkleme eklediğimizde, boyutlardan birinin anlamsızlığına ulaşmış oluyoruz. Sonuçlar müşteri memnuniyeti açısından gizlilik faktörünün anlamlı bir ilişkiye sahip olmadığını ortaya koyarken, güvenlik, icra etme ve güvenilirlik faktörlerinin web memnuniyetiyle önemli derecede bağlantılı olduğunu göstermektedir.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2017. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4790
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
moghaddamnahal.pdfThesis, Master807.5 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback