DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4809

Title: Yükseköğretimde Tanıtım Faaliyet ve Araçlarının Üniversite Öğrenci Tercihlerindeki Rolü: Doğu Akdeniz Üniversitesi Örneği
Authors: Adiloğlu, Fatoş
Arslan, Doğuş
Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi
Keywords: Doğu Akdeniz Üniversitesi--Tanıtım ve Pazarlama
KKTC
Doğu Akdeniz Üniversitesi
Üniversite Tanıtım Araçları
Yükseköğretim
Pazarlama İletişimi
İletişim ve Tasarım
TRNC
Eastern Mediterranean University
University Promotion Tools
Higher Education
Marketing Communication
Communication and Design
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Arslan, Doğuş. (2018). Yükseköğretimde Tanıtım Faaliyet ve Araçlarının Üniversite Öğrenci Tercihlerindeki Rolü: Doğu Akdeniz Üniversitesi Örneği. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The dynamics of a consumer society direct institutional reflexes in accordance to changing conditions and developing technology which brings rapid consumption and a competitive environment. Communication in the information age firstly shows itself in the field education, making itself felt in the application of education marketing. Universities value promotional work in terms of reaching goals in a competitive environment. Promotional work varies as centers are created at universities to carry it out. Via promotional work, universities need to reach a certain position and carry out work that determines the identity of the institution. The success of such work is directly proportional with the amount of students the university gains. This study examines components of higher education in the TRNC and the structuring of universities with the primary aim of creating resources. It has been carried out with the aim of researching and evaluating the promotional activities carried out during university choice period with the aim of increasing the awareness of potential students in addition to promotional tools and the bond between prospective students and the university they are interested in. This thesis evaluates the promotional tools and channels used by students who registered to the Eastern Mediterranean University in the 2017-2018 Academic Year in order to examine the university’s communication regarding promotion. It aims to provide contextual and stylistic information and knowledge about promotion and marketing communication for the TRNC. The ongoing promotional activities of the Eastern Mediterranean University that aim to increase the intake of students were evaluated based on communication practices. This investigation uses quantitative research via the survey method. Surveys were carried out on 440 students (40 students from 11 different faculties) who registered to the Eastern Mediterranean University in the 2017-2018 Academic Year.
ÖZ: Değişen çevre koşulları ve gelişen teknoloji hızlı tüketim ve rekabet ortamını beraberinde getirmektedir. Tüketim toplumu dinamikleri kurumsal refleksleri bu doğrultuda yönlendirmektedir. Bilgi çağında iletişim kendini eğitim disiplinlerinde gösterdiği gibi uygulama olarak eğitim pazarlamasında da hissettirmektedir. Üniversitelerin rekabet ortamında hedeflerine ulaşmalarında tanıtım çalışmaları önemsenmektedir. Tanıtım faaliyetleri üniversitelerde merkezi birimlere dönüşürken uygulamalar çeşitlenmektedir. Fark yaratmak ve farkındalık oluşturmak açısından kurum imajı için belirleyici çalışmaların ne kadar yarar sağladığı tercih döneminde öğrenci tercih ve kayıt rakamlarıyla ilişkilendirilmektedir. Bu araştırma yükseköğretim sistemi çerçevesinde KKTC yükseköğretim bileşenleri ve üniversite yapılanmasını içermekte olup öncelikli olarak literatüre kaynak yaratmaya yöneliktir. Tez çalışmasında üniversite tercih dönemlerinde adayların farkındalığını arttırmak doğrultusunda yürütülen tanıtım faaliyetleri araştırılmaktadır. Doğu Akdeniz Üniversitesine 2017-2018 yılında kayıt yaptıran öğrencilerin yararlandığı tanıtım araçları ve mecralar değerlendirilmiş olup sonuç olarak üniversitenin tanıtım konusundaki iletişim etkileşimi irdelenmiştir. Burada KKTC için içeriksel ve biçimsel olarak tanıtım ve pazarlama iletişimi kapsamında bilgi ve veri üretmek amaçlanarak iletişim stratejisine katkı sunmak hedeflenmiştir. Bu bağlamda Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin süregelen tanıtım faaliyetleri doğrultusunda yeni öğrenci alımını arttırmak amacıyla uyguladığı iletişim pratikleri, anket yöntemiyle nicel bir araştırma üzerinden değerlendirilmiştir. Anket çalışması Doğu Akdeniz Üniversitesi’ne 2017-2018 yılında kayıt yaptıran 11 farklı fakültede bulunan 40’ar toplamda 440 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada basit olasılıklı (rastgele) örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Description: İletişim ve Medya Çalışmaları Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Fatoş Adiloğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4809
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
arslandogus.pdfThesis, Master4.7 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback