DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4812

Title: Using B.I.M. in Design Stage of Construction Projects to Minimise Health and Safety Risks: Proposing a Model for Application of B.I.M. in P.t.D.
Authors: Gürcanlı, Gürkan Emre (Co-Supervisor)
Çelik, Tahir (Supervisor)
Tözer, Kemal Dirgen
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering
Keywords: Civil Engineering
Work Places--Construction Industry
Construction industry--Safety--Accidents - Prevention--Cyprus, North
Prevention Through Design
Design for Safety
Northern part of Cyprus
Turkish Republic of Northern Cyprus
Construction Sector
Building Information Modelling
Health and Safety in Construction
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Tözer, Kemal Dirgen. (2018). Using B.I.M. in Design Stage of Construction Projects to Minimise Health and Safety Risks: Proposing a Model for Application of B.I.M. in P.t.D. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: In construction industry the conditions of work places inherently change continuously. Additionally, the construction activities conducted on construction sites vary from one project to another. Therefore, the construction industry is one of the most hazardous industry on all over the world and special effort is required to minimise the occupational accidents at construction sites. On the other hand, majority of the dangerous situations appearing on construction sites, are mostly the results of decisions produced during the briefing and design stage. It is beleieved that, considering some precautions during briefing and design stage of construction projects some occupational accidents can be eliminated. The aim of this study is to minimise the occupational risks due to the decisions made during briefing and design stage of the construction projects which may result with occupational accidents. In order to do so, a Hazard Identification System (HIS) was developed by using BIM. This system defines risky construction elements that may cause fall from height type of accidents and suggests safer design alternatives. Hence, much safer buildings can be designed in Occupational Health and Safety point of view. Within the scope of this study, the focal points was a multi-storey building that was designed first without applying the HIS and its risk scores was evaluated by Fine-Kinney method. Then the HIS is applied and the risk scores were re-evaluated in the same way. It was proved that, majority of the risks that caused fall from height type of accidents are detectable and in consideration with the proposed alternative design by HIS, the fall from height risks can mainly be eliminated.
ÖZ: İnşaat sektöründe çalışma koşulları sektörün yapısı gereği sürekli değişim içerisindedir. Buna ek olarak, inşaat sahasında yürütülen aktiviteler projeden projeye değişmektedir. Bu nedenle, inşaat sektörü İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği (İSİG) bakımından dünya genelinde en tehlikeli iş ortamına sahip sektörler arasındadır ve kazaları minimize etmek için özel çaba sarfedilmelidir. Dünya genelinde yürütülmüş olan bazı çalışmalar, inşaatlardaki tehlikelerin bir bölümünün tasarım sürecinde alınan bazı kararlarla ortaya çıktığını saptamıştır. Bu çalışmanın amacı, alınan tasarım kararlarıyla ortaya çıkan ve iş kazası yaşanmasını sağlayan tehlikeleri minimize etmektir. Bunu yapabilmek için, tasarımcıların tasarım sürecinde kullandığı BIM ortamında çalışan ve adına Hazard Identification System (HIS) denen bir sistem geliştirilmiştir. Bu sistem BIM ortamında geliştirilen bina modelini eleman eleman tarayarak yüksekten düşme riskini doğuran yapı elemanlarını tesbit edecek ve yapacağı alternatif tasarım önerileriyle riskleri minimize edecektir. Böylece, İSİG bakımından daha güvenli binalar tasarlamak mümkün olacaktır. Çalışma kapsamında çok katlı bir bina projesinin Fine-Kinney Yöntemi ile risk değerlendirmesi yapılmıştır. Daha sonra, aynı bina projesi HIS’in alternatif tasarım önerileri dikkate alınarak yeniden tasarlanmış ve ayni yöntemle risk değerlendirmesi yeniden yapılmıştır. Sonrasında, her iki durumun risk değerlendirmesinden çıkan risk skorları karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda, yüksekten düşmeye neden olan tehlikelerin büyük bir bölümünün tasarım aşamasında giderilebileceği görülmüştür. Devamında, yapılan alternatif tasarım önerileriyle tehlikelerin büyük ölçüde ortadan kaldırılabildiği saptanmıştır.
Description: Doctor of Philosophy in Civil Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2018. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Gürkan Emre Gürcanlı and Supervisor: Prof. Dr. Tahir Çelik.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4812
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tözerkemal.pdfThesis, Doctoral1.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback