|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4830
|
Title: | Secondary School Students Perceptions of STEM in Western Nigeria |
Authors: | İşçioğlu, Ersun Adeola, Alabi Khaliv Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies |
Keywords: | Computer and Instructional Technology Teacher Education Information and Communication Technologies in Education Science--Study and teaching--Nigeria Western Technology--Study and teaching--Nigeria Engineering--Study and teaching--Nigeria Mathematics--Study and teaching--Nigeria STEM Secondary School Science Technology Engineering and Math Education Nigeria |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Adeola, Alabi Khaliv. (2017). Secondary School Students Perceptions of STEM in Western Nigeria. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | As the world advances through more and more technological breakthroughs, there is no doubt STEM education is the platform to be laid down for the new generation to get by. Like many developing countries, Nigeria is making effort in the development of STEM education. At middle school or secondary schools students begin to ponder about their career options. Secondary students seem to be shying away from STEM. The efforts made by the government with several programmes have not been effective enough. The aim of this study is to investigate secondary school student perceptions of STEM.
This study was carried out in the south-west geo political zones of Nigeria. In this research a quantitative approach was employed by using a standard questionnaire to collect necessary data from students of age bracket 14 – 17. SPSS was used to analyse data. Descriptive – analysis, T-test and Annova test was carried out on the data collected. The results shows that students have high perception of STEM. It was also found out that age, gender and state of respondents is not a major factor influencing student‘s performance in STEM subjects. ÖZ:
STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) eğitiminin yeni nesle ulaşması gelişen teknoloji ile daha kolay bir hale gelmiştir. Gelişmekte olan pek çok ülkede olduğu gibi, Nijerya‘da da STEM eğitimi için yoğun çaba sarf edilmektedir. Yapılan araştırmalarda, ortaokullarda okumakta olan öğrencilerin STEM konusunda çekingen bir tavır gösterdikleri ve devletin yeteri kadar etkili bir planlama yapamadığı görülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Nijerya‘da öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencilerinin STEM‘e yönelik algılarının incelenmesidir.
Bu çalışma Nijerya'nın güney-batı bölgesinde sürdürülmüştür. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, 14 – 17 yaş aralığında olan ortaöğretim öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma sonucunda elde edilen veriler SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada betimsel analiz, T-test ve Anova analiz yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin STEM‘e yönelik algılarının yüksek olduğunu görülmüştür. Ayrıca çalışma sonucunda, öğrencilerin cinsiyet ve yaş farklıklarının STEM‘e yönelik algıları üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4830 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|