|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4833
|
Title: | Okul Öncesi Dönemde Çok Kültürlü Eğitim Uygulamaları Çalışmalarının İncelenmesi |
Authors: | Yazgın, Eda Serttaş, Gülsüm Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Öğretmenliği Okul Öncesi Eğitim--Çok Kültürlü Eğitim Kültür Çok Kültürlü Eğitim Çok Kültürlülük Eğitim Okul Öncesi İlköğretim Culture Multi-Cultural Education Multi-Culturalism Education Pre-School Elementary Education |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Serttaş, Gülsüm. (2019). Okul Öncesi Dönemde Çok Kültürlü Eğitim Uygulamaları Çalışmalarının İncelenmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırma, küreselleşme, çok kültürlülük, çok kültürlü eğitim kavramları
temel alınarak, çok kültürlü okul öncesi eğitimin önemini ve etkilerinin araştırıldığı
çalışmaların sonuçlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Küreselleşme, günlük
hayatta hemen hemen her konuda uluslararası bağ oluşmasını sağlamaktadır. Bu
bağlamda, toplumların kültürleri sadece kendi sınırları içinde nüfuz etmekle
kalmamıştır. Çok kültürlülük kavramı, birçok farklı topluluk ve geçmişten gelen
insanların kültürlerinin bir arada bulunması ve bu durumun ayrımcılıktan ve tekile
indirgenmesinden uzak, eşit ve adil bir ortamda süregelmelerinin sağlanmasıdır. Çok
kültürlü eğitim de bu bağlamda, ayrımcılık ve ön yargıdan uzak bir şekilde, bireysel
ve/veya topluluksal kültür kaybını engellemeye, farklı kültürleri tek bir çatı altında
bütünleştirmekten ziyade her birini olduğu gibi kabul etme, farklı görmeme amacı
güden, topluluktan ziyade toplumun geneline fayda sağlamaya uğraşan, vatandaşları
birleştiren bir eğitim sistemi olarak kabul edilmiştir.
Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi
desenine dayalı bir araştırmadır. Konu ile ilgili alanyazında yer alan çalışmalar
incelenmiş ve elde edilen veriye içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizinin
temelinde yapılan işlem, birbirine benzeyen verileri belirli kavramlar ve temalar
çerçevesinde bir araya getirmek ve bunları okuyucunun anlayabileceği bir biçimde
düzenleyerek yorumlamaktır. Bu bağlamda araştırma; kültür, çok kültürlülük,
eğitimin rolü, çok kültürlülüğe ilişkin okul öncesi eğitimin güncel durumu, okul
öncesi eğitimin sosyal davranışlar üzerine etkisi, okul öncesi dönemde çok kültürlü
eğitimi özendirme ve destekleme yolları, öğretmen yetkinliği, eğitim medyası ve çok
kültürlü eğitim programı türleri alt başlıklarında toparlanmıştır.
Araştırmada, çok kültürlü eğitim ile ilgili 2000–2018 yılları arasında
yayımlanmış yazılı kaynaklar araştırmanın evrenini oluştururken, yine aynı
tarihlerdeki okul öncesi dönemde çok kültürlü eğitim uygulamaları ile ilgili
çalışmalar bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçları, çok
kültürlü eğitimin okul öncesi dönemde çok yüksek düzeyde önem taşıdığı, bireyin,
daha açık fikirli, ön yargıdan uzak, kendine ve parçası olduğu topluma çok daha
yararlı bir birey olarak gelişmesinin temelini oluşturduğu yönündedir. Çok
kültürlülüğün, eğitim aracılığıyla sosyal bir değişim yarattığı, geçmişe ve hatta
günümüze kıyasla çok daha iyi bir geleceğe yatırım olduğu, eğitim ve öğretimin çok
kültürlülüğe yaklaşımında köklü bir reforma ihtiyaç duyduğu, çocuklara gerçek
değerlerin öğretilmesinin toplumu olumlu yolda ilerleteceği bulgularına ulaşılmıştır.
Çok kültürlü eğitim sistemlerinin, yüksek öğretim seviyelerinde de uygulanması ve
etkilerinin izleme çalışmaları ile desteklenmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kültür, Çok Kültürlü Eğitim, Çok Kültürlülük, Eğitim, Okul
Öncesi, İlköğretim The aim of this study is to research and evaluate the effects and importance of
multicultural education system in preschools, based on the values of globalization,
multiculturalism and multicultural education. Globalisation provides an international
bond on almost every level of daily life. In this regard, the cultures of communities
are not restricted to influence just their surroundings, but those that are out of their
boundaries. The notion of multiculturalism allows multiple cultures from different
communities and backgrounds to coexist with one another without any prejudice or
discrimination, not forced to intertwine, in an equal and just medium. Multicultural
education in this context is regarded as one that strives to raise citizens who aim to
serve for the betterment of the society rather than just their communities, to stray
from discrimination and prejudice, to keep personal and/or community based
cultures free of outside influence by accepting them for what they are, rather than
trying to mold them as one, yet bring in the citizens together under common
understanding towards one another.
Highlighting the effects of these factors in regards to social and other
elements on Turkey and TRNC’s preschool education and determining where they
lack and provide the possible reforms needed to resolve said issues is the purpose of
this study. This study utilises the literature review type of qualitative research
method. The literature related to the subject(s) has been examined and the data
acquired has been analysed for content. The content analysis is done in order to
comprise data in groups of similar notions and themes, and to construe them in a way
that is comprehensible by the reader. In this regards, the research is split into sub
clauses, these are as follows; culture, multiculturalism, the role of education, the role
of preschool education, the current status of preschool education, the effects of
preschool education on social behaviour, ways to incentivise multicultural education
in preschool education, teacher’s expertise, educational media, types of multicultural
education programs.
The universe of this study comprises of scholarly articles and literary medium
on the topic of multicultural education, while those on the topic of multicultural
educational practices in preschool education form the sample of it.
The notions reached by this research is that, multicultural education plays
exceptionally high level of importance in preschool education, as it results in the
development for the foundation of a more open minded, less prejudiced individual
that is much more beneficial to both the society that they are a part of and
themselves. It is also agreed upon that multiculturalism’s effect through education
does create a social change as it is an investment for a better future compared to the
past and even current times, and that there needs to be a reform in the way education
and teaching behaves towards multiculturalism, as having children taught factual
values and morals will result in a better path for the society as a whole. We are of the
opinion that having multiculturalist education systems implemented in higher
education and observing the results of its effects will result in shedding light on the
longevity and effects of the subjects discussed within the thesis.
Keywords: Culture, Multi-Cultural Education, Multi-Culturalism, Education, PreSchool, Elementary Education |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4833 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|