DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4910

Title: The Relationship between the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and Social Media (Check-in Applications)
Authors: Oney, Emrah
Sahranavard, Seyed Arash
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Technology and Social Media
Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT)
Check in Applications--Use of Internet--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Online social networks Social media Digital communications
Social aspects Internet
Social aspects
UTAUT
Performance Expectancy
Effort Expectancy
Social Influence
Facilitating Conditions
Behavioral Intention
Check-in Applications
North Cyprus
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Sahranavard, Seyed Arash. (2018). The Relationship between the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and Social Media (Check-in Applications). Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: In today’s world, technology is advancing with a fast pace and most of the activities such as shopping, education, business transactions, entertainment, and communication are done by using the Internet. With the help of the Internet, virtual platforms such as social media provide opportunities for people to communicate with each other regardless of time and place. Users can share their information, for instance what they are doing and at which place they are with their companions using check-in websites and applications. This study aims to determine the factors that affect the use of check-in applications. UTAUT model will be applied to determine the main factors among students of Eastern Mediterranean University in North Cyprus. This study focuses on investigating the impact of the core constructs of the UTAUT model, which are Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, and Facilitating Conditions on intention to use check-in applications. Moreover, the study tests the moderating effects of age, gender, and experience on the relationship between the main constructs of the UTAUT model and intention to use check-in applications. The data for this study was collected from 250 students studying in Eastern Mediterranean University in North Cyprus. According to the analysis conducted using these data, the results illustrate that only Performance Expectancy and Facilitating Conditions have a significant and positive impact on the intention to use check-in applications. In addition, only the relationship between Performance Expectancy and intention to use check-in applications is influenced by the moderating effect of age. The last chapter of this study includes discussion about the limitations to this study and also provides managerial implications and suggestions for future studies related with the topic of this study.
ÖZ: Günümüz dünyasında teknoloji hızla ilerliyor ve alışveriş, eğitim, ticaret işlemleri, eğlence ve iletişim gibi aktivitelerin çoğu internet kullanılarak gerçekleştiriliyor. İnternetin yardımıyla, sosyal medya gibi sanal platformlar, insanların zaman ve mekân gözetmeksizin birbirleriyle iletişim kurmalarına olanak sağlıyor. Kullanıcılar, check-in web sitelerini ve uygulamalarını kullanarak, yaptıkları ve bulundukları yerdeki arkadaşlarıyla bilgilerini paylaşabiliyorlar. Bu çalışma, check-in uygulamalarının kullanımını etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. UTAUT modeli, Kuzey Kıbrıs’ta Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin temel faktörlerini belirlemek için uygulanacaktır. Bu çalışma, UTAUT modelinin çekirdek yapısını oluşturan, performans beklentisi, çaba beklentisi, sosyal etkisi ve kolaylaştırıcı koşulların check-in uygulamalarının kullanımına olan etkisini araştırmaya odaklanmıştır. Ayrıca çalışma, yaş, cinsiyet ve deneyimin UTAUT modelinin ana yapıları arasındaki ilişki üzerindeki kontrol etkisini ve check-in uygulamalarını kullanma amacına etkisini de test etmektedir. Bu çalışma için veriler Kuzey Kıbrıs'ta Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde okuyan 250 öğrenciden toplanmıştır. Bu veriler kullanılarak yapılan analize göre, sonuçlar sadece performans beklentisi ve kolaylaştırıcı koşulların, check-in uygulamalarını kullanma amacı üzerinde önemli ve olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, sadece Performans Beklentisi ile check-in uygulamalarını kullanma amacı arasındaki ilişki, yaşın ılımlı etkisinden etkilenmektedir. Bu çalışmanın son bölümü, bu çalışmanın getirdiği sınırlamalar hakkında tartışmayı içermekte ve ayrıca bu çalışmanın konusuyla ilgili gelecekteki çalışmalara ilişkin yönetim sonuçları ve önerileri de sunmaktadır.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Oney
URI: http://hdl.handle.net/11129/4910
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sahranavardseyed.pdfThesis, Master2.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback