DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4921

Title: Social Media and Depression: EMU Students’ Use of Instagram
Authors: Özad, Bahire Efe
Jideonwo, Chiwetara Lotanna
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Social Media--Communication--International Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North
Social media
Instagram
depression
tertiary student
cyberbullying
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Jideonwo, Chiwetara Lotanna. (2019). Social Media and Depression: EMU Students’ Use of Instagram. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Extensive use of SNS among positive feelings, may lead to negative feelings such as sadness, jealousy and self-comparison which are taken in this study as depression. Research has shown that spending a good part of the day active on social networking platforms regularly can precipitate feelings of sadness, insecurity, and misery leading to virtual intimidation, inferiority complex, and mediocrity coupled with sleeplessness and feelings of dejection. This research seeks to elaborate on the motives behind an individual’s Instagram interaction; in other words, university students in particular and the benefits they derive from the platform. The study adopts a quantitative methodology in order to answer its research questions. The study randomly samples 372 students of the Eastern Mediterranean University (EMU) in North Cyprus for the 2018/2019 academic session. In-house questionnaires were distributed to the students and were analyzed with using the Statistical Package for Social Sciences. Findings in this study indicated that EMU students obviously derive various forms of satisfaction from their use of Instagram. Findings in this study was also able to show that students get depressed when they get bullied by their online friends, or when they see their friends and other users living a comfortable life based on their Instagram posts. Furthermore, findings also show that social media use may facilitate EMU students who are Instagram users to feel depressed when their followers do not like their pictures, when they do not receive attractive comments about their pictures, or when their followers do not comment on their posts at all.iv Keywords: social media, Instagram, depression, tertiary student, cyberbullying
ÖZ: Sosyal Networkün yaygın kullanımı olumlu hisler yanında bu çalışmada depresyon olarak alınan üzüntü, kıskançlık, kendini karşılaştırma gibi negatif duygulara da yol açabilir. Araştırmalar düzenli olarak günün büyük bir bölümünü sosyal ağlarda aktif olarak harcamanın, üzüntü, güvensizlik ve mahrumiyet duygular üretip sanal yıldırma, aşağılık kompleksi ve sefaletin uykusuzluk ve yeis duygularına yol açtığını göstermektedir. Bu araştırma bireysel Instigram etkileşiminin arkasındaki motivlerini başka bir deyişle, özellikle üniversite öğrencilerinin ve bu platformdan elde ettikleri faydaları saptamayı hedeflemektedir. Bu çalışma araştırma sorularını yanıtlamak için başvurmuştur. Kuzey Kıbrıs’ta 2018- 2019 Güz Döneminde Doğu Akdeniz Üniversitesinde, rastgele örneklem ile seçilmiş 372 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan anketler öğrencilere dağıtılmış ve SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları DAÜ öğrencilerinin Instigram kullanımından belirli tatmin elde ettiklerini göstermektedir. Çalışmanın bulguları, aynı zamanda çevrimiçi arkadaşları tarafından zorbalığa uğradıklarında veya arkadaşlarını ve diğer Instigram kullanıcılarını Instigram gönderilerine dayanan rahat yaşamlarını gözlemlediklerinde depresyano girdiklerini göstermektedir. Dahası, bulgular Instigram kullanan DAÜ öğrencilerinin takipçileri Instigram resimlerini beğenmediklerinde veya resimleri ile ilgili çekici yorum almadılarında, ya da hiç yorum almadıklarında depresyano girdiklerini göstermektedir.vi Anahtar Kelimeler: sosyal medya, Instigram, depresyon, üniversite öğrencileri, siber zorbalık
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Bahire Efe Özad.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4921
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Jideonwochiwetara.pdfTheses ,Master.1.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback