DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4955

Title: Attitudes towards Trilingual Education in Kazakhstan: A Case Study
Authors: Shibliyev, Javanshir
Aubakirova, Rauza
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT)
Multicultural education--Multilingualism--Trilingual Education--Kazakhstan
Student attitude
teacher attitude
trilingual education
trilingualism
multilingualism
English medium of instruction
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Aubakirova, Rauza. (2017). Attitudes towards Trilingual Education in Kazakhstan: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The research focused on teacher and student attitudes towards trilingual education and its implementation in Kazakhstan. In addition, the purpose of the study was to investigate attitudes towards multilingual situation in Kazakhstan. The present study was conducted in Nazarbayev Intellectual School that practices trilingual education by teaching subjects within three languages: Kazakh, Russian, and English. It also attempted to investigate if there is correlation between teachers’ and students’ attitudes. Finally, the study aimed to find out whether gender affects the students’ attitudes. In the study, qualitative and quantitative methods were implemented. The participants involved 110 students from 9th, 10th, and 11th grades and 10 teachers of science subjects. All of the participants were non-native English speakers. The study employed triangulation: questionnaire, teacher interviews, and classroom observations. The results revealed that participants have positive or at least, neutral attitudes towards trilingual education and multilingual situation in Kazakhstan. Generally, students demonstrated more positive attitudes than their teachers. However, no statistically significant differences were found between teachers’ and students’ attitudes. Moreover, gender did not have a considerable effect on attitudes towards trilingual education as well as multilingual education.
ÖZ: Bu araştırma öğretmen ve öğrencilerin üç dilli eğitime karşı tutumunu ve üç dilli eğitimin Kazakistan’da uygulanmasına odaklanmıştır. Ek olarak, bu çalışmanın amacı Kazakistan’daki çok dillilik durumuna olan tutumu incelemektir. Bu çalışma üç dilde (Kazakça, Rusça ve İngilizce) eğitim veren bir okul olan Nazarbayev Intellectual School’da yapılmıştır. Ayrıca, bu çalışma öğretmenler ve öğrencilerin tutumların farklılıkları incelemeyi amaçlamıştır. Son olarak, bu çalışma öğrencilerin cinsiyet farkının üç dilliliğe olan tutumları üzerinde bir etkisi olup olmadığını incelemeyi hedeflemiştir. Bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri uygulanmıştır. Katılımcılar 9., 10. ve 11. sınıflardaki öğrencilerden oluşan 110 kişi ve 10 fen öğretmeninden oluşmaktadır. Bütün katılımcılar için İngilizce ana dil değildir. Çalışmada anket, öğretmen mülakatları ve sınıf gözlemleri yoluyla üçgenleme metodu kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, katılımcıların üç dilliğe ve Kazakistan’daki çok dillilik durumuna karşı pozitif veya en azından, tarafsız tutumu olduğunu ortaya koymuştur. Genel olarak, sonuçlar öğrencilerin tutumlarının öğretmenlere göre daha pozitif olduğunu göstermiştir. Ancak, öğrenci ve öğretmen tutumları arasında istatistiksel olarak önemli bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, cinsiyet farkının üç dilli eğitimine karşı tutumlar üzerinde de önemli bir etkisi olmadığı görülmüştür.
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4955
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aubakirovarauzza.pdfThesis, Master1.24 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback