|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4959
|
Title: | Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Seviyelerinin İletişim Becerileri Açısından Bazı Değişkenlerle İncelenmesi |
Authors: | Uygarer, Gülen Kovan, Ayşen Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık İyi oluş--Psikoloji Öznel İyi Oluş İletişim Becerileri Üniversite Öğrencileri Subjective Well-Being Communication Skills University Students |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kovan, Ayşen. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Seviyelerinin İletişim Becerileri Açısından Bazı Değişkenlerle İncelenmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The present research is a comparative study that examines the Subjective Well-Being (SWB) with some variables in terms of Communication Skills (CS) in university students.
The research sample consists of 430 students (249 female and 181 male) attending Psychological Counselling and Guidance (PCG) and Nutrition and Dietetics (ND) programs in Eastern Mediterranean University.
SWB Scale developed by Dost in 2005 and CS Evaluation Scale prepared by Korkut in 1996 were used to collect data for the research. Additionally, the data about students’ demographic features were obtained through Personal Information Form, which was prepared by researcher.
The relationship between students’ SWB and CS was used by Pearson correlation. To determine whether there is a significant difference in the predictions of CS and SWB levels was used by t-test (gender, department, class, living place), relationships between departments and SWB & CS were measured by Spearman analysis and some variables were conducted by Kruskal Wallis H-test analysis (perceived mother and perceived father behaviour types).
According to results, research is emphasized that how differences were experienced the PCG and ND program students’ SWB levels and CS in terms of variables (department, gender, class, perceived mother and father behaviour types and living place).
According to the findings, when variable of department was taken in terms of SWB and CS, no significant differences were found in either program. There was a significant difference in gender in terms of SWB and together with a significant
difference between CS and gender. Also was found that the variable of class with SWB and CS were not significant differences. Additionally there was no significant difference between SWB and perceived mother behaviour types, but SWB and CS were considered that variables in terms of perceived father behaviour types have significantly differences. In these variable shows that perceived mother and father are high level perfectionist. The variable of living place was determined by SWB and CS that significant difference was found. It was determined that the urban living place has a higher level than the rural areas in terms of SWB and CS. ÖZ:
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin ‘Öznel İyi Oluş’ (ÖİO) seviyelerinin ‘İletişim Becerileri’ (İB) açısından bazı değişkenlerle incelemesini ele alan karşılaştırmalı bir çalışmadır.
Araştırmanın örneklemini, DAÜ’de Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPDA) ve Beslenme ve Diyetetik (BD) programlarında öğrenim gören 249 kadın, 181 erkek toplam 430 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak Dost tarafından 2005 yılında geliştirilen “Öznel İyi Oluş Ölçeği” (ÖİOÖ) ve Korkut tarafından 1996 yılında hazırlanan “İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği” (İBDÖ) kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili bilgiler araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile elde edilmiştir.
Öğrencilerin öznel iyi oluş ve iletişim becerileri arasındaki ilişki için Pearson korelasyonundan yararlanılmıştır. İB ile ÖİO düzeyleri puanlarının yordanmasında anlamlı farklılık gösterip göstermediğine t-test (cinsiyet, program, sınıf, yaşanılan yer), programlar ile ÖİO ve İB arasındaki ilişki için Spearman, Kruskal Wallis H-test ile (algılanan anne-baba davranış biçimleri) veri analizlerinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre, DAÜ’de RPDA ile BD programı öğrencilerinin ÖİO ve İB’nin program, cinsiyete, sınıfa, algılanan anne-baba davranış biçimlerine ve yaşanılan yere göre nasıl bir farklılık gösterdikleri üstünde durulmuştur. Bulgular sonucuna göre ÖİO ve İB açısından program değişkeni ele alındığında, her iki programda da anlamlı bir farka rastlanmamıştır. ÖİO açısından cinsiyet değişkeni anlamlı fark tespit edilmiş olmasıyla beraber İB ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer değişken olan sınıf ile ÖİO ve İB
aralarında anlamlı bir farkın bulunmadığı ortaya çıkmıştır. ÖİO ile algılanan anne davranış tipi arasında anlamlı farklılık göstermemiş olup algılanan baba davranış tipi arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. İB ile algılanan anne ve algılanan baba davranış tipi değişkenleri açısından ele alındığın anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Algılanan anne ve baba davranış tiplerinde mükemmeliyetçi anne ve babalarının yüksek derecede mükemmeliyetçi oldukları ortaya konmuştur. ÖİO ile İB tarafından ele alınan son değişken olan yaşanılan yer arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. ÖİO ve İB açısından kentsel yaşam yerinin kırsal alanlardan daha yüksek seviyeye sahip olduğu saptanmıştır. |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Gülen Uygarer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4959 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|