|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4963
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma Yazma Becerilerine Yönelik Yaptıkları Etkinliklere İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Salime, Korkmazhan Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Çocuk Gelişimi--Eğitim ve Öğretim Okuma yazmaya hazırlık Okul öncesi eğitim Okuma-yazma becerisi Eğitim programı Preparation for literacy Pre-school education Literacy skill Education program |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Korkmazhan, Salime. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okuma Yazma Becerilerine Yönelik Yaptıkları Etkinliklere İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | All the activites that children do related to early literacy during preschool
period are important phenomena which affect their later academic success. In
preschool years, teachers do various activities such as phonetic awareness, visual
perception, vocabulary, listening and writing awareness with the aim of developing
children’s literacy and promoting their school readiness.
A new pre-school education program has been implemented to 2016-2017
academic year at TRNC. One of the six learning areas which takes place in this
programme is Language, Communication And Reading- Writing Preparation Learning
Area. Pre-school teachers are expected to plan activities related to reading- writing
readiness according to the outputs and indicators in this area. Since 2016-2017
academic year, in which the program is put on implementation no evaluation study has
taken place about pre-school teachers’ application about early literacy activities in the
classroms. The aim of this study is to identify the pre-school theachers’ knowledge
and ability level within preparing early literacy activities, their recommendations about
children’s readiness levels and the environment arrangements to support literacy
abilities of the children attending the state and private schools of Famagusta, TRNC.
The working group of this research is 50 pre-schoool teachers who accepted to
participate in this research, who are employee of 16 state and private school running
under TRNC Ministry of Education and Culture. In this qualitative study, for collecting
and analysing the data content analysis technique has been used. The recordings of
teachers’ interviews have been analysed and they were grouped and interpreted as
main categories and themes.
As the result of the study, it has been understood that most of the pre-school
teachers in TRNC see themselves sufficient in early literacy work and the activities
related to phonetic awareness, visual perception, vocabulary, listening, writing
awareness and writing abilities are carried out in a similar practices in all the
institutions. It has been also found that teachers imply the importance of individual
differences among children due to school readiness and literacy abilities, and also that
teachers are insufficient about the arrangements they do in the classroom environment
for supporting literacy. ÖZ:
Çocuğun okul öncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarıyla ilgili
gerçekleştirdiği tüm etkinlikler ilerideki dönemlerde akademik başarısını etkileyen
önemli bir olgudur. Okul öncesi dönemde öğretmenler, okuma yazmaya hazırlık
kapsamında ses bilgisi farkındalık, görsel algı, kelime dağarcığı, dinleme, yazı
farkındalığı olarak tanımlanan çeşitli etkinlikler yapmaktadır. Yapılan bu çalışmalarla
çocukların ilköğretime hazırbulunuşluklarına ve okuma-yazma becerilerinin
kazanılmasına destek olunmaktadır.
Kıbrıs’ta hazırlanan yeni Okul Öncesi Eğitim Programı 2016-2017 öğretim
yılından itibaren uygulanmaya konulmuştur. Bu programda yer verilen altı öğrenme
alanından biri de Dil, İletişim ve Okuma-Yazmaya Hazırlık Öğrenme Alanı’dır. Okul
öncesi sınıflarında öğretmenlerin bu alandaki çıktıları ve göstergeleri kullanarak
okuma yazmaya hazırlık çalışmaları kapsamında etkinlikler planlamaları ve
uygulamaları beklenmektedir. 2016-2017 öğretim yılında uygulamaya koyulmasından
beri, okul öncesi öğretmenlerinin yeni program doğrultusunda okuma-yazmaya
hazırlık çalışmalarını nasıl yürüttükleri konusunda her hangi bir değerlendirme
çalışması yapılmamıştır.
Bu çalışmanın amacı, KKTC’nin Gazimağusa kazasında devlet ve özel
kurumlarda görev yapmakta olan bir grup okul öncesi öğretmeninin, okuma yazmaya
hazırlık çalışmalarıyla ilgili bilgi ve beceri düzeylerini, okuma yazmaya hazırlık
kapsamında uygulamakta oldukları etkinlikleri, çocukların hazırbulunuşuklarıyla ilgili
önerilerini ve sınıflarda okuma yazmayı desteklemek için gerçekleştirdikleri çevre
düzenlemelerini belirlemektir.
Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 eğitim- öğretim yılında Gazimağusa
bölgesinde KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığ’ına bağlı, 16 devlet ve özel okul
öncesi kurumunda görev yapmakta olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 50 okul
öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Bu araştırmanın verilerinin toplanması ve
çözümlenmesinde nitel çalışma kapsamında durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Öğretmenlerle yapılan görüşmelerden elde edilen ses kayıtları çözümlenerek, temel
kategoriler ve temalar şeklinde gruplanmış ve yorumlanmıştır.
Araştırmanın sonucunda, KKTC’deki okul öncesi kurumlarındaki
öğretmenlerin yarıdan fazlasının kendisini bu konuda yeterli olarak algıladığı; okuma
yazmaya hazırlık çalışmaları olarak ses bilgisel farkındalık, görsel algı, kelime
dağarcığı, dinleme, yazı farkındalığı ve yazma becerilerini desteklemeye yönelik
etkinliklerin her kurumda benzer çalışmalar yoluyla uygulandığı sonucuna varılmıştır.
Öğretmenlerin; okuma yazmaya hazırbulunuşluk çalışmalarının yürütülmesinde
bireysel farklılıkların önemini vurguladıkları, sınıflarında çevre düzenlemesi olarak
gerçekleştirdikleri düzenlemelerin sınırlı kaldığı bulgusuna ulaşılmıştır. |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4963 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|