|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5010
|
Title: | Kurdish Novice English Language Teachers’ Perceptions on their Teaching Practices and Needs: A Case Study |
Authors: | Erozan, Fatoş Salh, Sevar Saeed Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching--English Learning Novice teachers teachers’ perceptions teacher education program challenges needs |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Salh, Sevar Saeed. (2019). Kurdish Novice English Language Teachers’ Perceptions on their Teaching Practices and Needs: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The present study aimed to investigate into Kurdish novice English language teachers’
perceptions on their teaching practices and needs. The study also aimed to identify
their perceptions on the teacher education programs they had gone through and to what
extent they had prepared them for the process of teaching. For this purpose, the
teachers’ perceptions regarding their difficulties, challenges and needs in their first
year(s) of teaching were identified.
This study is a mixed method case study, which applies a descriptive -interpretive
method. Sixty – three Kurdish novice English teachers who are teaching in basic and
preparatory schools of General Educational Directorate of Erbil participated in this
study. Thirty – three teachers were from the basic level while thirty teachers were
teaching in preparatory level. Both qualitative and quantitative data were collected
from two different sources: teacher questionnaire and teacher interviews.
The results of the study indicate that in general, Kurdish novice English language
teachers found some aspects in their first year(s) of teaching difficult, some neither
difficult nor easy and some others easy. The results also show that teaching about target
culture, hiring practices and dealing with special needs of students were their main
problems. The results at the same time show that the teachers were in need of support
from their administrators, interaction with experienced English teachers and a
continuous training program. As regards the teacher education program, the results
show that teacher education program they completed did not fully satisfy them and
they believed that their needs were not met. Based on the results, some implications for improving the teacher education in
Kurdistan regional government of Iraq and suggestions for further studies have been
recommended. The implications can help teacher education programs to be more
effective and help novice teachers more to face less problems and provide them with
their needs. ÖZ:
Bu çalışma, Kürt asıllı yeni İngilizce öğretmenlerinin öğretmenlik uygulamalarına
ve ihtiyaçlarına ilişkin algılarını araştırmayı amaçlamaktadır. Buna ek olarak, bu
çalışma mezun oldukları öğretmen eğitim programları hakkındaki algılarını ve onları
öğretme süreci için ne ölçüde hazırladıklarını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç
doğrultusunda, öğretmenlerin meslekteki ilk yıllarında yaşadıkları, zorluklar ve
ihtiyaçlarla ilgili algıları belirlenmiştir
Bu çalışma, tanımlayıcı-yorumlama yöntemini kullanan bir durum çalışmasıdır. Bu
çalışmanın katılımcıları, Erbil'in Genel Eğitim Müdürlüğünün temel ve hazırlık
okullarında eğitim veren 63 Kürt asıllı yeni İngilizce öğretmeni idi. Bunlardan 33'ü
temel seviyede öğretmen iken, 30 öğretmen ise hazırlık düzeyinde ders vermiştir.
Hem nicel hem de nitel veriler iki farklı kaynaktan toplanmıştır: öğretmen anketi ve
öğretmen görüşmeleri.
Çalışmanın sonuçları, genel olarak, Kürt yeni İngiliz dili öğretmenlerinin ilk öğretim
(ler) in bazılarında zor, bazıları ne zor ne de kolay, bazılarında da kolay bulduklarını
göstermektedir.Sonuçlar ayrıca, hedef kültürü öğretme, işe alma uygulamaları ve
öğrencilerin özel ihtiyaçları ile ilgilenmenin temel problemler olduğunu
göstermektedir. Sonuçlar aynı zamanda, öğretmenlerin idarecilerden destek almaları,
deneyimli İngilizce öğretmenleriyle etkileşim ve sürekli bir eğitim programı alma
gibi gereksinimleri olduğunu göstermektedir. Öğretmen eğitimi programı ile ilgili
olarak, sonuçlar öğretmenlerin tamamladıkları öğretmenlik eğitim programından tam olarak memnun olmadıklarını ve tamamladıkları öğretmen eğitim programının aday
öğretmenlerin ihtiyaçlarını karşılayamadığını göstermektedir.
Çalışmanın sonuçlara dayanarak, Irak Kürdistan Bölgesel Yönetimi„nin öğretmen
eğitimini iyileştirmek için bazı çıkarımlar ve ileriki çalışmalar için önerilerde
bulunulmuştur. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5010 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|