|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5020
|
Title: | Postgraduate Iranian Students' Attitudes toward the Use of ICTs in EFL Learning |
Authors: | Kunt, Naciye Vafaeishandiz, Bahareh Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching Language and languages--Study and teaching--Social aspects--Students Perceptions Information and Communication Technology ICT Learner Autonomy English as a Foreign Language EFL |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Vafaeishandiz, Bahareh. (2019). Postgraduate Iranian Students' Attitudes toward the Use of ICTs in EFL Learning. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The use of Information Communication Technology ICT tools in language learning has been a very important aspect of the twenty first century, which is considered to be the beginning of technology revolution era. The wide use of Information Communication Technology ICTs, such as computers, mobile applications, films, blogs, etc. has helped a lot of learners to improve their English. This, also, has helped in promoting learner autonomy, where the learners depend on themselves to learn.
This study examines the attitudes of Iranian postgraduates at Eastern Mediterranean University towards using Information Communication Technology ICTs in learning English. As EMU adopts English-medium of instruction approach, in which foreign language learners learn in English, the researcher found that there is a need to examine the role of Information Communication Technology ICTs and the learners' attitudes towards them. As the Iranian students who study in majors other than English language teaching ELT - such as engineering, business, and IT - don't study in English in Iran, most of the studies examined the role of Information Communication Technology ICTs in language learning for Iranians in ELT department, or in language institutes. Therefore, this study covers this gap by targeting this group and examining their attitudes towards the use of ICTs in Learning English.
The researcher used the mixed method, which contains qualitative and quantitative methods. First, the questionnaire was distributed to 150 Iranian postgraduates at EMU. The questionnaire asked the learners about their attitudes towards Information Communication Technology ICT tools in learning. Then, ten participants were chosen for the interview. The researcher analyzed the questionnaire using SPSS 23rd Edition. This included descriptive analysis, frequencies, 'T' test, and Pearson Correlation. Regarding the interviews, the responses of the interviewees were analyzed and themed to come up with a model that represents the participants' attitudes towards the use of Information Communication Technology ICTs.
The results show that ICTs positively affect the learners' language skills, and it has fostered learner autonomy. This study was also proved by the qualitative results, which showed that there most of the participants support the use of Information Communication Technology ICTs to improve their learning skills, language skills, and learner autonomy. A small number of the participants, however, cast doubts about the effectiveness of Information Communication Technology ICTs. ÖZ: Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT araçlarının dil öğreniminde kullanımı, teknoloji devrimi döneminin başlangıcı olarak kabul edilen yirmi birinci yüzyılın çok önemli bir yönü olmuştur. Bilgisayarlar, mobil uygulamalar, filmler, bloglar, gibi Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT’lerin yaygın kullanımı, çok sayıda öğrencinin İngilizcelerini geliştirmelerine yardımcı olmuştur. Ayrıca, öğrencilerin kendileri öğrendiği yerlerde otonom öğrenmeyi desteklemede yardımcı olmuştur. Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi'ndeki İranlı lisansüstü öğrencilerin, İngilizce öğrenmede Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT kullanmaya yönelik tutumlarını incelemektedir. DAÜ; yabancı dil öğrenen öğrencilerin İngilizce öğrendiği İngilizce tabanlı öğretim yaklaşımını benimsediğinden, araştırmacı Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT'in rolünü ve öğrencilerin kendilerine karşı tutumlarını incelemeye ihtiyaç olduğunu tespit etmiştir. İngilizce öğretmenliği bölümlerde öğrenim gören İranlı öğrenciler dışında, mühendislik, işletme ve BT gibi; İranlı öğrenciler, İran’da İngilizce eğitimi almadığından, çalışmaların çoğu İngiliz Dili Eğitimi bölümlerinde veya dil enstitülerinde, İranlılar için dil öğreniminde Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT'in rolünü inceledi. Dolaysıyla, bu çalışma bu grubu hedef alarak ve İngilizce Öğrenmede Bilgi Iletişim Teknolojisi BIT kullanımına yönelik tutumlarını inceleyerek bu açığı kapatmaktadır. Araştırmacı, nitel ve nicel yöntemler içeren karma yöntemi kullanmıştır. İlk olarak, anket DAÜ'de 150 İranlı yüksek lisans öğrencisine uygulandı. Anket, öğrencilerin dil öğreniminde Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT araçlarına yönelik tutumlarını sorguladı. Ardında, görüşme için on katılımcı seçilmiştir. Araştırmacı, SPSS 23.sürüm kullanarak anketi analiz etti. Bu analiz; tanımlayıcı analiz, frekanslar, 'T' testi ve Pearson Korelasyonu içermektedir. Görüşmelerde, görüşülen kişilerin cevapları analiz edildi ve bu cevaplar, katılımcıların Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT kullanımına yönelik tutumlarını temsil eden bir model ortaya çıkarmak için temalara göre düzenlendi. Sonuçlar, Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT'lerin öğrencilerin dil becerilerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir ve çalışma örneklemlerinin teşvik etmiştir. Bu çalışma, katılımcıların çoğunun öğrenme becerilerini, dil becerilerini ve otonom öğrenmelerini geliştirmek için Bilgi Iletişim Teknolojisi BİT kullanımını desteklediğini gösteren nitel sonuçlarla da kanıtlanmıştır. Ancak, katılımcıların az bir kısmı, BİT'lerin etkinliği konusunda şüpheler duymaktadır. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5020 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|