DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5023

Title: Independent Living Consideration for Visually Impaired Users in Home Environment
Authors: Günçe, Kağan
Beek, Samer Al
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture
Keywords: Interior Architecture
Interior Design--Independent Living Consideration--Home Environment
Interior Space
Visually Impaired User
Independent Living
Universal Design
Home Design
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Beek, Samer Al. (2017). Independent Living Consideration for Visually Impaired Users in Home Environment. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: There have always been problems between visually impaired users and their interior space design and elements. The visually impaired dwellers still facing problems in completing their daily tasks and routine. With the huge existing numbers of visually impaired around the globe, and the flaws in home design; designers should consider the human inability while designing homes. This research attempts to give recommendations for better home design that lead to easier living and better interactions for visually impaired users in their home interior spaces and elements. The research question discusses: the difficulties the visually impaired users still have in their interior spaces, the necessary quality improvements in the living skills of the independent visually impaired users within their interior spaces, and the interior space suggestions that may make the daily tasks easier to achieve for the visually impaired dwellers. The main aim of this thesis is to create better orientation and interactions between the visually impaired dwellers and their interior home spaces. The visually impaired daily life difficulties and needs were understood and discussed from the results taken from twenty visually impaired participants, some of the participants are students in Rauf Raif Denktaş Görme Engelliler Özel Eğitim Okulu, the only visually impaired school for children in Nicosia, and some other visually impaired participants around Northern Cyprus. Therefore, this thesis gives some suggestions in home for visually impaired dwellers who face problems and issues in achieving their daily life tasks, that may lead to independency and better orientation without needing help, these interventions allow the visually impaired dwellers to use other senses in orientations for themselves within their interior spaces.
ÖZ: Görme engelli kişiler, iç mekan ve elemanları ile ilgili sıklıkla sorunlar yaşamaktadırlar. Ev özelinde bakıldığı zaman, görme engelli kişiler günlük görevlerini ve rutinlerini ev içerisinde gerçekleştirmeye çalışırken de sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Dünyada var olan görme engelli kişilerin sayısının fazlalığı ve yaşamakta oldukları evlerdeki sorunlar dikkate alındığında, araştırmacıların ve tasarımcıların bu konu üzerinde daha fazla çalışması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu tez kapsamında, görme engelli kişilerin iç mekanlarda daha kaliteli yaşam sürebilmeleri için çözüm ve öneriler sunulmaya çalışılacaktır. Araştırmada, görme engelli kullanıcıların iç mekanlarda yaşadıkları zorluklar; görme engelli kullanıcıların iç mekanlarda bağımsız ve kaliteli bir şekilde yaşayabilmeleri; ve görme engelli bireylerin iç mekanlarda günlük ihtiyaçlarını kolaylaştırmak adına iç mekan sorgulamaları, müdahaleleri tartışılacak ve önerilerde bulunulacaktır. Bir başka değişle bu tez çalışmasının temel amacı, görme engelli sakinler ile iç mekanlar arasında daha iyi oryantasyon ve etkileşim yaratmanın yollarını ortaya koymaktır. Görme engellilerin günlük yaşamları sırasında evlerinde karşılaştıkları zorluklar ve gereksinim duyduğu ihtiyaçlar, Rauf Raif Denktaş Görme Engelliler Özel Eğitim Okulu öğrencileri (Lefkoşa'daki görme engelli çocuklar için bir okul) ve Kuzey Kıbrıs’ta bulunan görme engelli yirmi kişi ile yapılan anket çalışması yardımı ve literatür araştırması ile okunmaya ve tartışılmaya çalışılmıştır. Söz konusu okuma ve tartışmalar ışığında, görme engellilerin iç mekanlarda günlük yaşamlarını sürdürürken karşılaştıkları sorunları yardıma ihtiyaç duymadan, bağımsız ve kolay yaşayabilmeleri için iç mimari müdahaleler önerilmektedir. Bu müdahalelerin, görme engelli sakinler için iç mekanlarda kaliteli bir yaşam sürdürebilmeleri adına diğer duyu organlarını kullanabileceklerinin altı çizilerek yapılabileceği de vurgulanmaktadır.
Description: Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Kağan Günçe.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5023
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
beeksamer.pdfThesis, Master30.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback