|
EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5023
|
Title: | Independent Living Consideration for Visually Impaired Users in Home Environment |
Authors: | Günçe, Kağan Beek, Samer Al Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture |
Keywords: | Interior Architecture Interior Design--Independent Living Consideration--Home Environment Interior Space Visually Impaired User Independent Living Universal Design Home Design |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Beek, Samer Al. (2017). Independent Living Consideration for Visually Impaired Users in Home Environment. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | There have always been problems between visually impaired users and their interior
space design and elements. The visually impaired dwellers still facing problems in
completing their daily tasks and routine. With the huge existing numbers of visually
impaired around the globe, and the flaws in home design; designers should consider
the human inability while designing homes. This research attempts to give
recommendations for better home design that lead to easier living and better
interactions for visually impaired users in their home interior spaces and elements.
The research question discusses: the difficulties the visually impaired users still have
in their interior spaces, the necessary quality improvements in the living skills of the
independent visually impaired users within their interior spaces, and the interior
space suggestions that may make the daily tasks easier to achieve for the visually
impaired dwellers. The main aim of this thesis is to create better orientation and
interactions between the visually impaired dwellers and their interior home spaces.
The visually impaired daily life difficulties and needs were understood and discussed
from the results taken from twenty visually impaired participants, some of the
participants are students in Rauf Raif Denktaş Görme Engelliler Özel Eğitim Okulu,
the only visually impaired school for children in Nicosia, and some other visually
impaired participants around Northern Cyprus. Therefore, this thesis gives some
suggestions in home for visually impaired dwellers who face problems and issues in
achieving their daily life tasks, that may lead to independency and better orientation
without needing help, these interventions allow the visually impaired dwellers to use
other senses in orientations for themselves within their interior spaces. ÖZ:
Görme engelli kişiler, iç mekan ve elemanları ile ilgili sıklıkla sorunlar
yaşamaktadırlar. Ev özelinde bakıldığı zaman, görme engelli kişiler günlük
görevlerini ve rutinlerini ev içerisinde gerçekleştirmeye çalışırken de sorunlarla karşı
karşıya kalmaktadırlar. Dünyada var olan görme engelli kişilerin sayısının fazlalığı
ve yaşamakta oldukları evlerdeki sorunlar dikkate alındığında, araştırmacıların ve
tasarımcıların bu konu üzerinde daha fazla çalışması gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Bu tez kapsamında, görme engelli kişilerin iç mekanlarda daha kaliteli yaşam
sürebilmeleri için çözüm ve öneriler sunulmaya çalışılacaktır. Araştırmada, görme
engelli kullanıcıların iç mekanlarda yaşadıkları zorluklar; görme engelli
kullanıcıların iç mekanlarda bağımsız ve kaliteli bir şekilde yaşayabilmeleri; ve
görme engelli bireylerin iç mekanlarda günlük ihtiyaçlarını kolaylaştırmak adına iç
mekan sorgulamaları, müdahaleleri tartışılacak ve önerilerde bulunulacaktır. Bir
başka değişle bu tez çalışmasının temel amacı, görme engelli sakinler ile iç mekanlar
arasında daha iyi oryantasyon ve etkileşim yaratmanın yollarını ortaya koymaktır.
Görme engellilerin günlük yaşamları sırasında evlerinde karşılaştıkları zorluklar ve
gereksinim duyduğu ihtiyaçlar, Rauf Raif Denktaş Görme Engelliler Özel Eğitim
Okulu öğrencileri (Lefkoşa'daki görme engelli çocuklar için bir okul) ve Kuzey
Kıbrıs’ta bulunan görme engelli yirmi kişi ile yapılan anket çalışması yardımı ve
literatür araştırması ile okunmaya ve tartışılmaya çalışılmıştır. Söz konusu okuma ve
tartışmalar ışığında, görme engellilerin iç mekanlarda günlük yaşamlarını
sürdürürken karşılaştıkları sorunları yardıma ihtiyaç duymadan, bağımsız ve kolay yaşayabilmeleri için iç mimari müdahaleler önerilmektedir. Bu müdahalelerin, görme
engelli sakinler için iç mekanlarda kaliteli bir yaşam sürdürebilmeleri adına diğer
duyu organlarını kullanabileceklerinin altı çizilerek yapılabileceği de
vurgulanmaktadır. |
Description: | Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Kağan Günçe. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5023 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Architecture
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|