DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5032

Title: Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Duygusal İstismar ile Psikolojik Sağlamlıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Authors: Akıntuğ, Yeliz
Özkebapçı, Melis
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
İstismar
Duygusal İstismar
Algılanan Duygusal İstismar
Psikolojik Sağlamlık
Emotional Abuse
Psychological Stability
Perceived Emotional Abuse
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Özkebapçı, Melis. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Duygusal İstismar ile Psikolojik Sağlamlıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: The aim of this study is to investigate the relationship between perceived emotional abuse and psychological robustness of university students. Another aim is to determine whether the levels of perceived emotional abuse and psychological well-being differ according to age, gender, grade level, department, perceived parental attitude and abuse history. The sample of the study consists of 585 volunteer students, 338 female and 247 male, studying at Eastern Mediterranean University. Mek Perceived Emotional Abuse Scale for Adults geliştiril, developed by Ersanlı, Yılmaz and Özcan (2008) in order to determine the levels of emotional abuse perceived by university students, was developed by Block and Kremen (1996) and developed by Karaırmak (2007). E Psychological Robustness Scale (Ego Health Scale) olan and “Personal Information Form hazırlanan prepared by the researcher to collect some general information about the students were used as data collection tools. The data were analyzed by Pearson Product Moment Correlation, t-Test and One-way ANOVA. As a result of the study, it was found that there was an inverse relationship between perceived emotional abuse and psychological stability of university students. According to this result, it can be said that psychological stability levels decrease as the levels of emotional abuse perceived by university students increase. When the perceived emotional abuse levels and psychological robustness levels were examined according to various variables, it was found that perceived emotional abuse levels of university students did not show a significant difference according to age, gender, grade level and department variables, but showed a significant difference according to perceived parental attitude and abuse history variables. It was found that psychological robustness levels did not show a significant difference according to gender, class level, department, parental attitude and history of abuse, but showed a significant difference according to age variable. The findings were discussed in the light of related literature. Keywords: Emotional Abuse, Psychological Stability, Perceived Emotional Abuse
ÖZ: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin algıladıkları duygusal istismar ile psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bir diğer amaç ise algılanan duygusal istismar düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeylerinin yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, bölüm, algılanan anne-baba tutumu ve istismar geçmişi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde öğrenim gören 338’i kadın 247’si erkek olmak üzere toplam 585 gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin algıladıkları duygusal istismar düzeylerini belirlemek amacıyla Ersanlı, Yılmaz ve Özcan (2008) tarafından geliştirilen “Yetişkinler İçin Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği”, üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerini belirlemek amacıyla Block ve Kremen (1996) tarafından geliştirilen ve Karaırmak (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmış olan “Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (Ego Sağlamlığı Ölçeği)” ve öğrenciler hakkında bazı genel bilgileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon, t-Testi ve Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin algıladıkları duygusal istismar ile psikolojik sağlamlıkları arasında ters yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Bu sonuca göre üniversite öğrencilerinin algıladıkları duygusal istismar düzeyleri arttıkça psikolojik sağlamlık düzeylerinin düştüğü söylenebilmektedir. Algılanan duygusal istismar düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelendiğinde üniversite öğrencilerinin algılanan duygusal istismar düzeylerinin yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, algılanan anne-baba tutumu ve istismar geçmişi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Psikolojik sağlamlık düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, bölüm, anne-baba tutumu ve istismar geçmişi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, yaş değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: İstismar, Duygusal İstismar, Algılanan Duygusal İstismar, Psikolojik Sağlamlık
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5032
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ozkebapcimelis.pdfTez, Master831.51 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback