DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5063

Title: Influence of Big Five Personality Model on Propensity to Complain – A case of dormitory
Authors: Öney, Emrah
Kharrazi, Asal
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Consumer attitudes--Consumer satisfaction
Agreeableness
Big Five Personality Traits
Complaining Behavior
Personality
Conscientiousness
Day and Landon
Emotional Stability
Extraversion
Introversion
Openness to Experience
Propensity to Complain
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kharrazi, Asal. (2019). Influence of Big Five Personality Model on Propensity to Complain – A case of dormitory. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The importance of complaining behavior has been discovered long ago, and the attention from only 1970s had been mainly considered (Fornell and Westbrook, 1979). Unsatisfied individuals who express their feelings and thoughts, experience significant elevation in satisfaction when they assess products or services compared those who do not comment. Research done by scholars leave evidence showing that distinguishing the difference between attitudinal complain and propensity to complain is relevantly a difficult task (Susskind, 2006). Scholars have suggested that when individuals complain there are factors influencing this behavior. These major factors are categorized as personal, culture and situational. The personal factors had been studied by scholars for years and the outcome have asserted the fact that personality traits are key determinant driving this behavior (Fornell and Westbrook, 1979; Jacoby and Jaccard, 1981; Richins, 1983; Singh, 1990; Harris and Mowen, 2001; Phau and Sari, 2004; Bodey and Grace, 2007; Grougio and Pettigrew, 2009; Sharma et al., 2010; Ekinci et al., 2016). In this study Big Five personality traits model is examined and the relevant instruments are used to probe the students in Eastern Mediterranean University of North Cyprus propensity to complain. Given this aim, there are several objectives than can be hypothesized as outcomes of this study. Data collection was conducted among 385 students from EMU dormitories in campus area. In total five hypotheses are proposed to be tested in this thesis. Based on the study and exhausted hypotheses, it is concluded that students with personality traits of Conscientiousness and Emotional Stability has relatively positive and negative tendency on propensity to complain. The content of findings were included in this thesis followed by discussion about the objectives of the study from the findings. Nonetheless, similar to any social science research, limitations and future implementations of this research were also exhausted in the final chapter. Keywords: Agreeableness, Big Five Personality Traits, Complaining Behavior, Personality, Conscientiousness, Day and Landon, Emotional Stability, Extraversion, Introversion, Openness to Experience, Propensity to Complain.
ÖZ: Şikayet etme davranışının önemi uzun zaman önce keşfedilmiş ve sadece 1970'lerden gelen dikkat esas alinmıştır. (Fornell ve Westbrook, 1979). Duygularını ve düşüncelerini ifade eden tatminsiz bireyler, bu konuda yorum yapmayanlara kıyasla ürün veya hizmetleri değerlendirmekte önemli bir memnuniyet yükselişi yaşarlar. Bilim adamları tarafından yapılan araştırmalar, tutumsal şikayet ile şikayet etme eğilimi arasındaki farkın ayırt etmede zor bir iş olduğunu göstermektedir (Susskind, 2006). Araştırmacılar, bireylerin şikayet etme surumunda bu davranışlarını etkileyen faktörler olduğunu öne sürdüler. Ana faktörler kişisel, kültür ve durumsal olarak kategorize edilebilinir. Kişisel faktörler yıllarca araştırmacılar tarafından çalışılmıştır ve sonuç olarak, kişilik özelliklerinin bu davranışı yönlendiren kilit belirleyici olduğunu iddia edilmiştir (Fornell ve Westbrook, 1979; Jacoby ve Jaccard, 1981; Richins, 1983; Singh, 1990; Harris ve Mowen). , 2001; Phau ve Sari, 2004; Bodey ve Grace, 2007; Grougio ve Pettigrew, 2009; Sharma ve diğerleri, 2010; Ekinci ve diğerleri, 2016). Bu çalışmada, Büyük Beş isimli kişilik özelliği modeli incelenmiştir ve Kuzey Kıbrıs’taki Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin şikayetçi olma eğilimlerini ölçmek için ilgili araçlar kullanılmıştır. Bu amacı göz önüne alarak, bu çalışmanın sonuçları olarak varsayılabilecek diğer hedefler vardır. Veri toplama, kampus bölgesindeki DAÜ yurtlarından 385 öğrencinın katılımı ile yapılmıştır. Bu tezde test edilmek üzere toplam beş hipotez önerilmiştir. Çalışmaya ve tükenmiş hipotezlere dayanarak, kişilik özelliklerinden İnsaflılık ve Duygusal Kararlılık özelliklerine sahip öğrencilerin göreceli olarak olumlu ve olumsuz olarak şikayet etme eğilimine daha çok sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Bulguların içeriği bu tez çalışmasına dahil edilip, ardından araştırmanın hedefleriyle ilgili bulgular tartışılmıştır. Bununla birlikte, herhangi bir sosyal bilim araştırmasına benzer şekilde, bu araştırmanın kısıtlamaları ve gelecekteki uygulamaları da sonuç bölümünde tamamlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Anlaşılabilirlik, Büyük Beş Kişilik Özellik, Şikayet Davranışı, Kişilik, Vicdani, Gündüz ve Landon, Duygusal Kararlılık, Dışa Dönme, İç içe Geçme, Tecrübe Açıklığı, Şikayet Eğilimi.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5063
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Kharraziasal.pdfThesis, Master1.78 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback