|
EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5110
|
Title: | Interactions between Tourism, Services Trade and Economic Growth |
Authors: | Katırcıoğlu, Salih Özlem, Altun Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
Keywords: | Tourism Tourism--Economic Growth--Turkey Tourism Growth Oil Prices Services Trade European Union Turkey |
Issue Date: | Nov-2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Altun, Özlem. (2018). Interactions between Tourism, Services Trade and Economic Growth. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The aim of this thesis is to search the role of services trade and tourism in economic growth. For this purpose, thesis is divided in three sections: the first section focuses on the role of services trade and tourism in economic growth of Turkey using time series analysis. Results confirm the long-term effects of tourism and trade in economic growth. The effects of tourism and trade sectors in economic growth are inelastic but positively significant. Results do also confirm that tourism and trade sectors are the promoters for macroeconomic activity; and foreign trade as control variable is also a promoter for international tourism in Turkey. Real exchange rates have been found as successful mediators between tourism, trade and growth; thus, this raises the importance of exchange rate policies in Turkey. Finally, a result of this study has raised the reality of import dependency of tourism development in Turkey which might contradict with exchange rate policies of the Turkish Central bank.
In the second section, the role of oil price changes in the effects of services trade and tourism on real income growth in Turkey is examined. Time series analysis using the 1960-2017 annual period has been adapted with this respect. Results confirm the long-term impacts of tourism and services trade sectors on real income growth in Turkey. Tourism and trade (both services and manufacturing) exerts positively significant effects on the long-term performance of macroeconomic activity as measured by gross domestic product. Oil prices negatively impact on real income growth of Turkey. It is also found that oil prices negatively moderate the effects of foreign trade, services trade, and tourism on real income growth in Turkey. This
finding reveals that significant effects of foreign trade, services trade, and tourism on real income are negatively influenced from oil price changes.
In the third section, the focus is to search the role of services trade and tourism in real income growth of the European Union (EU) countries using panel data analysis. Results confirm the long-term effects of tourism and trade on economic growth. The effects of services trade on income levels are elastic and positively significant while the effects of tourism expansion are inelastic and of mixed outcomes as far as its sign of coefficients and significance are concerned. Results do not also show uniformity between panel and time series estimations of this nexus.
Keywords: Tourism; Growth; Oil Prices; Services Trade; European Union; Turkey. ÖZ:
Bu tezin amacı, hizmet ticaretinin ve turizmin ekonomik büyümedeki rolünü araştırmaktır. Bu amaçla tez üç bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde, zaman serileri analizi kullanılarak ticaret ve turizmin Türkiye'nin ekonomik gelişimindeki rolü test edilmiştir. Sonuçlar, turizmin ve ticaretin ekonomik büyüme üzerindeki uzun vadeli etkilerini doğrulamaktadır. Turizm ve ticaret sektörlerinin ekonomik büyüme üzerindeki etkileri esnek değildir ancak olumludur. Sonuçlar aynı zamanda turizm ve ticaret sektörlerinin makroekonomik aktivite için teşvik edici olduğunu teyit etmektedir ayrıca, dış ticaret kontrol değişkeni olarak Türkiye'de uluslararası turizm için teşvik edicidir. Reel döviz kurları turizm, ticaret ve büyüme arasında başarılı bir arabulucu olarak saptanmıştır; Bu sonuç, Türkiye'deki döviz kuru politikalarının önemini artırmaktadır, Tüm bunlara ek olarak, Türkiye’de, merkez bankasının döviz kuru politikalarıyla çelişebilecek turizm gelişiminin ithalat bağımlılığı gerçeğini ortaya çıkarmıştır.
İkinci bölümde ise, petrol fiyatlarındaki değişikliklerin hizmet ticareti ve turizmin reel gelir büyümesi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. 1960-2017 yılları arasındaki dönemi kullananarak zaman serileri analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, turizm ve hizmet ticareti sektörlerinin Türkiye'de reel gelir büyümesi üzerindeki uzun vadeli etkilerini doğrulamaktadır. Turizm ve ticaret (hizmet ve imalat), gayri safi yurtiçi hasıla ile ölçülen uzun vadeli makroekonomik faaliyet performansı üzerinde olumlu etkiler yaratmaktadır. Diğer yandan, petrol fiyatları, Türkiye'nin reel gelir büyümesini olumsuz yönde etkilemektedir. Ayrıca, petrol fiyatlarının Türkiye'de dış ticaret, hizmet ticareti ve turizmin reel gelir büyümesi üzerindeki etkilerini olumsuz
yönde etkilediği bulunmuştur. Bu sonuç, dış ticaret, hizmet ticareti ve turizmin reel gelir üzerindeki önemli etkilerinin petrol fiyatlarındaki değişimlerden olumsuz etkilendiğini ortaya koymaktadır.
Üçüncü bölümde ise, panel data analizi kullanılarak Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin reel gelir artışında hizmet ticareti ve turizmin rolünün araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, turizmin ve ticaretin ekonomik büyüme üzerindeki uzun vadeli etkilerini doğrulamaktadır. Hizmet ticaretinin gelir düzeylerine etkisi esnek ve pozitif yönde olup, turizmin genişlemesi ve katsayılarının önemi ile ilgili olarak turizm yayılımının etkileri esnek değildir. Sonuçlar aynı zamanda panel ile zaman dizisi tahminleri arasında bir eşitlik göstermemektedir.
Anahtar Kelimeler: Turizm; Büyüme; Petrol Fiyatları; Hizmetler Ticareti; Avrupa Birliği; Türkiye. |
Description: | Doctor of Philosophy in Tourism Management. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2018. Supervisor: Prof. Dr. Salih Katırcıoğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5110 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Tourism
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|