|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5114
|
Title: | Üniversite Öğrencilerinin Romantik İlişkilerindeki İstismar ve Kendini Toparlama Gücü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
Authors: | Dinçyürek, Sibel Tevfik, Yılmaz Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Romantik ilişki İstismar Kendini toparlama gücü Üniversite öğrencisi Romantic relationship Abuse Self-recovery University student |
Issue Date: | Sep-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Yılmaz, Tevfik. (2019).Üniversite Öğrencilerinin Romantik İlişkilerindeki İstismar ve Kendini Toparlama Gücü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | This study was conducted to determine the relationship between abuse and self-recovery power in romantic relationships of university students. In this study, abuse of university students' romantic relationships; however, the tendency of self-recovery; The aim of this study is to investigate the two main variables in terms of age, gender, relationship duration, faculty, class levels, abuse history, marital status, marital status of families, perceived family attitudes and to determine the relationship between these two main variables. This study is a quantitative research design and it is a descriptive study with relational survey model. The research group consisted of students studying at Eastern Mediterranean University Faculty of Education, Faculty of Health, Faculty of Law and Faculty of Communication in 2018-2019 academic year. The sample was determined by using random stratified sampling method from 1st, 2nd, 3rd, 4th grade students. These students consist of 500 students, 264 of whom are female and 236 of them are male.
The Romantic Relationship Assessment Scale, which was developed to determine the abuse experienced by university students in their romantic relationships, the Self-Recovery Power Scale, which indicates the level of self-recovery, and the Personal Information Form developed by the researcher were used. Correlation Analysis, Kruskal Wallis Test and Mann Whitney U Test were used in the analysis of the data obtained in the study. As a result of the analyzes, gender, grade level, faculty, perceived family attitude, history of abuse and relationship duration were found to be different among the variables of abuse in romantic relationships. On the other hand, gender and faculty variables were found to be different in the Self-Recovery Power Scale. It was found that there was an inversely significant relationship between the
abuse scores of the students and the self-recovery scores. The findings were discussed and interpreted and recommendations were given to researchers and practitioners in the light of the results.
Keywords: Romantic relationship, Abuse, Self-recovery, University student ÖZ:
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerinde istismar ile kendini toparlama gücü arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin romantik ilişkilerindeki istismar; bununla birlikte kendini toparlama gücü eğilimi; bu iki ana değişkenin yaş, cinsiyet, ilişki süresi, fakülte, sınıf düzeyleri, istismar geçmişi, medeni hali, ailelerin medeni hali, algılanan aile tutumu değişkenleri açısından incelenmesi ve söz konusu iki ana değişkenin arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu yapılan çalışma nicel araştırma deseni olup ilişkisel tarama modeli ile betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sağlık Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve İletişim Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Örneklemi ise 1., 2., 3., 4. Sınıf öğrencilerinden seçkisiz tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Bu öğrencilerden 264’ü kadın 236’sı erkek olmak üzere 500 öğrenciden oluşmaktadır.
Üniversite öğrencilerinin yaşamış oldukları romantik ilişkilerinde maruz kaldıkları istismarı saptamak amacı ile geliştirilen Romantik İlişkiyi Değerlendirme Ölçeği, öğrencilerin kendini toparlama gücü düzeyini belirleyen Kendini Toparlama Gücü Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen demografik özelliklerin belirlenmesi için hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Korelasyon Analizi, Kruskal Wallis Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda romantik ilişkilerde istismar ile cinsiyet, sınıf düzeyi, fakülte, algılanan aile tutumu, istismar geçmişi, ilişki süresi değişkenleri arasında farklılık bulunmuştur. Kendini Toparlama Gücü Ölçeğinde ise cinsiyet ve fakülte değişkenleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin romantik ilişkide
yaşadıkları istismar puanları ile kendini toparlama gücü puanları arasında ters yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bulgular tartışılmış ve yorumlanmış, sonuçlar ışığında araştırmacılara ve uygulayıcılara öneriler verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Romantik ilişki, İstismar Kendini toparlama gücü, Üniversite öğrencisi |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Do. Dr. Sibel Dinçyürek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5114 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|