DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5148

Title: Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Eğitiminin Donanım ve Uygulamalar Açısından İncelenmesi
Authors: Üstün, Elif Yeşim
Mirillo, Heran
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Okul Öncesi Eğitim
Müzik Eğitimi--Okul Öncesi Eğitim
Müzik Eğitimi
Okul Öncesi Eğitimi
Okul Öncesi Dönemde Müzik Eğitimi
Müzik Eğitimi Ortamı
Uygulamalar
Music Education
Pre- School Education
Music Education in Pre- Schools
Music Education Enviroment
Implementation
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Mirillo, Heran. (2017). Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Eğitiminin Donanım ve Uygulamalar Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: Music plays an important role in the preschool developmental stages of children. Hence, it is important that preschool education centres implement a good quality of music education program at their institutions. For this purpose, the aim of this research study has been to evaluate the implementation of music education ,and the equipment of private preschool classes and centres in the TRNC. The findings of the study have identified the music education proficiency of the teachers at these private preschool education centres. Consequently, the results of the observations suggest that the majority of teachers teaching at these private preschool education centres do not meet the required criteria during the implementation of music activities in their lessons. It has also been observed that even though place, equipment, classroom arrangement, activity timing and student profile were some of the factors these teachers considered prior to their lessons, they encountered various problems related to these factors during the implementation stage. As for their educational background and vocational experience, there are no significant differences in the implementation of music education between the teachers with different educational backgrounds and experience teaching at these private preschool educational centres. Based on these findings, suggestions for further research and recommendations for implementation of music education for preschool education classes have been provided. Keywords: Music Education, Pre- School Education, Music Education in Pre- Schools, Music Education Enviroment, Implementation.
ÖZ: Müzik okul öncesi dönemde çocukların geliĢimleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu önemli etkinin görülebilmesi için okul öncesi eğitim kurumlarındaki müzik eğitimi uygulamalarının nitelikli olması gerekmektedir. Söz konusu nedenle KKTC‟de bulunan özel okul öncesi eğitim kurumlarının, müzik eğitiminin uygulanabilirliği ve kurumlardaki müzik sınıflarının ve merkezlerinin donanımlarının değerlendirilmesi bu araĢtırmanın amacını oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın bulguları sonucunda özel okul öncesi kurumlarda görev yapmakta olan öğretmenlerin müzik eğitimi ile ilgili nasıl bir yeterliliğe sahip olduğu tespit edilmiĢtir. Gözlem formundan elde edilen verilere göre özel okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitimi veren öğretmenlerin çoğunluğunun müzik etkinlik uygulamalarında ölçütleri yeteri kadar karĢılamadıkları sonucuna varılmıĢtır. Özel okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitiminin uygulanabilirliği ve müzik sınıfları ve merkezlerinin donanımları incelendiğinde öğretmenlerin; mekan, donanım, sınıf düzeni, etkinliğe ayrılan zaman ve öğrenci profile etmenlerinin göz önünde bulundurarak müzik etkinliklerini planladıkları görülmüĢtür. Ayrıca söz konusu yukarda sıralanan etmenlere iliĢkin çeĢitli sorunlarla karĢılaĢtıkları belirlenmiĢtir. AraĢtırmada, öğretmenlerin müzik eğitim uygulamalarında mesleki deneyim ve mezun oldukları okul türüne göre bir fark görülmemiĢtir. AraĢtırmanın bulgularından yola çıkılarak araĢtırmalara ve uygulamaya iliĢkin önerilerde bulunulmuĢtur. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Okul Öncesi Eğitimi, Okul Öncesi Dönemde Müzik Eğitimi, Müzik Eğitimi Ortamı, Uygulamalar.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Elif Yeşim Üstün.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5148
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
mirilloheran.pdfTez, Master 840.83 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback