|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5164
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin KKTC Okul Öncesi Eğitim Programı’na İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Karaca, Yonca Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Eğitim--Öğretmen Adayları Okul Öncesi Eğitim Programı Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Öğretmenleri TEPGP Öğretmen Görüşleri Preschool Education Program Pre-school Education Preschool Teachers EEPDP Teacher Opinion |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Karaca, Yonca. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin KKTC Okul Öncesi Eğitim Programı’na İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Education has started informally since the existence of humanity and
formal education environments have been evolved over time. The perspectives that
differed from the past to the present since the existence of the formal education
environment have changed according to the needs of the society or the epoch. From
the beginning of formal education, the knowledge, skills and qualifications that are
required to be provided to individuals are presented to individuals within the
framework of the education programmes determined by countries/societies. The
teacher who is the implementer of the training programmes; Who were the
information giver and teacher in the past, is now a guide for educating individuals
by teaching them how to reach to the right information and raise individuals who
have the ability to transform what they have learned. In order to determine whether
the educational programmes that determine the aims of the education have achieved
their goals, it is of great importance to determine the strengths and weaknesses of the
program by obtaining the opinions of the teachers who are the implementers of the
education programs.
This research is aimed to determine the understandings of teachers about
TRNC Ministry of National Education Preschool Education Programme 2016 (MNE
PEP 2016) through a perspective of developmental and learning areas of the child.
Thus, teachers' opinions about planning and practice phases of the MNE PEP 2016
collected from teachers, who are working in preschool classes in public schools of
the MNE and Culture. The research was conducted with the quantitative research
method in the screening model. The data of the study was collected using a
questionnaire in 2017-2018 academic year with 160 teachers from the pre-school and
kindergarten classrooms and branch teachers connected to the MNE, who accepted to
participate in the study.
In general, the results of the research showed that teachers responded highly
to the planning and implementation of the MNE PEP 2016. Teachers stated that they
could not plan and implement the elements of the programme and that this was not
caused by MNE PEP 2016 . Teachers' ability to evaluate MNE PEP 2016 items is
lower than planning and implementation, but in the whole picture the majority of
teachers stated that they can evaluate the programme. In addition, the results of the
research indicated that teachers had the most struggle, in using the forums which
included students' recognition, monitoring and evaluation. This situation contradicts
the results in the planning, implementation and evaluation dimension of the training
program. The findings of the study were discussed in line with the factors related to
the effectiveness of the program and suggestions were made.
Keywords: Preschool Education Program, Pre-school Education, Preschool
Teachers, EEPDP, Teacher Opinion ÖZ: Eğitim insanlığın var oluşundan itibaren informal olarak başlamış, zaman içerisinde formal eğitim ortamları oluşturulmuştur. Formal eğitim ortamları; geçmişten günümüze kadar, toplumların insan yetiştirmeye yönelik farklılaşan bakış açıları ile içinde yaşanan toplumun ve çağın gereksinimleri doğrultusunda değişiklikler göstermiştir. Formal eğitim yoluyla bireylere kazandırılması istenen bilgi; beceri ve yeterlikler ülkelerin/toplumların belirledikleri eğitim programları çerçevesinde bireylere sunulmaktadır. Eğitim programlarının uygulayıcısı olan öğretmen; geçmişte bilgiyi aktaran ve öğreten konumundayken günümüzde öğrenciye doğru bilgiye nasıl ulaşacağı hakkında yol gösteren ve öğrendiği bilgileri dönüştürme becerisine sahip bireylerin yetiştirilmesinde rehber rolünü üstlenmektedir. Eğitimin genel ve özel amaçları doğrultusunda yapılandırılan eğitim programlarının, amaçlara ulaşılmasında ne ölçüde etkili olduğunu belirlemek için, eğitim programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin görüşlerini incelemek, programların güçlü ve zayıf yönlerini saptamak açısından büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda bu araştırma Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında okul öncesi sınıflarında görev yapan öğretmenlerin KKTC MEB 2016 Okul Öncesi Eğitim Programı’nın ne denli anlaşılır olduğu, çocuğun gelişim ve öğrenme alanlarını dikkate alarak, program öğelerini planlanma ve uygulanma durumları ile değerlendirme boyutlarını yapabilme durumları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde nicel araştırma yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma verileri KKTC genelinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında anket aracılığyla MEB’e bağlı okul öncesi ve anasınıflarında görev yapan sınıf ve
branş ögretmenlerinden araştırmaya katılmayı kabul eden 160 öğretmenle
gerçekleştirilmiştir.
Genel olarak araştırma sonuçlarına bakıldığında öğretmenlerin MEB 2016
OÖEP öğelerini planlanma ve uygulama durumlarına yüksek oranda olumlu yanıt
verdikleri tesbit edilmiştir. Programın öğelerini planlayamadığını ve
uygulayamadığını belirten öğretmenler, bu durumun MEB 2016 OÖEP’den kaynaklı
olmadığı yönünde görüş bildirmişlerdir. Öğretmenlerin MEB 2016 OÖEP öğelerini
değerlendirebilmeyi yapabilme durumları ise planlama ve uygulamaya oranla daha
düşük çıktığı, fakat büyük bir çoğunluğun yapabildiği yönündedir. Araştırma
sonuçlarına göre; öğretmenler en fazla güçlüğü; öğrenciyi tanıma, izleme ve
değerlendirme boyutunda yer verilen forumları kullanma konusunda yaşadıklarını
belirtmişlerdir. Elde edilen bu bulgu; eğitim programının planlama, uygulama ve
değerlendirme boyutu ile ilgili diğer bulgularla çelişir niteliktedir ve üzerinde
dikkatle durulması gerekmektedir. Çalışmadan elde edilen bulgular, programın
etkililiğine ilişkin öğeler doğrultusunda tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim Programı, Okul Öncesi Eğitim, Okul
Öncesi Öğretmenleri, TEPGP, Öğretmen Görüşleri |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5164 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|