DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5173

Title: Effect of Destination Image on Revisit Intention and Environmentally Responsible Behavior through Tourist Satisfaction in Famagusta City of North Cyprus
Authors: Öztüren, Ali
Naseri, Sepideh Ahmadi
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Tourism--Famagusta (Cyprus, North)
Destination Image
Tourist Satisfaction
Environmentally Responsible Behavior
Revisit Intention
Northern Cyprus
Famagusta
Issue Date: 2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Naseri, Sepideh Ahmadi. (2020). Effect of Destination Image on Revisit Intention and Environmentally Responsible Behavior through Tourist Satisfaction in Famagusta City of North Cyprus. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Nowadays, tourism academicians and other tourism sector's stakeholders mainly concern about how to decrease the adverse effects of tourism development on our planet. Therefore, the development of environmentally responsible behavior (ERB) among tourists becomes a vital issue for sustainable tourism development. This thesis explores how destination image (DI) can affect revisit intention (RI) and environmentally responsible behavior (ERB) through tourist satisfaction. Famagusta city in Northern Cyprus is chosen as the research site because of its needs for destination image, repeat visitors, and environmentally responsible behaviors in the island as a destination. To achieve the current study’s goal, a survey was conducted by distributing a questionnaire to tourists who are visiting the Famagusta city. The data collected from 200 participants were analyzed with SPSS and AMOS software. The findings showed that components of destination image positively influenced satisfaction, revisit intention, and environmentally responsible behavior. Furthermore, it has been observed that the satisfaction mediated the influence of destination image on the two dependent variables whilst also having a direct effect on them. Moreover, the findings revealed several implications for developing environmentally responsible behavior among the local and international tourists and increasing the level of revisit intentions. Keywords: Destination Image, Tourist Satisfaction, Environmentally Responsible Behavior, Revisit Intention, Northern Cyprus, Famagusta.
ÖZ: Günümüzde turizm akademisyenleri ve diğer turizm sektörü paydaşları, turizm gelişiminin gezegenimiz üzerindeki olumsuz etkilerinin nasıl azaltılacağı konusunda endişe duymaktadır. Bu nedenle, turistler arasında çevreye duyarlı davranışların geliştirilmesi sürdürülebilir turizm gelişimi için hayati bir konu haline gelmektedir. Bu tez, destinasyon imajının turist memnuniyeti aracılığı ile yeniden ziyaret etme niyetini ve çevreye karşı sorumlu davranışı nasıl etkileyebileceğini araştırmaktadır. Kuzey Kıbrıs'taki Gazimağusa kenti, destinasyon imajına, tekrar gelen ziyaretçilere ve çevreye duyarlı davranışlara yönelik ihtiyaçları nedeniyle araştırma alanı olarak seçilmiştir. Çalışmanın amacına ulaşmak için Gazimağusa şehrini ziyaret eden turistlere bir anket dağıtılmış ve 200 katılımcıdan elde edilen veriler SPSS ve AMOS yazılımı ile analiz edilmiştir. Bulgular, hedef imaj bileşenlerinin memnuniyeti, tekrar ziyaret etme niyetini ve çevreye karşı sorumlu davranışı olumlu etkilediğini göstermiştir. Ayrıca memnuniyet, destinasyon imajının iki bağımlı değişken üzerindeki etkisine aracılık ederken, aynı zamanda bunlar üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca, yerel ve uluslararası turistler arasında çevreye karşı sorumlu davranışların nasıl geliştirileceğine ve yeniden ziyaret niyeti düzeyinin nasıl artırılacağına dair sonuçlar ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Destinasyon İmajı, Turist Memnuniyeti, Çevreye Duyarlı Davranış, Tekrar Ziyaret Niyeti, Kuzey Kıbrıs, Gazimağusa
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ali Öztüren.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5173
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Naserisepideh.pdfThesis, Master907.4 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback