DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5214

Title: Social Media Use in English Language Learning and Teaching
Authors: Erozan, Fatoş
Tok, Samet
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT)
English Language--Study and Teaching--English Learning
Social media
Facebook
YouTube
language skills
communication
culture
language learning and teaching
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Tok, Samet. (2019). Social Media Use in English Language Learning and Teaching. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The rapid developments in technology have brought along new tendencies, one of which is social media. Today, social media are used for various purposes by many people around the world. The present study investigates into the attitudes of the students and instructors in the Foreign Language Education Department of Eastern Mediterranean University in North Cyprus towards the use of social media tools, Facebook and YouTube, in language learning and teaching. It also seeks to identify the students’ and instructors’ attitudes on integrating social media into English language learning and teaching. A mixed method approach was used in this case study. The quantitative data were collected from the students’ and instructors’ questionnaires, while the qualitative data were collected from the interviews with the instructors and the open-ended questions from the questionnaires. The study sample consisted of 125 students and four instructors, 129 participants in total, in the Department of Foreign Language Education of Eastern Mediterranean University in North Cyprus. The results indicated that both the students and the instructors had positive attitudes towards the use of social media in language learning and teaching. The results also indicated that the participants were of the same mind in general regarding the function of each social media tool, namely, Facebook and YouTube in language learning and teaching. Most of the participants agreed on certain contributions of Facebook and YouTube to language learning and teaching. As perceived by them, YouTube contributes more to listening and speaking skills as well as pronunciation, while Facebook contributes more to writing and reading skills. Furthermore, the general idea was that social media can be used as a supportive tool to the curriculum. The results showed that YouTube and Facebook enhance learners’ certain language skills, communication skills, and cultural awareness as perceived by the participants. Keywords: Social media, Facebook, YouTube, language skills, communication, culture, language learning and teaching
ÖZ: Teknoloji alanında görülen hızlı değişimler beraberinde yeni akımlar getirmiştir. Bunlardan biri de sosyal medya olmuştur. Günümüzde sosyal medya dünya çapında pek çok insan tarafından farklı amaçlarla kullanılmaktadır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümündeki öğrencilerin ve öğretmenlerin İngilizce öğrenimi ve öğretiminde sosyal medyanın, Facebook ve YouTube, kullanılmasına ilişkin tutumlarını incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca çalışmada, sosyal medyanın İngilizce öğrenimi ve öğretimine entegre edilmesine ilişkin öğrenci ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma deseni olarak karma yöntem kullanılmış olan bu durum çalışmasında nicel veriler, öğrenci ve öğretmenlere yöneltilen anketlerden elde edilirken nitel veriler, görüşme yöntemiyle ve anketlerde bulunan açık uçlu sorulardan elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemi, KKTC’de bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nden 125 öğrenci ve dört öğretmen olmak üzere toplamda 129 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmadan elde edilen veriler hem öğrencilerin hem öğretmenlerin sosyal medyanın dil öğrenimi ve öğretiminde kullanılmasına yönelik olumlu tutumlar sergilediğini göstermiştir. Ayrıca sonuçlar, katılımcıların Facebook ve YouTube sosyal medya araçlarının işlevlerine yönelik genel olarak hemfikir olduğunu ortaya koymuştur. Katılımcıların çoğu YouTube ve Facebook araçlarının her birinin dil öğrenimi ve öğretimine ayrı ayrı katkıları olduğunu savunmuştur. Örneğin, katılımcılara göre YouTube daha çok dinleme ve konuşma gibi becerilere ve telaffuza katkı sağlarken Facebook daha çok yazma ve okuma becerilerini arttırmıştır. Katılımcılar genel olarak sosyal medyanın müfredata destek olarak kullanılabileceğini dile getirmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler, YouTube ve Facebook’un belirli dil becerilerini, iletişim becerilerini ve kültürel bilgilenmeyi arttırdığını ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, Facebook, YouTube, dil becerileri, iletişim becerileri, kültür, dil eğitimi ve öğretimi
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5214
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Toksamet.pdfThesis, Master4.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback