DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5221

Title: Factors Predicting Gender Roles in Children
Authors: Raman, Şenel Hüsnü
Özdemir, Fatma Gözde
Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology
Keywords: Psychology
Developmental Psychology
Gender identity--psychology
Gender
Gender Development
Gender Stereotyping
Gender Roles
Storytelling
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Özdemir, Fatma Gözde. (2019). Factors Predicting Gender Roles in Children. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Children show feminine or masculine features at a very early age. These features gradually grow in children with the socialization process. With this process children behave in line with and show preference for same-gender peers and activities which are seen as appropriate for their sex. There are a number of factors that lead to these gender-appropriate behaviors and create gender roles. The aim of the current study was to determine the effects of stories about women superheroes on the perception of children’s traditional gender roles. To date, there has been no research which has looked at the effects of female superheroes on gender stereotyping. The sample consisted of 76 (37 male and 37 female) Turkish speaking children between the ages of 6-11 years. Children were separated into two groups: The experimental and control. It was hypothesized that children in the experimental group who listened to female superheroes stories would show reduced gender bias and traditional gender role typing at the post-test phase in comparison to the control group who listened to stories about animals. They were given a pre-test to determine their TV exposure and pre-existing gender stereotyping. Those in the experimental group were read the Supergirl stories for three consecutive weeks, whereas children in the control condition were simply read stories about animals. At the post-test phase both groups received the same battery of questions as the pre-test and also, Job Check List, Peer preference scale and Toy preference scale were used. Findings showed that participants exposed to the experimental manipulation of storytelling, listed a significantly more number of female superheroes as their favorite superhero than before the intervention. No difference between conditions for gender stereotyped attitudes after storytelling was obtained. Results are discussed in the light of previous studies. Keywords: Gender, Gender Development, Gender Stereotyping, Gender Roles, Storytelling
ÖZ: Çocuklar erken yaşta kadınsı ve erkeksi özellikler gösterir. Bu özellikler zamanla sosyalleşme süreci ile gelişir. Bu süreç ile birlikle, çocuklar kendi toplumsal cinsiyetlerine uygun aktivitelere ve kendileri ile aynı olan cinsiyette akranlara doğru yönelir. Toplumsal cinsiyet uyumlu davranışları destekleyen faktörler var ve bu faktörler toplumsal cinsiyet rollerini ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın amacı, çocukların geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri perspektifleri üzerinde kadın süper-kahramanların etkisini belirlemektir. Bu tarihe kadar, kadın süper kahramanlar ve bunun toplumsal cinsiyet rolleri üzerinde etkisini araştırmış bir çalışmaya rastlanmamıştır. Örneklem, 6-11 yaş arasında olan, Türkçe konuşan 76 (37 erkek ve 39 kız) katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların iki gruba ayrılmıştır: Deney ve kontrol grubu. Çalışmanın hipotezine göre, kadın süper kahraman hikayeleri dinleyen deney grubundaki çocuklar, manipülasyon sonrasındaki aşamada hayvan hikayeleri dinleyen kontrol grubuna kıyasla geleneksel cinsiyet kalıplarında azalma ve daha az cinsiyete dayalı önyargı gösterecektir. Çocukların televizyon kullanımı ölçmek için demografik sorular ve çocukların var olan cinsiyet rolü kalıplarını ölçmek için ise Cinsiyete Dayalı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubunda olan çocuklara Supergirl hikayeleri, kontrol grubundakilere ise hayvan hikayeleri araştırmacı tarafından birer hafta ara ile üç hafta boyunca okunmuştur. Manipülasyon sonrasındaki aşamada akran tercihi, oyun tercihi ve Meslek seçimi ölçekleri bütün katılımcılar için kullanılmıştır. Deneysel manipülasyon olan hikaye anlatımının sonucunda, çocukların verdiği verilere dayanarak kayda değer bir biçimde kadın kahramanların sayısında artış olduğu rapor edilmiştir. Ayrıca, alınan sonuçlara göre, hikaye anlatımlarından sonra, deney ve kontrol grupları arasında toplumsal cinsiyete dayalı tutumlar açısından bir fark bulunamamıştır. Sonuçlar önceki çalışmalar ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Gelişimi, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Toplumsal Cinsiyet Kalıpları, Hikaye Okuma
Description: Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Şenel Hüsnü Raman.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5221
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ozdemirfatm.pdfThesis, Master434.67 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback