DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5229

Title: How Does Destination Social Responsibility Influence Support for Educational Tourism Development? The Mediating Roles of Perceived Benefits and Quality of Life
Authors: Öztüren, Ali
Bih, Renee Chey
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Tourism--Educational Tourism--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Students--Travel--Foreign study--Tourism
Tourism--Study and teaching (Higher)--Cyprus, North
Hospitality industry--Study and teaching (Higher)--Cyprus, North
Tourism Development
Destination Social Responsibility
Perceived Benefit
Quality of Life
Residents‟ Support
Educational Tourism
North Cyprus
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Bih, Renee Chey. (2019). How Does Destination Social Responsibility Influence Support for Educational Tourism Development? The Mediating Roles of Perceived Benefits and Quality of Life. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Although there is a rise in the studies on educational tourism, no investigation has done on the impact of educational tourism destination social responsibility (DSR) on residents The purpose of this study is to examine the relationships between DSR, perceived benefit (BEN), quality of life (QOL), and support (SUP) for the development of educational tourism. The mediating roles of perceived benefits and QOL of the residents were examined in this study and it was analyzed with a sample of 326 respondents staying in Famagusta, North Cyprus. The outcome of this investigation reveals that DSR has direct positive effects on BEN and QOL as well as BEN and QOL have direct positive effects on support. Besides that, perceived benefit and quality of life played important roles in mediation in the relationship between DSR and support. This thesis provides the implications for decision-makers, planners, and practitioners along with the results obtained based on the theory of social exchange. Keywords: Tourism Development, Destination Social Responsibility, Perceived Benefit, Quality of Life, Residents‟ Support,Educational Tourism, North Cyprus
ÖZ: Eğitim turizmi ile ilgili çalışmaların sayısında artış olmasına rağmen, eğitim turizminde destinasyonun sosyal sorumluluğunun (DSS) bölge sakinleri üzerindeki etkisine dair araştırmalar bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı DSS, algılanan fayda (FAY), yaşam kalitesi (YK) ve eğitim turizminin gelişimine yönelik desteğin (DES) arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu çalışmada, algılanan fayda ve yaşam kalitesi aracı değişkenler olarak ele alınmıştır. Araştırma kapsamında, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs‟ta yaşayan 326 katılımcıya anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, destinasyonun sosyal sorumluluğunun algılanan faydalar ve yaşam kalitesi üzerinde pozitif etkileri olduğu saptanmıştır. Aynı zamanda, algılanan faydalar ile yaşam kalitesinin eğitim turizminin gelişimine yönelik destek üzerinde olumlu etkileri olduğu bulunmuştur. Ayrıca, algılanan fayda ve yaşam kalitesi, DSS ile eğitim turizminin gelişimine yönelik destek arasındaki ilişkide aracı olarak önemli roller oynamaktadır. Bu tez, sosyal değişim kuramı temelinde elde ettiği sonuçlar ile birlikte karar vericiler, planlamacılar ve uygulayıcılar için uygulamaya yönelik tavsiyeler sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Turizm Gelişimi, Destinasyonun Sosyal Sorumluluğu, Algılanan Fayda, Yaşam Kalitesi, Bölge Sakinlerinin Desteği, Eğitim Turizmi, Kuzey Kıbrıs
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ali Öztüren.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5229
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Bihrenee.pdfThesis, Master1.3 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback