|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5230
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akademik İyimserlik Düzeyleri Öğrenci Kontrol İdeolojilerinin İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Partalcı, Laden Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Eğitim--Okul Öncesi Eğitim Öğretmenleri Akademik İyimserlik Öğrenci Kontrol İdeolojileri Okul Öncesi Eğitim Okul öncesi öğretmeni Academic Optimism Pupil Control Ideology Pre-School Education Pre-school teacher |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Partalcı, Laden. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akademik İyimserlik Düzeyleri Öğrenci Kontrol İdeolojilerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | Nowadays, education programs in pre-school education effects children’s future a lot. Pre-school teachers’ love and respect towards children and having a learner centered education system is very important. Children need to learn in a system that they learn by experimenting and living. Optimistic teachers should have a positive attitude towards all the children in any case and circumstances. They should have positive behavior in every situation. Optimistic teachers’ educational knowledge, beliefs and educational targets can be explained in three ways. Academic emphasis, teacher’s sense of efficacy and teacher trust are the parts of academic optimism. Teachers’ level of academic optimism effects not only children’s attitudes and behaviour but also their own pupil control ideology. Pupil control ideology can be devided into two as humanistic and custodial ideologies. Both ideologies have very important effects on children. This study is done in Turkish Republic of Northern Cyprus and the study group of teachers were 209 pre-school teachers. It aims to find out the level of these teachers’ academic optimism and pupil control ideologies. It also aims to understand if other variables have an effect on these levels. Pupil control ideology scale, which was developed by Willower, Eidell and Hoy (1967) and adapted to Turkish by Yılmaz (2006) and Schools Academic Optimism Scale that was adapted to Turkish by Çoban and Demirtaş (2011) are used in this study to collect data. It was found out that variables like age, the university and faculty graduated from, numbers of years of experience and the number of classes and the number of students in each class of the school have effects on teachers’ level of academic optimism. There are also differences in pupil control ideologies depending on the types of the schools these teachers are working for.
Keywords: Academic Optimism, Pupil Control Ideology, Pre-School Education, Pre-school teacher ÖZ:
Günümüzde okul öncesi eğitim ortamlarında uygulanan eğitim yaklaşımları çocukların geleceğini büyük ölçüde etkilemektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuklara karşı sevgi dolu ve saygılı olması, çocuk merkezli bir eğitim ve öğretim ortamı planlaması, çocuklara yaparak ve yaşayarak deneyim elde etmelerini sağlaması ve onlara karşı iyimser bir tutum içerisinde olması gerekmektedir. İyimser öğretmenler her durum, kişi ve olay karşısında pozitif düşünceler ve tutumlar taşımaktadır. Öğretmenlerin, bilimsel bilgi, eğitim inançları ve bilimsel öğrenme hedeflerini açıklayan akademik iyimserlik üç alt boyuttan oluşmaktadır. Öz yeterlik, güven ve akademik vurgu alt boyutları akademik iyimserliği oluşturmaktadır. Öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeyleri çocukların davranışlarını ve tutumlarını etkilemekle beraber öğretmenlerin benimsemiş oldukları öğrenci kontrol ideolojilerini de etkilemektedir. Öğrenci kontrol ideolojileri kavramı hümanistik ve gözetimci öğrenci kontrol ideolojisi olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Her iki ideolojinin de çocuklar üzerindeki etkisi büyük bir önem taşımaktadır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti genelinde yapılan bu araştırmada okul öncesi öğretmenleri ile çalışılmış ve okul öncesi öğretmenlerinin akademik iyimserlik düzeyleri ile öğrenci kontrol ideolojilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının anlaşılması ve bu iki değişken arasında ilişki olup olmadığının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen sosyo-demografik form, Çoban ve Demirtaş (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Okul Akademik İyimserlik Ölçeği, Willower, Eidell ve Hoy (1967) tarafından geliştirilen ve Yılmaz (2006) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Öğrenci Kontrol İdeolojileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya KKTC
genelinde görev yapmakta olan 209 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Yapılan araştırmada akademik iyimserliğe yönelik yaş, mezun olunan üniversite türü ve bölüm, kıdem yılı, kurumda bulunan şube sayısı, sınıfta bulunan öğrenci sayısına göre farklılaşmalar saptanmıştır. Öğrenci kontrol ideolojilerine yönelik ise kurum türüne göre farklılaşmalar saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Akademik İyimserlik, Öğrenci Kontrol İdeolojileri, Okul Öncesi Eğitim, Okul öncesi öğretmeni |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2019. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5230 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|