|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5237
|
Title: | Investigating Oral Communication Strategies Used by Registrar’s Office Employees in an International University Context: A Case Study |
Authors: | Osam, Ülker Vancı AL-Tahtamoni, Hashem Majed Saoud Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Oral Communication--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North English (Second Language)--Communication Skills--Employees Attitudes--Oral Language Oral communication strategies (OCSs) English as a lingua franca (EFL) oral communication breakdowns (OCBs) Registrar‟s Office (RO) English at workplace |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | AL-Tahtamoni, Hashem Majed Saoud. (2019). Investigating Oral Communication Strategies Used by Registrar’s Office Employees in an International University Context: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The global spread of English has led to both the use of English as a lingua franca and
as well as the emergence of new diversities of spoken English acknowledged as
„World Englishes‟. This enlarging use of English in all domains of life including the
higher education contexts necessitates mutual intelligibility among second language
(L2) users for effective communication. In the pursuance of this aim, L2 users need
to employ some oral communication strategies (OCSs).
Given the fact that Eastern Mediterranean University (EMU) is an English-medium
university which accommodates international students from 106 different countries,
English is used as a lingua franca within the campus including the Registrar‟s Office
(RO). However, there is no study conducted to investigate the strategies used by the
employees to communicate with the non-Turkish speaking international students
successfully. This study, then, aims to explore the oral communication strategies
used by the RO employees to overcome oral communication breakdowns with the
international non-Turkish speaking students at EMU.
To achieve this goal, a mixed methods approach was followed to elicit data from 40
RO employee participants through Oral Communication Strategy Inventory (OCSI).
In addition, 12 participants were interviewed to triangulate the findings obtained via
the survey. After analyzing the collected data, the major findings of this study
showed that RO employees mostly negotiated for meaning while speaking and
listening. Findings of the study are justifiable as the RO employees have no other
choice but maintaining successful communication with international non-Turkish
speaking students in order to fulfill their needs.
This study aims to fill the gap in the literature about oral communication breakdown
in the English language taking place between the RO employees and the students in
an international university context. The findings of this study can inform both the
university administrators and syllabus designers to work in collaboration for
designing an ESP course for the employees to improve their oral communication
skills and strategies in English.
Keywords: Oral communication strategies (OCSs), English as a lingua franca (EFL),
oral communication breakdowns (OCBs), Registrar‟s Office (RO), English at
workplace ÖZ:
İngilizcenin küresel yayılımı, hem İngilizcenin ortak bir dil olarak kullanılmasına,
hem de “Dünya İngilizleri” olarak bilinen yeni İngilizce türlerinin ortaya çıkmasına
neden olmuştur. Yüksek öğretim bağlamları da dahil olmak üzere yaşamın her
alanında İngilizcenin bu yaygın kullanımı, ikinci dil (L2) kullanıcıları arasında etkili
iletişim sağlayabilmek için karşılıklı anlaşılabilir olmayı gerekli kılmaktadır. Bu
amaç doğrultusunda, İngilizceyi ikinci dil olarak kullananlar, bazı sözlü iletişim
stratejileri (SİS'ler) kullanmak durumundadırlar.
Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ), 106 farklı ülkeden uluslararası öğrenciye ev
sahipliği yapan ve İngilizce dilinde eğitim veren bir yüksek öğretim kurumdur. Bu
nedenle, DAÜ Öğrenci İşleri Ofisi çalışanları, Türkçe konuşamayan ve iletişim için
İngilizce kullanan pek çok öğrencinin farklı İngilizce türleriyle yüz yüze kalmakta,
söz konusu çalışanların bu öğrencilerle olan etkileşimlerini belirli bir verimlilik
düzeyinde sürdürmeleri beklenmektedir. Ancak, bu verimliliğin nasıl elde edildiğini
anlamak için yapılan hiçbir çalışma yoktur. Bu nedenle bu çalışma, DAÜ Öğrenci
İşleri Ofisi çalışanlarının, uluslararası öğrencilerle İngilizce dilinde sözlü iletişim
kopukluklarının üstesinden gelmek için ne gibi stratejiler kullandıklarını araştırmayı
amaçlamaktadır.
Bu amaca ulaşmak için, karma araştırma yaklaşımı kullanılarak, 40 Öğrenci İşleri
Ofisi çalışanı katılımcıdan Sözlü İletişim Stratejisi Envanteri (OCSI) aracılığıyla veri
toplanmıştır. Ayrıca çalışmanın güvenirliğini ve geçerliğini artırmak için 12 katılımcı
ile mülakat gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizi sonucunda elde edilen
bulgular, Öğrenci İşleri Ofisi çalışanlarının dinleme ve konuşma sırasında
çoğunlukla anlamı doğrulamak için stratejiler kullandıklarını göstermiştir. Bu sonuç,
söz konusu çalışanların Türkçe konuşamayan uluslararası öğrencilerle etkili iletişim
kurmak için İngilizce dilinde anlaşmaktan başka seçeneğe sahip olmamalarından
dolayı, gerçekçi ve savunulabilir bir sonuçtur.
Bu çalışma, uluslararası bir üniversite ortamında üniversite personeli ile öğrenciler
arasında gerçekleşen İngilizce sözlü iletişim kopukluklarını araştıran çalışmalara
katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın bulguları, hem üniversite
yöneticilerine hem de müfredat tasarımcılarına, çalışanların İngilizce sözlü iletişim
becerilerini ve stratejilerini geliştirebilmeleri için bir Özel Amaçlı (ÖAİ) kursunun
hazırlanmasına ışık tutabilir.
Anahtar Kelimeler: Sözlü iletişim stratejileri (SİS), ortak dil olarak İngilizce, sözlü
iletişim kopuklukları, Öğrenci İşleri Ofisi, işyerinde İngilizce kullanımı |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5237 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|