DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5238

Title: Cell Phone Distraction: Data Mining Application on Fatality Analysis Reporting System (FARS)
Authors: Kunt, Mehmet Metin
Alrejjal, Anas
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering
Keywords: Civil Engineering
Traffic Engineering
Distracted driving Traffic safety Cell phones and traffic accidents
distracted driving
data mining techniques
driver-related factors
decision trees
overcorrection
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Alrejjal, Anas. (2018). Cell Phone Distraction: Data Mining Application on Fatality Analysis Reporting System (FARS). Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Distracted driving has become one of the ubiquitous concerns in terms of traffic safety as the presence of portable technology and its emergence while driving considerably increase. The objective of this thesis was to investigate the relationship between this prevalent distraction and motor vehicle accidents and how cell distraction influences driver performance across the United States from years 2011 to 2015 by one of the most reliable databases the Fatality Analysis Reporting System (FARS). Applying data mining techniques was used to discover and explore the role of distracted drivers in fatal crashes. Classification algorithms utilized which are C5.0, C4.5 and Ctree decision trees in determining the most related variables for the manner of collision and predicting the vehicle collision patterns occurred in fatal accidents. In addition, study the most contributed attributes related to the most harmful event that happens due to cell phone distraction, classifying and predicting the most harmful consequences in fatal crashes for those distracted drivers. The results show that the driver-related factors’ contribution continuously increased in the five-year period to determine the manner of collision and the most harmful event regardless of the gender. The dangerous use of cell phone while driving was demonstrated at intersections and the contribution of the intersection to increase the likelihood to get involved in angle crash was illustrated. Additionally, most of the crashes for the distracted driver are not with a motor vehicle in motion due to the inability of maintaining lanes or improper lane change during driving task because the driver’s eyes and mind during the use of cell phone are off the road for extended periods of time. The results demonstrate that cell phone distraction does not just have dangerous impacts on drivers' lives or vehicles but on pedestrians as well. This thesis sheds light on a new cause of overcorrection and subsequent rollover. For a better understanding of the issue of cell phone use while driving, in order to create more precise data with respect to drivers' awareness to the cell phone use risk, it is essential to set up the extent of drivers’ cell phone use more precisely. In order to truly assess the share of cell phone distraction crashes in the total number of crashes, cell phone use ought to be recorded accurately in accident reports. Keywords: distracted driving, data mining techniques, driver-related factors, decision trees, overcorrection.
ÖZ: Gunumuzde dikkatsiz sürüş taşınabilir teknolojinin varlığı ve sürüş sırasında ortaya çıkması nedeniyle yaygın olmustur. Bu tezin amacı, bu yaygın distraksiyon ve motorlu taşıt kazaları arasındaki ilişkiyi incelemek ve hücre distraksiyonunun Amerika Birleşik Devletleri genelinde 2011'den 2015'e kadarki en güvenilir veritabanlarından biri olan Fatality Analysis Reporting System (FARS) ile sürücü performansını nasıl etkilediğini araştırmaktır. Veri madenciliği teknikleri ölümcül kazalardaki dikkatsiz suruculerin rolunu anlamak icin kullanildi. sınıflandırma algoritmaları çarpışma şekli için en ilgili değişkenlerin belirlenmesi ve ölümcül kazalarda meydana gelen araç çarpışma paternlerinin tahmin edilmesi icin kullanildi. Ayrıca, en zararlı olaylarla ilgili en önemli özelliklerin incelenmesi, cep telefonu rahatsızlığının ölümcül çökmelerdeki en zararlı olaylara nasıl katkıda bulunduğunu tahmin etmek ve sınıflandırmaktır. Sonuç olarak, sürücüye ilişkin faktörlerin, beş yıllık dönemde, cinsiyete bakılmaksızın, çarpışma şeklini ve en zararlı olayı belirlemek için sürekli olarak arttığını göstermektedir. Sürüş sırasında cep telefonunun kullanımı, tehlikeli kesişme noktaların'da gösterilmiş ve kavşağın açısının, kazanın karışma olasılığını arttırmaya olan katkısı gösterilmiştir. Ek olarak, dikkati dağılmış sürücünün çöküşlerinin çoğu hareket halinde olan bir motorlu araçla değil, çünkü , cep telefonu kullanımı sırasında sürücünün gözleri ve aklı yolun dışındadır. Sonuç olarak, cep telefonu rahatsızlığının sadece sürücülerin hayatları veya araçları üzerinde değil, yayalarda da tehlikeli olduğunu göstermektedir. Bu tez, yeni bir aşırı düzeltme ve müteakip devrilmeye ışık tutmaktadır. Sürüş sırasında cep telefonu kullanımının zararlarının daha iyi anlaşılması için, sürücülerin cep telefonu riskine karşı farkındalıklara daha kesin veriler oluşturmak ve sürücülerin cep telefonu kullanımının kapsamını daha kesin bir şekilde belirlemek önemlidir. Cep telefonu kullanımının, kazalardaki oranını ve cep telefonu risklerini gerçekten değerlendirmek için kaza raporlarının doğru bir şekilde kaydedilmesi gerekir. Anahtar Kelimeler: dikkat dağıtıcı sürüş, Veri madenciliği teknikleri, sürücü ile ilgili faktörler, Karar ağaçları, aşırı düzeltme.
Description: Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet Metin Kunt.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5238
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
alrejjalanas.pdfThesis, Master2.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback