DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5244

Title: Electronic Word of Mouth Through Technology Acceptance Model
Authors: Oney, Emrah
Elafdel, Houda
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Marketing and Social Media
Word of Mouth Marketing
Electronic Word of Mouth (eWOM)
Technology Acceptance Model (TAM)
Perceived Ease of Use (PEOU)
Perceived Usefulness (PU)
Attitude (A)
Behavioural Intention (BI)
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Elafdel, Houda. (2019). Electronic Word of Mouth Through Technology Acceptance Model. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The main aim of this research is to measure the factors affecting students’ behaviours toward using Electronic Word of Mouth considering it a new technology. The Technology Acceptance Model is used as base to analyse the factors taking its independent variables into consideration (Perceived ease of use, Perceived Usefulness, Attitude and Behavioural Intention). This study was conducted following a defined research methodology respecting research ethics and rules and all chapters are designed to meet the main goal or aim of this research. Four hundred questionnaires were distributed to collect data from students who are currently studying in private and public universities in Rabat, Morocco. The data collected from the questionnaires have been classified and analysed carefully. In parallel with the hypothesis, we made some tests in this study and results have been interpreted according to these hypotheses. Results showing the six-hypothesis related to the TAM factors were accepted while only two hypotheses relating to the influence of demographic characteristics were rejected, analysis results having shown a totally different statement. This research ended with an open conclusion that states and shows that there is a positive influence of the independent variables on the students’ intention to use eWOM. Keywords: Electronic Word of Mouth (eWOM), Technology Acceptance Model (TAM), Perceived Ease of Use (PEOU), Perceived Usefulness (PU), Attitude (A), Behavioural Intention (BI).
ÖZ: Bu araştırmanın asıl amacı, öğrencilerin yeni bir teknoloji olduğu düşünüldüğünde, Ağız Sözü'nü Elektronik Ağız Kelimesi (eWOM) davranışlarını etkileyen faktörleri ölçmektir. Teknoloji Kabul Modeli, bağımsız değişkenlerini dikkate alan faktörleri analiz etmek için temel olarak kullanılmıştır (Algılanan Kullanım Kolaylığı (PEOU), Algılanan Kullanışlılık (PU), Tutum, Davranışsal Niyet (BI)). Bu çalışma, araştırma etiğine ve kurallarına saygı gösteren tanımlanmış bir araştırma metodolojisi izlenerek gerçekleştirildi ve tüm bölümler bu araştırmanın asıl amacını veya amacını yerine getirmek için tasarlandı. Şu anda Fas'ın Rabat kentindeki özel ve devlet üniversitelerinde okuyan öğrencilerden veri toplamak için dört yüz anket dağıtılmıştır. Anketlerden toplanan veriler dikkatlice sınıflandırılmış ve analiz edilmiştir. Hipoteze paralel olarak bu çalışmada bazı testler yaptık ve sonuçlar bu hipotezlere göre yorumlandı. TAM faktörleriyle ilgili altı hipotezi gösteren sonuçlar kabul edilirken, demografik özelliklerin etkisine ilişkin sadece iki hipotez reddedilmiş, analiz sonuçları tamamen farklı bir ifade göstermiştir. Bu araştırma, bağımsız değişkenlerin öğrencilerin eWOM kullanma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu belirten ve gösteren açık bir sonuçla sona erdi. Anahtar Kelimeler: Elektronik Ağız Kelimesi (eWOM), Teknoloji Kabul Modeli (TAM), Algılanan Kullanım Kolaylığı (PEOU), Algılanan Kullanışlılık (PU), Tutum, Davranışsal Niyet (BI).
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Oney
URI: http://hdl.handle.net/11129/5244
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Elafdelhouda.pdfThesis, Master1.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback