|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5295
|
Title: | Code Switching in ELT Classrooms: A Case Study |
Authors: | Shibliyev, Javanshir Ruso, Nermin Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching--Code Switching Code switching functions of code switching ELT classrooms attitude toward code-switching |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ruso, Nermin. (2019). Code Switching in ELT Classrooms: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The study is done to find out the functions of code switching and attitudes towards code
switching of Turkish M.A. and PhD. students and teachers in ELT classrooms. More
specifically, it aims to investigate what kinds of code switching students and teachers use
in classrooms and what students and teachers’ attitudes towards code switching in ELT
classrooms are. The study was conducted at the department of Foreign Language
Education (FLE), Eastern Mediterranean University (EMU), in Turkish Republic of
Northern Cyprus. The participants of the study are, 15 M.A and PhD level Turkish ELT
students in total and 3 Turkish speaking teachers who teach M.A and PhD level classes.
There are 30 PhD and MA students in total who are from Turkey and North Cyprus.
However, in the study 15 of them included because it was done on voluntary basis. There
are 4 Turkish male and 11 Turkish female students in this study and they have been
chosen according to their convenience, availability and their volunteering. These students
are studying at Department of Foreign Language Education in the MA and PhD levels. 6
students are from PhD level and 9 students are from MA level. In addition to these, there
are 5 Turkish speaking teachers who teach PhD and MA level classes in the Department
of FLE, but only 3 of them can participate in this study because of their availability and
volunteering. The mixed method was used to collect data for the study by using
questionnaires for both students and teachers and semi-structured interview for
instructors.
This case study demonstrates that students and instructors are using code switching to
Turkish for various functions. These reasons were categorized under different functions
by adopting code switching model which belongs to Apple and Muysken (2006). Based
on the results of the questionnaire and interview which are about functions of code
switching, both students and teachers use code switching for expressive functions, poetic
functions, directive functions and referential functions. On the other hand, the second
questionnaire that is about attitudes of code switching, students have positive attitude
while teachers have neutral attitude towards it.
Keywords: code switching, functions of code switching, ELT classrooms, attitude
toward code-switching ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, İngiliz Dili ve Eğitimi Sınıflarındaki Türk, yüksek lisans ve
doktora öğrencilerinin ve öğretmenlerinin düzenek değiştirmedeki işlevlerini ve düzenek
değiştirmeye karşı olan tutumlarını incelemektir. Daha belirgin olarak amaç, İngiliz Dili
ve Eğitimi sınıflarındaki öğrencilerin ve öğretmenlerin ne tür düzenek değiştirme
kullandıklarını ve düzenek değiştirmeye yönelik tutumlarının ne olduğunu araştırmaktır.
Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Yabancı Diller
Eğitimi Bölümü’nde yapılmıştır. Katılımcılar, toplamda 15 Türk yüksek lisans ve doktora
öğrencisi ve yüksek lisans ve doktora sınıflarına eğitim veren, Türkçe konuşan 3
öğretmendir. Türkiye ve Kuzey Kıbrıs'tan olmak üzere toplam 30 doktora ve yüksek
lisans öğrencisi vardır. Ancak, çalışma gönüllü olarak yapıldığı için 15 kişi katılmaya
gönüllü olmuştur. Bu çalışmada 4 Türk erkek ve 11 Türk kız öğrenci bulunmaktadır ve
uygunluk durumu ve gönüllülük esasına göre seçilmişlerdir. Bu öğrenciler Yüksek Lisans
ve Doktora seviyelerinde Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde öğrenim görmektedir. 6
öğrenci doktora düzeyinde ve 9 öğrenci yüksek lisans düzeyindedir. Bunlara ek olarak,
Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde doktora ve yüksek lisans dersleri veren toplam 5
Türkçe konuşan öğretmen vardır, ancak, müsait olma durumu ve gönüllük esası nedeniyle
bu çalışmaya yalnızca 3'ü katılabilmiştir. Gerekli bilgilerin toplanması için karma yöntem
kullanılmış, öğretmenler için anket ve yarı yapılandırılmış görüşme, öğrenciler için ise
yalnızca anket kullanılmıştır.
Bu örnek olay incelemesi, öğrencilerin ve öğretim elemanlarının farklı amaçlarla
Türkçe'ye düzenek değiştirme yaptıklarını göstermektedir. Bu nedenler, Apple ve
Muysken (2006) 'a ait düzenek değiştirme modelini benimseyerek farklı işlevler altında
kategorize edilmiştir. Düzenek değiştirme işlevleri ile ilgili olan anket ve görüşme
sonuçlarına dayanarak, hem öğretmenler hem de öğrenciler dört ana işlev için düzenek
değiştirmeyi kullanırlar: anlatımsal, yazınsal, yönlendirici ve gönderge. Öte yandan,
düzenek değiştirme tutumları ile ilgili ikinci ankette, öğrencilerin olumlu tutumları vardır,
öğretmenler ise buna karşı tarafsız bir tutum sergilemektedir.
Anahtar kelimeler: düzenek değiştirme, düzenek değiştirmenin işlevleri, İngiliz Dili
Eğitimi sınıfları, düzenek değiştirmeye yönelik tutumlar. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5295 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|