DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5295

Title: Code Switching in ELT Classrooms: A Case Study
Authors: Shibliyev, Javanshir
Ruso, Nermin
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT)
English Language--Study and Teaching--Code Switching
Code switching
functions of code switching
ELT classrooms
attitude toward code-switching
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Ruso, Nermin. (2019). Code Switching in ELT Classrooms: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The study is done to find out the functions of code switching and attitudes towards code switching of Turkish M.A. and PhD. students and teachers in ELT classrooms. More specifically, it aims to investigate what kinds of code switching students and teachers use in classrooms and what students and teachers’ attitudes towards code switching in ELT classrooms are. The study was conducted at the department of Foreign Language Education (FLE), Eastern Mediterranean University (EMU), in Turkish Republic of Northern Cyprus. The participants of the study are, 15 M.A and PhD level Turkish ELT students in total and 3 Turkish speaking teachers who teach M.A and PhD level classes. There are 30 PhD and MA students in total who are from Turkey and North Cyprus. However, in the study 15 of them included because it was done on voluntary basis. There are 4 Turkish male and 11 Turkish female students in this study and they have been chosen according to their convenience, availability and their volunteering. These students are studying at Department of Foreign Language Education in the MA and PhD levels. 6 students are from PhD level and 9 students are from MA level. In addition to these, there are 5 Turkish speaking teachers who teach PhD and MA level classes in the Department of FLE, but only 3 of them can participate in this study because of their availability and volunteering. The mixed method was used to collect data for the study by using questionnaires for both students and teachers and semi-structured interview for instructors. This case study demonstrates that students and instructors are using code switching to Turkish for various functions. These reasons were categorized under different functions by adopting code switching model which belongs to Apple and Muysken (2006). Based on the results of the questionnaire and interview which are about functions of code switching, both students and teachers use code switching for expressive functions, poetic functions, directive functions and referential functions. On the other hand, the second questionnaire that is about attitudes of code switching, students have positive attitude while teachers have neutral attitude towards it. Keywords: code switching, functions of code switching, ELT classrooms, attitude toward code-switching
ÖZ: Bu çalışmanın amacı, İngiliz Dili ve Eğitimi Sınıflarındaki Türk, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin ve öğretmenlerinin düzenek değiştirmedeki işlevlerini ve düzenek değiştirmeye karşı olan tutumlarını incelemektir. Daha belirgin olarak amaç, İngiliz Dili ve Eğitimi sınıflarındaki öğrencilerin ve öğretmenlerin ne tür düzenek değiştirme kullandıklarını ve düzenek değiştirmeye yönelik tutumlarının ne olduğunu araştırmaktır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nde yapılmıştır. Katılımcılar, toplamda 15 Türk yüksek lisans ve doktora öğrencisi ve yüksek lisans ve doktora sınıflarına eğitim veren, Türkçe konuşan 3 öğretmendir. Türkiye ve Kuzey Kıbrıs'tan olmak üzere toplam 30 doktora ve yüksek lisans öğrencisi vardır. Ancak, çalışma gönüllü olarak yapıldığı için 15 kişi katılmaya gönüllü olmuştur. Bu çalışmada 4 Türk erkek ve 11 Türk kız öğrenci bulunmaktadır ve uygunluk durumu ve gönüllülük esasına göre seçilmişlerdir. Bu öğrenciler Yüksek Lisans ve Doktora seviyelerinde Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde öğrenim görmektedir. 6 öğrenci doktora düzeyinde ve 9 öğrenci yüksek lisans düzeyindedir. Bunlara ek olarak, Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde doktora ve yüksek lisans dersleri veren toplam 5 Türkçe konuşan öğretmen vardır, ancak, müsait olma durumu ve gönüllük esası nedeniyle bu çalışmaya yalnızca 3'ü katılabilmiştir. Gerekli bilgilerin toplanması için karma yöntem kullanılmış, öğretmenler için anket ve yarı yapılandırılmış görüşme, öğrenciler için ise yalnızca anket kullanılmıştır. Bu örnek olay incelemesi, öğrencilerin ve öğretim elemanlarının farklı amaçlarla Türkçe'ye düzenek değiştirme yaptıklarını göstermektedir. Bu nedenler, Apple ve Muysken (2006) 'a ait düzenek değiştirme modelini benimseyerek farklı işlevler altında kategorize edilmiştir. Düzenek değiştirme işlevleri ile ilgili olan anket ve görüşme sonuçlarına dayanarak, hem öğretmenler hem de öğrenciler dört ana işlev için düzenek değiştirmeyi kullanırlar: anlatımsal, yazınsal, yönlendirici ve gönderge. Öte yandan, düzenek değiştirme tutumları ile ilgili ikinci ankette, öğrencilerin olumlu tutumları vardır, öğretmenler ise buna karşı tarafsız bir tutum sergilemektedir. Anahtar kelimeler: düzenek değiştirme, düzenek değiştirmenin işlevleri, İngiliz Dili Eğitimi sınıfları, düzenek değiştirmeye yönelik tutumlar.
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5295
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rusonermin.pdfTheses ,Master.787.5 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback