DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5311

Title: Kuzey Kıbrıs’taki Genç Yetişkinlerin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları: Gazimağusa Örneği
Authors: Erbilen, Süheyla Üçışık
Eray, Çisem
Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi
Keywords: Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları
Cinsiyet Rolleri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Toplumsal Cinsiyet
Toplumsal Cinsiyet Rolleri
Ataerkillik
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Gender
Gender Roles
Patriarchy
Gender Equality
Issue Date: 2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Eray, Çisem. (2020). Kuzey Kıbrıs’taki Genç Yetişkinlerin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları: Gazimağusa Örneği. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of International Economics, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: In this study, it is aimed to determine the attitudes of young adults in Northern Cyprus towards gender roles and to reveal the variables that affect these attitudes. Gender Perception Scale and Demographic Information Form were used to collect data in the study. The forms were delivered to the participants via the internet. The sample of the study was composed of people between the ages of 18-25 who live in the Famagusta region. A total of 500 people participated in the study. Participants were reached using the snowball sampling method. 153 (30.6%) of the participants were in the age range of 18-21, 347 (69.4%) were between the ages of 22-25. When looking at the distribution by gender, the sample of the research was composed of 314 (62.8%) women, 177 (35.4%) men and 9 (1.8%) other individuals. When the attitudes of young adults towards gender roles were examined according to the gender variable, a significant difference (p <0.05) was found between female participants and male participants. This difference was also determined in the variable related to the education level of the individuals. Considering the findings, a significant difference was observed between the attitudes of the individuals according to their education levels (p <0.05). A significant difference (p <0.5) was also found between the participants who stated that they were working and those who stated that they did not work. In addition to these, a significant difference (p <0.5) was found between married and single individuals. However, when looking at the other variables of the research; In the age variable, there was no significant difference between the 18-21 age range and the 22-25 age range. Similar to this finding, when the attitudes analyzed according to the person living with are analyzed; There was no significant difference between the three categories - living with a partner, living alone, and living with parents; It was determined that who lived in the household was not a factor affecting attitudes. As a result, the attitudes of young adults in Northern Cyprus towards gender roles were found to be positive, although not at a very significant level. Based on this, courses on Gender Equality should be included in education curricula in order to transform gender perception towards equality. In addition, seminars should be held and projects prepared on Gender Equality should be implemented in order to raise awareness of the society on this issue and to transform the mentality of individuals in all segments of society into an equitable understanding. Keywords: Gender, Gender Roles, Patriarchy, Gender Equality
ÖZ: Bu çalışmada Kuzey Kıbrıs’taki genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını saptamak ve bu tutumları etkileyen değişkenleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Formlar katılımcılara internet aracılığıyla ulaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi Gazimağusa bölgesinde ikâmet eden 18-25 yaş aralığındaki kişilerden oluşturulmuştur. Çalışmaya toplamda 500 kişi katılmıştır. Katılımcılara kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Katılımcıların 153 (% 30,6)’ü 18-21, 347 (%69,4)’si 22-25 yaş aralığında dağılım göstermiştir. Cinsiyete göre dağılıma bakıldığında ise araştırmanın örneklemi 314 (%62,8)’ü kadın, 177 (%35,4)’si erkek ve 9 (%1,8)’u diğer bireylerden oluşmuştur. Genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde kadın katılımcılar ile erkek katılımcılar arasında anlamlı bir fark (p<0,05) bulunmuştur. Bu fark bireylerin eğitim düzeyleri ile ilgili değişkende de saptanmıştır. Bulgulara bakıldığında eğitim düzeylerine göre de bireylerin tutumları arasında belirgin bir fark görülmüştür (p<0,05). Bunların yanında çalıştığını belirten katılımcılar ile çalışmadığını belirten katılımcılar arasında da anlamlı düzeyde fark (p<0,5) bulunmuştur. Bunlara ek olarak medeni durumu evli olan kişiler ile bekâr olan kişiler arasında da anlamlı bir fark (p<0,5) tespit edilmiştir. Ancak araştırmanın diğer değişkenlerine bakıldığında; yaş değişkeninde, 18-21 yaş aralığındaki katılımcılar ile 22-25 yaş aralığındaki katılımcılar arasında önemli bir fark tespit edilememiştir. Bu bulguya benzer biçimde birlikte yaşanılan kişiye göre analiz edilen tutumlar incelendiğinde de; üç kategori arasında da -eşiyle yaşayan, yalnız yaşayan ve ebeveyn ile yaşayan- kayda değer bir fark görülmemiş; hanede kiminle yaşandığının tutumları etkileyecek düzeyde bir faktör olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak Kuzey Kıbrıs’taki genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, çok belirgin bir düzeyde olmamakla beraber, olumlu yönde bulunmuştur. Buradan yola çıkarak toplumsal cinsiyet algısını eşitlikçi yönde dönüştürmek için eğitim müfredatlarına Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ile ilgili dersler dahil edilmelidir. Bunun yanında toplumu bu konuda bilinçlendirmek ve toplumun her kesimindeki bireylerin zihniyetini eşitlikçi bir anlayışa dönüştürmek için seminerler gerçekleştirilmeli, Toplumsa Cinsiyet Eşitliği konusunda hazırlanan projeler hayata geçirilmelidir. Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Yüksek Lisans Tezi. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, 2020. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Süheyla Üçışık Erbilen.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5311
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Eraycisem.pdfThesis, Master723.76 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback