DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5373

Title: A Study on Acculturation Strategies of International University Students
Authors: Kunt, Naciye
Gürsoy, Salih
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: Cultural Relations Intercultural communication University Students Cyprus, North
English Language Study and Teaching--Language Leaning--Cyprus, North
Multicultural education
Intercultural communication in education
Acculturation
North Cyprus
Foreign Language Education
Language Learner Motivation
Cultural Diversity
Multicultural Environment
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Gürsoy, Salih. (2018). A Study on Acculturation Strategies of International University Students. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This study focused on the preferences of acculturation strategies among Arab and African international students studying at a university in North Cyprus. The study further investigated the role of learners‘ cultural, motivational, and personal factors that interplay, and the influence of these factors on their language learning performance within the acculturation process. The study adopted a mixed methods research design. The first phase included a survey with 210 students while the second phase consisted of in-depth interviews with 19 student selected based on demographic information. Findings revealed that integration was preferred over other acculturation strategies while female students generally had a higher level of acculturation than males, and African students preferred integration as an acculturation strategy more so than did Arab students. Overall, results indicated that students from abroad perceived themselves in a positive light in relation to their acculturation in North Cyprus. Findings reflected very little antipathy towards the host nation or disappointment with the university, especially teachers not always using English as a medium of instruction in class even though Eastern Mediterranean University is an English-medium university. Overall, participants adopted different strategies to deal with stress, tension, and homesickness. In conclusion, the results indicated that the safe environment with the absence of fear, war, and civil conflict made the university attractive to many students from countries experiencing social unrest. Keywords: Acculturation, North Cyprus, Foreign Language Education, Language Learner Motivation, Cultural Diversity, Multicultural Environment.
ÖZ: Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs‘taki Arap ve Afrikalı üniversite öğrencilerinin kültürlenme strateji tercihleri ve bu tercihlerin ne gibi faktörlerle etkileşim içerisinde olduğunu incelemiştir. Bunun yanında öğrencilerin kültürel, güdülenme durumu ve kişisel özelliklerinin etkileşimlerinin ne şekilde konumlandığı ve bunların kültürlenme temelinde öğrencilerin dil öğrenme performansları üzerindeki etkileri irdelenmiştir. Bu çalışma karma yöntem araştırma tasarımı çevçevesinde sürdürülmüştür. Çalışmanın ilk aşamasında 210 öğrenciye yapısal bir anket uygulanmış, bunun takibinde ise demografik özellikleri de dikkate alınarak rastgele seçilen 19 öğrenciyle yüz yüze mülakat gerçekleştirilmiştir. Bulgular ilk etapta kültürlenme stratejileri arasından en çok bütünleşme stratejisinin tercih edildiğini göstermiştir. Bu bağlamda, erkek öğrencilere kıyasla kadın öğrencilerin daha yüksek kültürlenme puanlarına sahip oldukları saptanmıştır. Aynı zamanda, Arap öğrencilere kıyasla Afrikalı öğrencilerin bütünleşme stratejisini daha çok tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Bulgular genel anlamda Kuzey Kıbrıs‘ta öğrenim gören yabancı öğrencilerin kendilerini olumlu bir kültürlenme durumunda algıladıklarını göstermiştir. Bulgular, Doğu Akdeniz Üniversitesinin öğretim dili ingilizce olan bir eğitim kurumu olmasına rağmen özellikle öğretim görevlilerinin ingilizce dilini sınıflarda her zaman kullanmamaları ev sahibi ülkeye karşı çok az düzeyde antipati ve hayal kırıklığı algısı olduğunu işaret etmiştir. Genel olarak, bulgular farklı öğrencilerin aynı zamanda stres, gerginlik ve yurt özlemi gibi durumlarla başetmek için farklı yöntemler kulladıklarını göstermiştir. Sonuç olarak, özellikle bazı toplumsal veya ekonomik sıkıntılar yaşayan ülkelerden gelen öğrencilerin güvenli, savaştan uzak ve korkunun olmadığı üniversite ortamlarını çekici ve cazip bulduklarını da göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Kültürlenme, Kuzey Kıbrıs‘ta Dil Eğitimi, Öğrenci Motivasyonu, Kültürel Çeşitlilik, Çok Kültürlü Ortam
Description: Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5373
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gürsoysalih.pdfThesis, Doctoral1.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback