|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5386
|
Title: | Investigation on Seismic Performance of Reinforced Concrete Columns Concealing Drainage Pipe |
Authors: | Razaqpur, Ghani (Co-Supervisor) Şensoy, Serhan (Supervisor) Nataj, Amir Bahador Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering |
Keywords: | Civil Engineering Buildings--Earthquake effects--Seismic--Reinforced Concrete Columns Columns, Concrete--Earthquake effects Earthquake resistant design Earthquake-resistant construction--Buildings Buildings, Reinforced concrete Compressive strength cracks failure Finite Element Analysis concrete columns |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Nataj, Amir Bahador. (2018). Investigation on Seismic Performance of Reinforced Concrete Columns Concealing Drainage Pipe. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | An investigation is carried out to evaluate under constant axial load and concomitant monotonic and reversed cyclic loading the structural behavior of reinforced concrete columns containing a service pipe within the column core. The study comprises an experimental part involving the design, construction and testing of nine specimens, including two control specimens and seven specimens with a pipe embedded in their cores. All columns have 200×200 mm cross-section and 1500 mm length. Among the ones with pipe, two are highly confined with closely spaced stirrups. The numerical study consists of the Finite Element (FE) modeling of response of the same columns as well as sectional analysis. The commercial software ABAQUS is utilized for the FE simulations.
The results show good agreement between the experimental and the companion numerical responses, both revealing that the column ultimate load carrying capacity, stiffness and ductility are reduced by the presence of service pipes. The extent of reduction depends on the level of axial load, level of confinement and the location of the pipe exit. It is observed that the length of plastic hinge, lp is highly affected by the presence of pipe, and existing well known equations for calculating the plastic hinge length underestimate the value of lp. Finally a high degree of stress concentration in the vicinity of the pipe is noticed. The latter, causes local damage in the region around the location of the pipe exit.
To mitigate the negative impact of pipe embedment on column strength and ductility, some tentative design recommendations are made, including the preferred location of
the pipe exit and the details of extra confinement steel that must be provided in the exit region.
Keywords: compressive strength, cracks, failure, Finite Element Analysis, concrete columns ÖZ:
İçinde servis borusu bulunduranbetonarme kolonların yapısal davranışı,sabit eksenel yük altında ve eşzamanlı olarak hem monoton hem deters çevrimli yükleme kullanılarakyapısal davranışı inceleyen bir araştırma yürütülmüştür. Çalışma, iki kontrol örneği ve servis borularının mevcut olduğu yedi numune dahil olmak üzere toplam dokuz örneğin tasarımı, inşası ve testini içermektedir. Ayrıcasonlu elemanlar (SE) modelleriniiçeren sayısal çözümlemede test kapsamında gerçekleştirilmiştir. Tüm kolonlar 200 × 200 mm enine kesite ve 1500 mm uzunluğuna sahiptir. Servis borularının bulunduğu numunelerden ikisinde etriye sıklaştırılması yapılmıştır. Sayısal çalışmaise, ABAQUSsimülasyonyazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Hem deneysel hem de tamamlayıcı sayısal sonuçlar arasında iyi bir uyum olduğu görülmektedir.Elde edilen sonuçlarda,kolonun nihai yük taşıma kapasitesi, rijitliği ve sünekliğiincelenmiş olup,servisborularının varlığıyla genel kapasitesinin azaldığıgörülmüştür. Gerek kapasite,gerekse rijitlik ve sünekliğin azalmasında, eksenel yük seviyesi, sargı donatısı miktarın ve boru çıkışkonumunun önemli rol oynadığı gözlemlenmiştir.Plastik mafsal uzunluğu,lp'nin boru mevcudiyetinden dolayı büyük ölçüde etkilendiği ve plastik mafsaluzunluğunun hesaplanması için literatürde mevcut denklemlerin yeterli olmadığıgözlemlenmiştir. Son olarak, borunun çevresinde yüksek derecede bir gerilmeyoğunlaşması tespit edilmişveboru çıkışının bulunduğu yerin çevresindekibölgede yerel hasara neden olmuştur.
viGenel olarak, boru gömülmesinin kolon mukavemeti ve sünekliği üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak için, boru çıkışının tercih edilen yeri ve çıkış
bölgesindeki ilave sargı donatısı detayları da dâhilolmak üzere bazı tasarım önerileri yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Betonarme kolon testi, çatlak oluşumu, kırılma, Sonlu Elemanlar Analizi, betonarmekolonlardaki borula |
Description: | Doctor of Philosophy in Civil Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2018. Co-Supervisor: Prof. Dr. Ghani Razaqpur, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Serhan Şensoy. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5386 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|