|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5435
|
Title: | Okul Psikolojik Danışmanlarının Özel Eğitime İlişkin Öz Yeterlik Algıları |
Authors: | Uygarer, Gülen Erol, Muhammet Fethullah Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Özel Eğitim--Okul Psikolojik Danışmanları--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Okul Psikolojik Danışmanları Özel Eğitim Öz Yeterlilik School Counselors Guidance Services Special Education Self-Efficacy |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Erol, Muhammet Fethullah. (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının Özel Eğitime İlişkin Öz Yeterlik Algıları. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | This research aims to examine the self-efficacy perceptions of school
counselors considering providing services provided to the students in need of special
education in the state secondary schools of the TRNC, the Directorate of General
Education of the Ministry of National Education and the Directorate of Vocational
Education and Training in 2017-2018 academic year. In addition to main aim of this
research, the researcher examined relationships between school counselors‟ level of
self-efficacy perception considering providing services provided to the students in
need of special education with respect to some variables. These are; age, gender,
level of education, type of school they work in, year of study in their work, countries
studied, special education courses taken, number of students in school, number of
special needs students, number of school counselors. Quantitative research
methodology was used in this study. As a research model: survey was used. 87
schools counselors participated in this study. Simple random sampling was used to
determine sample of this study. For data collection, two instruments were used.
These are; “Personal Information Form” that is developed by the researcher and
“School Counselors' Self-Efficacy Scale regarding Special Education (SCSSSE)”
that was developed by Aksoy in 2008 . SPSS 22 program was used to data analysis.
Normality test was done to determine if data distribute normal or not. As a result of
Kolmogorov- Smirnov test the data does not have normal distribution. Because of
this reason, non-parametric analysis method was determined for the data analysis. In
this respect, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test were used to analyze
the problem of this study.
According to the findings of this study, the school counselors‟ the level of
self- efficacy do not show differences among the age, sex, school type, working
years, number of students, number of special students and number of school
counselors.
However, the school counselors‟ the level of self- efficacy show difference in the
light of educational background. Within this respect, school counselors who have
master and doctoral degrees have got high level self-efficacy while providing
services provided to the students in need of special education. Also, the school
counselors‟ the level of self- efficacy show difference in the light of attending special
education courses in their education life. Thus, they have high self-efficacy in
efficacy while providing services provided to the students in need of special
education.
Keyword: School Counselors, Guidance Services, Special Education, Self-Efficacy. ÖZ Bu araĢtırmanın temel amacı, okul psikolojik danıĢmanlarının özel eğitimdeki öz yeterlik algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Bu amaçla, 2017-2018 öğretim yılında KKTC Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı ortaöğretim okullarına görev yapan okul psikolojik danıĢmanlarının, özel eğitimdeki öz yeterlik algılarının yaĢ, cinsiyet, eğitim düzeyi, görev yaptıkları okul türü, meslekteki çalıĢma yılı, çalıĢtığı ülkeler, alınan özel eğitim dersleri, okuldaki öğrenci sayısı, özel gereksinimli öğrenci sayısı, psikolojik danıĢman sayısı ve özel eğitimle ilgili kurslara katılım durumu değiĢkenleri bağlamında ne düzeyde olduğu incelenmiĢtir. Böylece, bu araĢtırmanın evrenini ve örneklemini KKTC Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı ortaöğretim okullarında görev yapan okul psikolojik danıĢmanlarının tamamı oluĢturmaktadır. AraĢtırmada nicel araĢtırma yöntemi kullanılmıĢtır. Veri toplama aracı olarak Aksoy (2008)'un geliĢtirdiği „‟Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıĢtır. Verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıĢtır. Elde edilen verilerin parametrik olup olmadığını belirlemek amacı ile Kolmogorov-Smirnov testi yapılmıĢ ve verilerin normal dağılım göstermediği sonucuna ulaĢılmıĢtır. Bu nedenle verilerin analizinde non-parametrik analiz yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın alt problemleri Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi kullanılarak analiz edilmiĢtir. AraĢtırma bulgularına göre, okul psikolojik danıĢmanlarının özel eğitimdeki öz yeterlik algı düzeylerinin yaĢa, cinsiyete, okul türüne, meslekteki çalıĢma yılına, okuldaki öğrenci sayısına, özel gereksinimli öğrenci sayısına ve psikolojik danıĢman sayısına göre farklılık göstermediği bulunmuĢtur. Öte yandan eğitim düzeyine, çalıĢılan ülkelere, özel eğitim dersi alma durumuna ve özel eğitimle ilgili kurslara
katılım durumuna göre anlamlı bir farklılığın olduğu saptanmıĢtır. Buna göre yüksek lisans ve doktora yapan okul psikolojik danıĢmanlarının öz yeterlik algısının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiĢtir. Ayrıca özel eğitim dersi alan ve özel eğitimle ilgili kurslara katılım gösteren psikolojik danıĢmanlarında öz yeterlik algı düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir. ÇalıĢılan ülkeler bazında ise hem TC „de hem de KKTC‟de görev alan psikolojik danıĢmanların sadece KKTC‟de görev alanlara oranla öz yeterlik algılarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Anahtar Kelimeler: Okul Psikolojik DanıĢmanları, Özel Eğitim, Öz Yeterlilik |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Gülen Uygarer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5435 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|