|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5442
|
Title: | Students' perception toward the effects of social networking sites on academic performance: Faculty of Communication and Media Studies, EMU |
Authors: | Hocanın, Fatma Tansu Ndoye, Papa Oumar Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
Keywords: | Information and Communication Technologies in Education Computer Education and Instructional Technology Social Media--Communication--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North Social Networking Social Media Academic Performance Perception |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ndoye, Papa Oumar. (2018). Students' perception toward the effects of social networking sites on academic performance: Faculty of Communication and Media Studies, EMU. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The Internet has gone through rapid enhancement, with the compelling importance of
socializing as well as the mechanism of communication concepts. Social media could
be referred to as a platform of interaction with people where which they create,
exchange and share variable information and ideas in effective networks and
communities. In this research, the purpose of this investigation is the students‟
perception using of social networks (SN) on their academic performance. The
research is also aimed to evaluate the negative and positive effects of such sites on
students‟ academic performance. In this research, a total 70 questionnaires were
prepared which is composed of two parts: Part 1 contains personal data of the
participants such as age, gender, grade and whether they have registered any online
class before or not. In addition, Part 2 contains questions on the subject of the
students‟ perception regarding to the impact of social networking sites in education
and shared with the faculty of Communication and Media Studies‟ students of
Eastern Mediterranean University.
After collecting data, SPSS Software was used for the analysis, i.e. Mean, standard
deviation, one-way ANOVA, and t-test to show the interrelationship between
variables. The study showed that most of the students engage in the use of social
networking sites primarily for socialization activities rather than for academic
purposes. However, most of the students think that social networking sites have more
positive impact on their academic performance.
The research also explores the significant relationship between grades, age, gender,
and the effects on the negative and positive concepts of SNS on student‟s overall
academic performance. Therefore, there is a significant relationship between the age
and gender of students, but also the positive and negative effects on their academic
perceptions with social networks.
Keywords: Social Networking, Social Media, Academic Performance, Perception ÖZ:
İnternet, sosyalleşmenin yanı sıra iletişim kavramlarının mekanizması üzerinde de
büyük önem taşıyan hızlı bir gelişim geçirdi. Sosyal medya, kişilerin birbirleri ile
etkili ağlar ve topluluklarda değişken bilgi ve fikirlerin oluşturulduğu, paylaşıldığı
bir etkileşim platformu olarak ifade edilebilir. Bu araştırmada amaç, öğrencilerin
akademik performansları üzerindeki algılarını incelemektir. Araştırma ayrıca sosyal
paylaşım sitelerinin öğrencilerin akademik performansı üzerindeki olumlu ve
olumsuz etkilerini değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu araştırmada toplam 70 soru
hazırlanmış ve bu sorular iki bölümden oluşmaktadır: 1. Bölümde katılımcıların yaş,
cinsiyet, sınıf ve çevrimiçi sınıf gibi kişisel verileri yer almaktadır. Bölüm 2'de ise,
sosyal ağ sitelerinin öğrencilerin eğitimdeki etkilerine ilişkin algılarını öğrenmek ve
sosyal ağların akademik performansına etkilerini incelemek üzere, bu sorular Doğu
Akdeniz Üniversitesi İletişim ve Medya Fakültesi öğrencileri ile paylaşılmıştır. Veri
toplandıktan sonra değişkenler arasındaki ilişkiyi göstermek için SPSS kullanılarak
ortalama, standart sapma, tek yönlü ANOVA ve t-test analizi yapılmıştır. Araştırma,
öğrencilerin çoğunun, sosyal amaçlı sitelerin öncelikli olarak akademik amaçlı değil,
sosyalleşme faaliyetleri için kullanıldığını tespit etmiştir. Bununla birlikte,
öğrencilerin çoğu sosyal ağ sitelerinin akademik performansları üzerinde daha
olumlu etkiye sahip olduğunu düşünmektedir. Araştırma ayrıca not ortalamaları, yaş,
cinsiyet ve fakülte eğitmenleri ile SNS'nin öğrencinin genel akademik performansı
üzerindeki olumsuz ve olumlu kavramlarına yönelik algıları arasındaki anlamlı
ilişkiyi araştırmıştır. Çalışma, öğrencilerin yaş ve cinsiyetleri arasında, SNS'nin
öğrencilerin olumlu ve olumsuz algıları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu
göstermektedir
Anahtar Kelimeler: Sosyal Ağ Siteleri (SNS), Sosyal Medya, Akademik
Performans |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2018. Supervisor: Dr. Fatma Tansu Hocanın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5442 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|