|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5488
|
Title: | Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan Matematik Problemi Çözme ve Kurma Becerilerinin İncelenmesi |
Authors: | Özder, Hasan (Eş-Tez Danışmanı) Zeki, Canan Perkan (Supervisor) Türüç, Fatma Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi |
Keywords: | Eğitim Bilimleri Sınıf Öğretmenliği--Matematik--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Özder, Hasan (Eş-TEz Danışmanı) Rutin Olmayan Problem Problem Çözme Problem Kurma Problem Çözme Stratejileri Non-Routine Problems Problem Solving Problem Posing Problem Solving Strategies |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Türüç, Fatma. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan Matematik Problemi Çözme ve Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | In this study, primary school teacher candidates’ non-routine problem solving and posing skills were examined. This is a study which aimed to gain in-depth information. 50 primary school teacher candidates from two universities from TRNC formed the study group. Data collection tools of the study were problem solving form and problem posing form. Problem solving form was consisted of 5 questions based on non-routine problems which require reasoning. Problem-posing form consisted of three questions which are respectively; structured, semi-structured and free problem situations. In order to provide reliability, scoring guides were used and forms were graded by three experts. For the quantitative analyses of the scores obtained from the forms; descriptive statistics, Shapiro Wilk test for normality, and Spearman's correlation coefficient techniques were used. The results showed that the scores that primary school teacher candidates received from the problem solving and problem posing forms were not at the satisfactory level and results also showed that they used very few problem solving and posing strategies. Keywords: Non-Routine Problems, Problem Solving, Problem Posing, Problem Solving Strategies ÖZ: Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının rutin olmayan problem çözme ve kurma becerileri incelenmiştir. Araştırma, derinlemesine bilgi edinmenin amaçlandığı bir çalışmadır. Çalışma grubunu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki iki üniversitede öğrenimine devam eden 50 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları, problem çözme formu ve problem kurma formudur. Problem çözme formu matematiksel akıl yürütme gerektiren 5 adet rutin olmayan problemden oluşmaktadır. Problem kurma formu; yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış ve serbest problem durumları olmak üzere üç sorudan oluşmaktadır. Güvenirliği sağlama amacıyla puanlama anahtarları kullanılmış ve formlar üç uzman tarafından puanlanmıştır. Formlardan elde edilen puanların nicel analizi için betimsel istatistikler, Shapiro Wilk normallik testi, Spearman’s Rho korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının problem çözme ve kurma formlarından elde ettikleri puanların beklenilen düzeyde olmadığı ve çok az sayıda problem çözme stratejisi kullandıkları görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Rutin Olmayan Problem, Problem Çözme, Problem Kurma, Problem Çözme Stratejileri |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Programları ve Öğretim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, 2019. Eş-Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. HAsan Özder, Tez Danışmanı: Doç. Dr. Canan Perkan Zeki. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5488 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|