DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5489

Title: Pakistan’s Cultural Identity in the Era of Netflix: Perspectives of EMU’s Pakistani Students
Authors: Behçetoğulları, Pembe
Hashmi, Syeda Tehniat
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Culture--Cultural Identity--Pakistani Students--Pakistan
Netflix (Firm)--Social Aspects--Pakistan
Television broadcasting--Communication--Pakistan
Television--Social aspects
Pakistan
Cultural Identity
Netflix
Westernization
Issue Date: 2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Hashmi, Syeda Tehniat. (2020). Pakistan’s Cultural Identity in the Era of Netflix: Perspectives of EMU’s Pakistani Students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This research is a qualitative, exploratory study that aims to understand the cultural identity of the Pakistani young adults in relation to Netflix. With a lack of youth centric local media available for Pakistani young adults, it is common for them to be exposed to adult oriented local and international content, both influencing, along with various political and social factors explored in the literature, the cultural identity that they develop. The sample population for this study consists of 15 Pakistani nationals studying at the Eastern Mediterranean University (EMU) who are undergraduates, users of Netflix, and aged between 18-25 years. I conducted semi-structured interviews and made use of the textual analysis methodology to analyze the information collected. There were three main research questions driving the study: how young Pakistani adults view the culture of Pakistan and subsequently their identity, how they navigate their way around the lack of youth centric content, and whether Netflix aids their identity formation, if at all, in a manner contrary to Pakistan’s cultural values. Findings show that the participants view their culture and cultural identity in terms of Islam but want to change the conservative air surrounding it, previously preferred third party websites and now Netflix to consume international content, and feel that Netflix has had no impact on their values, although it somewhat influences them in general. This study contributes to the dearth of literature regarding Pakistani identity and Netflix’s relationship with identity and benefits government and media personnel, academicians and students, media scholars, psychologists, sociologists, the Netflix team and more. Keywords: Pakistan, Cultural Identity, Netflix, Westernization
ÖZ: Bu araştırma, niteliksel ve deneysel yöntemler kullanılarak Pakistan uyruklu genç neslin kültürel kimliklerini Netflix ilişkisi üzerinden araştırmayı hedeflemektedir. Yerel/ulusal medyanın genç odaklı olmaması yüzünden Pakistanlı genç nesillerin kültürel kimliklerini geliştirmelerinde, gerek literatürde incelenen çeşitli politik ve sosyal faktörlerin, gerekse de kültürel kimliği etkileyen yetişkinlere yönelik ulusal ve uluslararası içeriklere maruz kalmalarının etkili olduğu söylenebilir. Bu çalışmada yaşları 18 ile 25 arasında değişen ve Netflix kullanan Pakistan uyruklu 15 Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencisinin görüşlerine başvurulmuştur. Öğrencilerden toplanan bilgiler yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve bu metinler tematik bir yaklaşımla çözümlemeye tabi tutulmuştur. Çalışmayı üç ana araştırma sorusu yönlendirmektedir. Birinci soru, Pakistanlı genç neslin, uluslararası dizi ve filmleri yerel dizilere tercih edip etmedikleridir. İkincisi Netflix’i Pakistan’ın yerel eğlence kanallarına tercih edip etmedikleridir. Üçüncü soru ise, Netflix’in Pakistan’ın inkâr edilen kültürel değerlerine aykırı bir kimlik oluşumuna destek olup olmadığı sorusudur. Ortaya çıkan bazı eğilimler, Netflix konusunda filizlenen bir popülariteyi ortaya çıkarmakta, Batı medyasının artan etkisi, teknolojik bireysellik lehine parçalanan kuşaksal kolektiflik, muhafazakarlığın yerine ılımlı bir din anlayışının ihtiyacı, Pakistan kültürünün uluslararası kültürler tarafından daha da kuşatılması, Pakistan genç neslinin değişim ihtiyaçları karşısında bir dürtü olmaktadır. Bu çalışma, Pakistan kimliği ve Netflix’in kimlik ilişkisi üzerinden ilgili literatürün eksikliğine katkıda bulunmakta, hükümet, medya mensupları, akademisyenler, psikologlar, sosyologlar, Netflix personelleri gibi daha pek çok alana fayda sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Pakistan, Kültürel kimlik, Netflix, Batılılaşma
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Pembe Behçetoğulları.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5489
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Hashmisyeda.pdfThesis, Master938.21 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback