DSpace
 

EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5510

Title: Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi
Authors: Üstün, Besti
Yıldız, Dilek
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü
Keywords: Hemşirelik
Hemşire--Hemşirelikte İletişim--Hastalarla İletişim
İletişim Becerileri--Hemşireler
İletişim
İletişim Becerileri
Hemşirelikte İletişim Becerileri
Empatik Eğilim
Communication
Communication Skills
Communication Skills in Nursing
Empathetic Tendency
Issue Date: 2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Yıldız, Dilek. (2019). Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: The study was conducted on nurses working at State Hospital and Mental and Nervous Diseases Hospital in TRNC, Nicosia with the purpose of determining the “Factors that Affect the Communication Skills of Nurses and their Communication Skills Levels.” The data was collected using “Nurse Individual Form” which includes the individual features of the nurses, “Communication Skills Inventory” and “Empathetic Tendency Scale”. The sample group of the study consists of 305 nurses. The analysis of the data was conducted using t-test, ANOVA test and Tukey and Scheffe tests as post-hoc tests. The average score of nurses on Communication Skills Inventory was 163.00±13.15, on Mental Communication Skills was 54.30±4.98, on Emotional Communication Skills was 55.51±5.85, on Behavioural Communication Skills was 53.19±4.48 and on Empathetic Tendency Scale was 71.83±8.29. It has been found that there is a strong, positive and statistically meaningful correlation between the Communication Skills Inventory and Empathetic Tendency Scale average scores of the participants (p=0.00) (r=0.507). It has been found that Communication Skills Inventory and sub-levels scores of participants who work 40 hours or less are higher than other group (p<0.05). It has been found that Communication Skills Inventory and Emotional Communication Skills average total scores of participants who work on shifts are higher than participants who work on periods (p<0.05). It has been found that average Communication Skills Inventory, Mental Communication Skills, Behavioural Communication Skills average scores of participants who are satisfied with the service they work are higher than other groups (p<0.05). It has been found that participants who took communication and empathy education after their graduation scored higher than the ones who did not in Communication Skills Inventory, Mental Communication Skills and Emotional Communication Skills (p<0.05). As a result, it has been found that the Empathetic Tendency scores and working specifications of nurses affect their Communication Skills scores. It is advised to regularly measure communication skill levels of nurses and organise educations to improve these skills. Keywords: Communication, Communication Skills, Communication Skills in Nursing, Empathetic Tendency
ÖZ: Araştırma “Hemşirelerin İletişim Becerileri Düzeyi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi” amacıyla bir Devlet Hastanesi ve Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi hemşireleri ile yapılmıştır. Veriler, hemşirelerin tanıtıcı özelliklerini içeren “Hemşire Tanıtım Formu”, “İletişim Becerileri Envanteri” ile “Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 305 hemşire oluşturmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde t-testi, ANOVA testi ve post-hoc test olarak Tukey ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmada hemşirelerin İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması 163.00±13.15, Zihinsel İletişim Becerileri puan ortalaması 54.30±4.98, Duygusal İletişim Becerileri puan ortalaması 55.51±5.85, Davranışsal İletişim Becerileri puan ortalaması 53.19±4.48 ve Empatik Eğilim Ölçeği puanı ortalaması 71.83±8.29 bulunmuştur. Katılımcıların İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması ile Empatik Eğilim Ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde, pozitif yönlü ve kuvvetli korelasyon olduğu saptanmıştır (p=0.00) (r=0.507). Araştırmada haftalık çalışma saati 40 saat ve altı olanların İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması ve alt boyutları puan ortalamaları diğer gruptan yüksek bulunmuştur (p<0.05). Vardiyalı çalışanların İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması ve Duygusal İletişim Becerileri puan ortalaması, mesai çalışanlardan yüksek bulunmuştur (p<0.05). Çalıştığı servisten memnun olanların İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması, Zihinsel İletişim Becerileri puan ortalaması ve Davranışsal İletişim Becerileri puan ortalaması, diğer gruplardan yüksek bulunmuştur (p<0.05). Mezuniyet sonrası iletişim ve empati eğitimi alanların İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması, Zihinsel İletişim Becerileri puan ortalaması ve Duygusal İletişim Becerileri puan ortalaması, eğitim almayanlardan yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak hemşirelerin Empatik Eğilim puanı ve çalışma özelliklerinin İletişim Becerileri puanlarını etkilediği belirlenmiştir. Hemşirelerin iletişim becerileri düzeylerinin belli aralıklarla ölçülmesi ve geliştirilmesi yönünde eğitimler planlanması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: İletişim, İletişim Becerileri, Hemşirelikte İletişim Becerileri, Empatik Eğilim
Description: Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2019. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Besti Üstün.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5510
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Yıldızdilek.pdfTez, Master 1.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback