|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5516
|
Title: | Iranian EFL Students’ and Teachers’ Perspectives about Computer-Assistant Language Learning (CALL) |
Authors: | Gilanlıoğlu, İlkay Amini, Sima Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching (Higher) Language of Instruction--Second Language Learning--Computer Assistant Language LEarning--Students Perceptions Computer-assistant language learning (CALL) ELT classes Functions of CALL Classification of CALL |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Amini, Sima. (2019). Iranian EFL Students’ and Teachers’ Perspectives about Computer-Assistant Language Learning (CALL). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study examines the attitudes of both Iranian English foreign language teachers
and students toward using CALL in teaching and learning English language. The
purpose of this study is also going to explore a possible relationship between the
students' and teachers' reported reasons for using CALL whether there is. The study
was conducted at Hezareh Sevom Institute, in the Islamic Republic of Iran. This study
involved one hundred forty-nine Iranian EFL students in the intermediate and
advanced English language levels, and fifteen Iranian EFL teachers. Mixed research
method was used to collect the data by employing students’ questionnaire and teachers
‘semi-structured interviews.
The questionnaire results indicated that different browsers and operating systems were
used by the Iranian EFL learners. In this study, large number of participants had their
own computer which is equipped with Microsoft Windows and their preference
browser was Mozilla. In addition to it, this study presents several reasons for using
CALL perceived by the Iranian EFL learners. Some of these reasons are providing
quick feedback, easy to use, preparing for course tests. On the other hand, reading
stories, time consuming, lack of key answer, having to use the CD, direction in English
and adding accent are some of the reasons participating students did not like the online
materials. In response to interview questions, teachers confirmed that technology can
facilitate learning English skills by providing variety of online materials for the EFL
learners. Furthermore, CALL can change lecture-based classroom setting and promote
the student-centered learning. On the other hand, some teachers who were above
thirty-five of age expressed negative perspective about using CALL in EFL classes
because of destroying hands-on activities and reducing real-world interaction among
learner. By cross-checking the results gained from both EFL teachers and learners,
there is a consensus noted among the reasons for which they use CALL.
Keywords: Computer-assistant language learning (CALL), ELT classes, Functions
of CALL, Classification of CALL ÖZ:
Bu araştırma, İranlı yabancı dil öğretmenlerinin ve öğrencilerinin Bilgisayar destekl
dil eğitimi (İngilizce: Computer-assisted language learning) kullanma nedenlerini
bulmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin ve öğretmenlerin verdiği
nedenler arasında bir bağlantı olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırma, İran
İslam Cumhuriyeti Hezareh Sevom Enstitüsü'nde yapılmıştır. Ankete, orta ve ileri
İngilizce dil seviyelerine sahip yüz kırk dokuz İngilizce öğretmenliği okuyan İranlı
öğrenci ve on beş İranlı öğretmen katılıp veri toplamama yardım etti. Araştırmaya ait
verilerin toplanması için kategorik ve Likert ölçekleri anketleri ve öğretmenler için
yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak hem nicel hem de nitel yöntemler
kullanıldı.
Anket sonuçları, bazı belli başlı işletim sistemlerinin ve tarayıcıların İranlı EFL
öğrencileri tarafından kullanıldığını gösterdi. Çok sayıda katılımcı, kendilerine ait
Microsoft Windows ile donatılmış bilgisayarlarını kullandı ve kullandıkları tarayıcı
Mozilla idi. Ayrıca, çalışma İranlı öğrenciler tarafından Bilgisayar destekli dil eğitimi
kullanmak için algılanan çeşitli nedenler sunuyor. Bu nedenlerden bazıları hızlı geri
bildirim sağlamak, kullanımı kolay, kurs sınavlarına hazırlık vb. Öte yandan bazı
katılımcılar, belirtilen nedenlerden dolayı çevrimiçi materyalleri beğenmedi: hikaye
okumak, zaman kaybı, cevap anahtarı eksikliği, CD kullanmak zorunda kalmak,
İngilizce açıklamalar ve aksan eklenmesi. Anket sorularına cevap olarak, öğretmenler
teknolojinin yabancı dil okuyan öğrenciler için çeşitli çevrimiçi materyaller sunarak
İngilizce öğrenmeyi kolaylaştırabileceğini doğruladılar. Ayrıca, Bilgisayar destekli dil
eğitimi geleneksel sınıf ortamını değiştirebilir ve öğrenci merkezli öğrenmeyi teşvik
edebilir. Öte yandan, otuz beş yaşın üzerindeki öğretmenler, uygulamalı etkinlikleri
yok ettiği ve öğrenciler arasında gerçek dünyayla etkileşimi azalttığı için, Bilgisayar
destekli dil eğitime olumsuz baktıklarını ifade etmişlerdir.Yabancı dil öğrencilerinden
ve öğretmenlerinden elde edilen sonuçlar çapraz kontrol edilerek, bilgisayar destekli
dil eğitim kullanma nedenleri arasında bir fikir birliği olduğu sonucuna ulaşılmışır.
Anahtar Kelimeler: Bilgisayar destekli dil eğitimi, ELT sınıfları, Bilgisayar destekli
dil eğitiminin işlevleri, Bilgisayar destekli dil eğitiminin sınıflandırılması |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5516 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|