|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5533
|
Title: | An Investigation of Burnout and Coping Strategies among English Language Instructors in the Iraqi Kurdistan Region |
Authors: | Osam, Ülker Vancı Mohammad, Basta Nazar Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching Burnout emotional exhaustion depersonalization personal accomplishment English language instructors coping strategies Iraqi Kurdistan region |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Mohammad, Basta Nazar. (2019). An Investigation of Burnout and Coping Strategies among English Language Instructors in the Iraqi Kurdistan Region. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Teaching is one of the occupations where burnout can be quite prevalent, because it is a hard and arduous journey which requires a lot of demand on teachers. Stressors coming from the students, colleagues, administrators and the teaching environment may affect their inner feelings and their performance negatively. This study was conducted in seven universties in the Iraqi Kurdistan region to investigate the level of burnout and its causes among English language instructors in those universities. The study also aimed to find out how those instructors were coping with their burnout.
The current study followed a mixed-methods approach, which means that both quantitative and qualitative data were collected from 100 English language instructors working in these seven universities. In addition to the Maslach Burnout Inventory-Educator Survey (MBI-ES) which was applied to 100 participants, semi-structured interviews were conducted with 15 volunteers. Data analysis revealed that burnout was prevalent among the instructors of English who participated in the study. Both emotional exhaustion subscale and depersonalization subscale were found to be moderate among those instructors. However, personal accomplishment subscale was low, indicating the existence of burnout.
Regarding the causes of burnout, the results highlighted four main themes, namely, education system-related causes, government-related causes, teacher-related causes, and causes related to students. The participants also expressed the coping mechanisms they used to deal with their burnout. In addition, they suggested other
coping strategies that the university administration should deploy to help the instructors cope with burnout.
This study has a number of implications both for the English language instructors and the university administrations. It is recommended that the sense of low personal accomplishment must be addressed among instructors to avoid burnout. Also, the coping strategies pointed out by the participants might be helpful for other instructors who may be unaware of those strategies. Finally, the university authorities should highlight this issue in their future plans and help instructors to avoid frustration and be able to cope with burnout.
Keywords: Burnout, emotional exhaustion, depersonalization, personal accomplishment, English language instructors, coping strategies, Iraqi Kurdistan region. ÖZ:
Öğretmenlik mesleği, tükenmişliğin oldukça yaygın olabileceği mesleklerden biridir, çünkü öğretme işi, öğretmenler için zorlu bir yolculuktur. Öğrencilerden, iş arkadaşlarından, yöneticilerden ve öğretim ortamından gelen stresler öğretmenlerin iç duygularını ve performanslarını olumsuz yönde etkileyebilir. Bu çalışma, Irak’ın Kurdistan bölgesindeki yedi üniversitede İngilizce okutmanlığı yapan kişilerde tükenmişlik düzeyini ve nedenlerini araştırmaktadır. Çalışma ayrıca bu okutmanların tükenmişlikleriyle nasıl başa çıktıklarını bulmayı da amaçlamaktadır.
Çalışmada karma araştırma yöntemi izlenerek, toplam 100 İngilizce okutmanından hem nicel hem de nitel veri toplanmıştır. Nicel veri, 100 kişiye uygulanan Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Anketi (MBI-ES) yoluyla, nitel veri ise 15 gönüllü katılımcı ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizi, araştırmaya katılan İngilizce okutmanları arasında tükenmişliğin yaygın olduğunu ortaya koymuştur. Bu eğitmenler arasında hem duygusal tükenme alt ölçeği hem de duyarsızlaşma alt ölçeği, orta derecede bulunmuştur. Ancak, kişisel başarıda azalma hissi alt ölçeği düşük çıkmış olup, bu da tükenmişliğin varlığına işaret etmektedir.
Katılımcılardan elde edilen nitel verinin analizi sonucunda, tükenmişliğe neden olarak gösterilen konular dört kategoride toplanmıştır: eğitim sisteminden kaynaklanan nedenler, hükümet uygulamalarından kaynaklanan nedenler, öğretmenlerin kendilerinden kaynaklanan nedenler, öğrencilerden kaynaklanan nedenler. Katılımcılar ayrıca tükenmişlikleriyle başa çıkmak için kullandıkları başa
çıkma stratejilerini ifade etmişler, buna ek olarak okutmanların tükenmişlikle başa çıkmasına yardımcı olmak için üniversite idaresinin uygulaması gereken başa çıkma stratejileri de önermişlerdir.
Bu çalışmada elde edilen bulgular ışığında hem İngilizce okutmanları hem de üniversite idareleri için bir takım öneriler yapılabilir. Tükenmişliğin önlenmesi için okutmanların kişisel başarıda azalma hislerinin ele alınması gerekir. Katılımcıların dile getirdiği başa çıkma stratejileri, bu stratejilerin farkında olmayan diğer okutmanlara önerilebilir. Son olarak, üniversite yetkilileri ‘tükenmişlik’ konusunu gündemlerine almalı ve okutmanların tükenmişlikten kaçınmaları ve var olan tükenmişlik duygusuyla başa çıkabilmeleri için kendilerine yardımcı olmalıdırlar.
Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik, duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarıda azalma hissi, İngilizce okutmanları, başa çıkma stratejileri, Irak’ın Kürdistan bölgesi. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5533 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|