DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5573

Title: Okul Öncesi Eğitim Ortamında Reggio Emilia Temelli Pedagojik Dokümantasyon Uygulamaları Geliştirme ve Değerlendirme
Authors: Yazgın, Eda
Özenç, Elif Esra
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: İlköğretim
Okul Öncesi Öğretmenliği
Okul Öncesi Eğitim--Reggio Emilia--Pedagojik Dokümantasyon--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Reggio Emilia Yaklaşımı
Pedagojik Dokümantasyon
Erken Çocukluk
Pedagojik Dokümantasyon Araçları
Bülten
Portfolyo
Panel
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Özenç, Elif Esra. (2020). Okul Öncesi Eğitim Ortamında Reggio Emilia Temelli Pedagojik Dokümantasyon Uygulamaları Geliştirme ve Değerlendirme. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The aim of this study was to thoroughly investigate, from the perspective of teachers, parents and children, the effect of the Reggio Emilia-based pedagogical documentation method on learning and teaching processes within the selected kindergarten. The research was conducted with an action research design which allowed the use of many qualitative research methods being used collaboratively. The research was carried out in a public kindergarten linked to the Ministry of National Education and Culture in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern Cyprus. The research lasted for 3 months and took place in the spring term of the 2018- 2019 academic year between 6 May - 31 July 2019 in which time the researcher was present at the practice school for 2 days per week. The sample group of this study consisted of 17 preschool children aged 4, 2 preschool teachers and 17 parents. The research was respectfullly carried out on the voluntary basis of the participants. In the scope of the research, 6 different activities were applied and the data were collected through reflective diary, teacher interviews and parent interviews. The data collected were then cross-coded by the researcher and thesis supervisor and content analysis was applied. The validity and reliability of the data were calculated using the reliability formula of Miles and Huberman (1994). After closely examining and analyzing the findings obtained it was concluded that the aim of raising awareness among teachers and parents about the pedagogical documentation method, was successfully achieved. It was also concluded that another aim of this study which was to make the children’s learning visible and to ensure that children take an active role in the learning processes was also resultfully obtained. Therefore, it was concluded that the pedagogical documentation method clearly increased school-family interaction and that parents began to have detailed information about their children's development and learning experiences. Furthermore, based on the findings and conclusions obtained from the research, suggestions for further applications and research have been developed. Keywords: Reggio Emilia Approach, Pedagogical Documentation, Early Childhood, Pedagogical Documentation Tools, Bulletin, Portfolio, Panel
ÖZ: Bu araştırmada, Reggio Emilia temelli pedagojik dokümantasyon yönteminin seçilen anaokulunda öğrenme ve öğretme süreçlere etkisini öğretmen, anne-baba ve çocuk bakış açısına göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, birçok nitel araştırma yönteminin bir arada kullanılmasına olanak sağlayan eylem araştırması deseni ile yürütülmüştür. Araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı Gazimağusa ilçesinde yer alan bir devlet anaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde 6 Mayıs–31 Temmuz 2019 tarihleri arasında haftanın 2 günü araştırmacının uygulama okulunda bulunması ile toplamda 3 ay sürmüştür. Araştırmanın örneklemini, 4 yaş sınıfında öğrenim gören 17 çocuk, 2 okul öncesi öğretmeni ve 17 anne-baba oluşturmuştur. Araştırma katılımcıların gönüllülük esasına bağlı kalınarak yürütülmüştür. Araştırma kapsamında 6 farklı etkinlik uygulanmış ve veriler yansıtıcı günlük, öğretmen görüşmeleri, anne-baba görüşmeleri yolu ile toplanmıştır. Elde edilen verilere araştırmacı ve tez yöneticisi tarafından çapraz kodlama yapılarak içerik analizi uygulanmıştır. Verilerin geçerlik güvenirlik hesaplaması Miles ve Huberman’ın (1994) güvenirlik formülü ile yapılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonunda elde edilen bulgular incelendiğinde, araştırmanın öğretmenler ve anne babalarda pedagojik dokümantasyon yöntemine ilişkin farkındalık oluşturma amacının gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Yine araştırmanın amaçları arasında yer alan çocukların öğrenmelerinin görünür kılınması ve öğrenme süreçlerinde çocukların aktif rol almalarının sağlanması amacının da gerçekleştiği sonucu elde edilmiştir. Pedagojik dokümantasyon yönteminin okul-aile etkileşimini arttırdığı, anne-babaların çocuklarının gelişimleri ve öğrenme yaşantıları hakkında yöntem yolu ile detaylı bilgi sahibi olmaya başladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularından yola çıkılarak elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulama ve araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Reggio Emilia Yaklaşımı, Pedagojik Dokümantasyon, Erken Çocukluk, Pedagojik Dokümantasyon Araçları, Bülten, Portfolyo, Panel
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2020. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5573
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ozencelif.pdfThesis, Master12.01 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback