|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5586
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akran Zorbalığına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Özgöker, Sevim Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Eğitim--Öğretmenler--Akran Zorbalığı Öğretmen Görüşleri Akran İlişkileri Zorbalık Davranışı Akran Zorbalığı Preschool Education Teachers’ Views Peer Relations Bullying Behavior Peer Bullying |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Özgöker, Sevim. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akran Zorbalığına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | öz:Akran zorbalığı, 2000’li yılların ilk çeyreğinden başlayarak günümüze kadar
artan oranlarda ilgi gösterilen ve araştırılan bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Fiziksel, sözel, duygusal olarak gerçekleştirilen ve zorbalık, saldırganlık, şiddet gibi
çeşitli biçimlerde tanımlanan bu eylemlerin varlığı tarih boyu devam etmiş ve
günümüze kadar uzanmıştır. Akran zorbalığı, akran ilişkilerinde yaygın olarak
görülmeye başlanmış fakat uzun bir süre boyunca büyümenin doğası olarak kabul
edilmiştir. Yaklaşık otuz yıldır yapılan araştırmalar ışığında akran zorbalığının yıkıcı
etkileri net ve çarpıcı bir sonuç ortaya sunmuştur.
Arkadaşlık ilişkilerinin oluşumunda ve çocuğun benlik algısının gelişiminde
önemli bir dönem olması nedeniyle, okul öncesi dönemde çocuklarda zorbalık
davranışlarının incelenmesi ve bu bağlamda öğretmenlerin görüşlerine göre akran
zorbalığının tanımı, nedeni, ortaya çıkış biçimi, etkileri, zorbalık davranışları ile başa
çıkma konusunda zorluk çektikleri durumları saptamak ve kullandıkları stratejileri
belirlemek büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma; okul öncesi öğretmenlerinin akran
zorbalığına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu ve nitel araştırma
desenlerinden ‘durum çalışması’ kullanılmıştır. Bu araştırmada nitel veri toplama
yöntemlerinden görüşme tekniği uygulanmıştır. Çalışmanın verileri Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti’nin Gazimağusa, Lefkoşa ve Girne ilçelerine bağlı resmi ve özel 19
kurumda görev yapan 63 okul öncesi öğretmeninden toplanmıştır. Görüşmelerde elde
edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir.
Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun akran
zorbalığını tanımlarken “fiziksel zarar verme” kavramı üzerinde durdukları
görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında en çok fiziksel zorbalık, en az
ise sözel zorbalık türü ile karşılaştıkları görülmüştür. Öğretmenlerin büyük bir
çoğunluğunun zorbalık davranışları ile baş etme konusunda daha önce herhangi bir
eğitim almamadıklarını ifade etmeleri dikkat çeken bulgular arasındadır. Ayrıca okul
öncesi öğretmenlerinin zorbalık davranışlarını önleme konusunda uyguladıkları
yöntemlere bakıldığında, çoğunlukla “konuşma, empati kurma” ve “ödül – ceza”
yöntemleri kullandıkaları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen Görüşleri, Akran İlişkileri,
Zorbalık Davranışı, Akran Zorbalığı Peer bullying comes across as a subject of increasing interest and research from
the first quarter of the 2000s to the present day. Physical, verbal, emotionally
performed and defined in various forms such as bullying, aggression, violence, the
existence of these actions has continued throughout history and has continued to the
present day. Peer bullying has started to be more common in peer relationships but has
been accepted as the nature of growth for a long time. In the light of nearly three
decades of research, the devastating effects of peer bullying have produced a clear and
striking result.
Since it is an important period in the formation of friendship relationships and
the development of the child's self-perception, the examination of bullying behaviors
in children in preschool period and in this context, according to the opinions of the
teachers, the definition of peer bullying, its cause, the way it emerged, its effects, it is
very important to identify situations where they have difficulty coping with bullying
behaviors and to identify the strategies they use.
This study was conducted to determine the views of preschool teachers
regarding peer bullying. In the research, semi-structured interview form and
consensual qualitative research patterns 'situation study' were used in the research. In
this research, interview technique was applied from qualitative data collection method.
The data of the study were collected from 63 pre-school teachers working in 19 official
and private institutions in the districts of Famagusta, Nicosia and Kyrenia in the
Turkish Republic of Northern Cyprus. The data obtained in the interviews were
analyzed by content analysis method.
As a result of the research, it was observed that the vast majority of teachers
focused the concept of "physical harm" when describing peer bullying. It has been
observed that pre-school teachers encounter the mostly forms of physical bullying and
at least verbal bullying in their classrooms. It is noteworthy that the majority of
teachers stated that they had not received any training on coping with bullying
behavior before. Furthermore, when observing the methods used by preschool teachers
to prevent bullying behavior, it was often that they used "speech, empathy" and
"reward - punishment" methods.
Keywords: Preschool Education, Teachers’ Views, Peer Relations, Bullying
Behavior, Peer Bullying |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2020. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5586 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|