|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5587
|
Title: | Okul Öncesi Eğitim Programı Kapsamında Öğretmenlerin Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Amacıyla Gerçekleştirdikleri Uygulamaların İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Kara, Sevinç Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Öğretmenleri Çocuğu tanıma ve değerlendirme Okul öncesi eğitim Okul Öncesi Eğitim Programı Alternatif değerlendirme Tanıma ve değerlendirme teknikleri |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kara, Sevinç. (2021). Okul Öncesi Eğitim Programı Kapsamında Öğretmenlerin Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Amacıyla Gerçekleştirdikleri Uygulamaların İncelenmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The TRNC MEB Preschool Education Program, which was prepared in 2016
within the scope of the Basic Education Development Project (TEPGP), started to be
implemented in the 2016-2017 academic year. A series of methods and techniques are
proposed for child recognition and assessment practices, which is one of the basic
elements of the pre-school education program that aims to support the holistic
development of the child with a child-centered approach, and teachers are expected to
realize them. The aim of this study is to examine the level of knowing and using the
methods and techniques applied by a group of teachers working in pre-school
classrooms of 42 public schools affiliated to the Ministry of National Education in
Gazimağusa, Lefkoşa, Girne, Güzelyurt, Lefke and İskele districts of the TRNC; is to
determine the situations of using the child recognition and assessment tools in the
education program, according to what they decide on the practices, the difficulties they
face, and their suggestions for the practices to be more effective. The study group of
the research consists of 66 preschool teachers who work in the official preschool
education institutions affiliated to the TRNC Ministry of National Education in
Gazimağusa, Lefkoşa, Girne, Güzelyurt and Iskele in the 2020-2021 academic year
and agree to participate in the study. The case study design was used in the qualitative
study in collecting and analyzing the data of this research. Interviews with teachers
were analyzed and grouped in basic categories and themes and are interpreted. As a
result of the research, almost all of the teachers working in the official preschool
education institutions in the TRNC found themselves competent in recognizing and
evaluating the child. It was concluded that they knew and used majority of the forms
within the scope of the program, that they mostly used the applications for the purpose
of determining and reporting the development levels of the children, they experienced
a series of difficulties in the planning and implementation process. A significant
portion of the teachers stated that the 2016 Preschool Education Program made a
positive differentiation in the child recognition and evaluation practices.
Keywords: Recognition and Evaluation of the Child, Preschool Education, Preschool
Education Program, Alternative Evaluation, Recognition and Evaluation Techniques ÖZ:
Temel Eğitimi Geliştirme Projesi (TEPGP) kapsamında 2016 yılında
hazırlanan KKTC MEB Okul Öncesi Eğitim Programı 2016-2017 öğretim yılında
uygulanmaya başlanmıştır. Çocuk merkezli bir anlayışla çocuğun bütüncül gelişimini
desteklemeyi hedefleyen okul öncesi eğitim programının temel unsurlarından biri olan
çocuğu tanıma ve değerlendirme uygulamaları için bir dizi yöntem ve teknik
önerilmekte ve öğretmenlerin bunları gerçekleştirmesi beklenmektedir. Okul Öncesi
Eğitim Programı’nın farklı öğelerine yönelik farklı çalışmalar bulunmakla birlikte
çocuğu tanıma ve değerlendirme uygulamalarına yönelik öğretmenlerin nasıl bir
planlama ve yürütme süreci düzenledikleri doğrultusunda her hangi bir çalışma
yapılmamıştır.
Bu çalışmanın amacı, KKTC’nin Gazimağusa, Lefkoşa, Girne, Güzelyurt,
Lefke ve İskele ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 42 resmi okulun
okul öncesi sınıflarında görev yapan bir grup öğretmenin çocuğu tanıma ve
değerlendirme amacıyla uyguladıkları yöntem ve teknikleri bilme ve kullanma
düzeylerini, eğitim programında yer alan çocuğu tanıma ve değerlendirme araçlarını
kullanma durumlarını, uygulamalara neye göre karar verdiklerini, karşılaştıkları
güçlükleri ve uygulamaların daha etkin olması yönündeki önerilerini belirlemektir.
Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Gazimağusa,
Lefkoşa, Girne, Güzelyurt ve İskele bölgesindeki KKTC Milli Eğitim ve Kültür
Bakanlığı’na bağlı resmi okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan ve çalışmaya
katılmayı kabul eden 66 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Bu araştırmanın
verilerinin toplanması ve çözümlenmesinde nitel çalışması kapsamında durum
çalışması deseni kullanılmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşme kayıtları
çözümlenerek temel kategoriler ve temalar şeklinde gruplanmış ve yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda KKTC’deki resmi okul öncesi eğitim kurumlarında
görev yapan öğretmenlerin tamamına yakınının kendisini çocuğu tanıma ve
değerlendirme uygulamaları konusunda yeterli bulduğu; uygulamalara yönelik
program kapsamında yer alan formları büyük oranda bildikleri ve kullandıkları,
uygulamaları çoğunlukla çocukların gelişim düzeylerini belirleme ve raporlaştırma
amaçlı yaptıkları, uygulamaları planlama ve yürütme sürecinde bir dizi güçlükler
yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin önemli bir bölümü 2016 Okul Öncesi
Eğitim Programı’nın çocuğu tanıma ve değerlendirme uygulamalarında olumlu yönde
bir farklılaşma gerçekleştirdiğini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Çocuğu tanıma ve değerlendirme, Okul öncesi eğitim, Okul
Öncesi Eğitim Programı, Alternatif değerlendirme, Tanıma ve değerlendirme
teknikleri |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2021. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5587 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|