|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5593
|
Title: | The Effect of Burnout on the Turnover Intention: A Study on 5 Star Hotels in Famagusta |
Authors: | Ünlücan, Doğan Tanözü, Bahar Afet Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Job stress--Burn out (Psychology)--Hotel Employees--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Personnel management--Tourism Industry--Hospitality Industry--Hotels-- --Hotel Employees--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Employee motivation--Tourism Job satisfaction--Tourism Work--Psychological aspects Employees--Attitudes Hotel employees burnout turnover intention Northern Cyprus hotels emotional exhaustion depersonalization personal accomplishment Famagusta five stared hotels |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Tanözü, Bahar Afet. (2021). The Effect of Burnout on the Turnover Intention: A Study on 5 Star Hotels in Famagusta. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Servicing is the one of the most stressful occupations in the 21st century. Hotel
employees take a significant role in servicing in hospitality and tourism sector. Being
in service sector mainly centred on clients’ problems, and facing and working with
people is backbreaking.
The emotional pressure, long working hours and shifts, relations and
communications with colleagues and managers, active working for long hours, work
ambiguity or overloaded work are some of the reasons causes burnout in certain time
in hospitality among hotel employees. Burnout is a state of emotional, physical, and
mental exhaustion caused by excessive and prolonged stress. Burnout syndrome
consists of three basic dimensions: emotional exhaustion, depersonalization and
personal accomplishment, and these dimensions express the changes in the life of the
individual experiencing burnout. Burnout closely concerns and affects individuals,
businesses and organizations. Hotel businesses and employees are also one of the
sectors closely affected.
In hospitality and tourism sector work conditions and laws unsatisfactory in Northern
Cyprus. Compered to developed countries in Famagusta region in Northern Cyprus
hotels have worse conditions for employees. Furthermore lack of governmental
controls, inspections causes illegal shifts and overloaded work, which are non-ethical
work conditions, affects employees’ emotions and physical conditions negatively.
The aim of the current study is to consider hotel employees’ burnout level affects on
turnover intention.
This study conducted on five-star hotel employees in Famagusta. Two fıve-star
hotels located in Famagusta region. 280 hotel employees voluntarily participated in
this research. 204 of participants totally complete the questionnaires. According to
the ANOVA test p-value result (p<0.05=0.005) an important positive relationship
found between burnout and turnover intention. Burnout affects hotel employees’
turnover intentions.
Keywords: hotel employees, burnout, turnover intention, Northern Cyprus, hotels,
emotional exhaustion, depersonalization, personal accomplishment, Famagusta, five
stared hotels ÖZ:
Hizmet sektörü, 21. yüzyılın en stresli mesleklerinden biridir. Otel çalışanları,
otelcilik ve turizm sektöründe hizmet vermede önemli rol oynamaktadır. Hizmet
sektöründe olmak, esas olarak müşterilerin sorunları merkezli olduğundan insanlarla
yüz yüze kalmak ve çalışmak çalışanlar için yıpratıcıdır.
Duygusal baskı, uzun çalışma saatleri ve vardiyalar, meslektaşlar ve yöneticilerle
ilişkiler ve iletişim, uzun saatler aktif çalışma, iş belirsizliği veya aşırı çalışma, otel
çalışanlarında belirli zamanlarda tükenmişliğe neden olan etkenlerden bazılarıdır.
Tükenmişlik sendromu duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı olmak
üzere üç temel boyuttan oluşmaktadır. Duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel
başarı tükenmişliği deneyimleyen kişilerin hayatlarındaki değişimlerin şekilleri ifade
eder.
Tükenmişlik bireyleri, işletmeleri ve kuruluşları yakından ilgilendirir ve etkiler. Otel
işletmeleri ve çalışanları da yakından etkilenen sektörlerden biridir.
Kuzey Kıbrıs'ta konaklama ve turizm sektöründe çalışma koşulları ve kanunlar
yetersiz kalmaktadır. Ayrıca gelişmiş ülkelere kıyasla Kuzey Kıbrıs Gazimağusa
bölgesindeki oteller çalışanlar için daha kötü koşullara sahiptir. Bahsedilen olumsuz
şartlar; devlet kontrollerinin olmaması, denetimler, etik dışı çalışma koşulları olan
yasa dışı vardiyalar ve çok uzun çalıma saatleridir. Tüm bu olumsuz şartlar
çalışanların duygularını ve fiziksel koşullarını olumsuz yönde etkilemektedir.
Bu çalışmanın amacı, otel çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin işten ayrılma
niyetine etkilerini ele almaktır.
Bu çalışma Gazimağusa bölgesinde bulunan beş yıldızlı otellerde yürütülmüştür.
Bölgede iki tane beş yıldızlı otel bulunmaktadır. Çalışmaya 280 otel çalışanı gönüllü
olarak katılmıştır. Ancak 204 anket tamamen tamamlanmış ve kullanılabilirdi. SPSS
ANOVA test, p değeri sonuçlarına göre (p<0.05=0.005) tükenmişlik ve işten ayrılma
eğilimi arasında önemli ölçüde bir ilişki vardır. Tükenmişlik düzeyi otel
çalışanlarının işten ayrılma eğilimlerini etkilemektedir.
Anahtar Kelimeler: otel çalışanları, tükenmişlik, işten ayrılma eğilimi, Kuzey
Kıbrıs, Gazimağusa, duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarı, beş yıldızlı
oteller |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Doğan Ünlücan |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5593 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|