|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5594
|
Title: | Exploring the Relationship Between Instagram Usage, Self-Identity and Friendship Quality |
Authors: | Arsoy, Aysu Osude, Oluwaleke Micheal Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Social Media -Social Networking Sites-Interpersonal Communication-Friendship Instagram-Self Identity-Friendship Online social networks - Communication Social media-Psychological aspects Social media and society Self-identity Friendship quality Social Networking Sites Instagram Online friendship |
Issue Date: | Jan-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Osude, Oluwaleke Micheal. (2021).Exploring the Relationship Between Instagram Usage, Self-Identity and Friendship Quality . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The study explores the impacts of Instagram usage on self-identity and friendship
quality. Instagram is widely domiciled among young adults. Instagram users may
likewise follow others on the stage without their endorsement and this may improve
the social networks for the individuals who have restricted social ties outside of the
application.
The study means to know the association between digital media, society, and
personality development is considering in online media use. For this purpose,
Instagram usage investigated to find out kinship quality and the relationship with a
social personality.
The research adopted a quantitative survey method through the use of Google form to
sample 400 young Nigerian Instagram users living in North Cyprus. Results therefore
revealed that frequent use of Instagram has positive influence on the friendship quality
of the respondents. It was also uncovered that recurrence of Instagram use has an
important relationship on the self- personality of the respondents (r = .28).
Keywords: Self-identity, Friendship quality, Social Networking Sites, Instagram,
Online friendshi ÖZ:
Bu çalışma, Instagram kullanımının öz kimlik ve arkadaşlık kalitesi üzerindeki
etkilerini araştırmaktadır. Instagram, genç yetişkinler arasında yaygın bir şekilde
kullanılmaktadır. Instagram kullanıcıları, başka kişilerin onayı olmadan onları takip
edebilmektedir ve bu durum, sosyal ağ kullanımı zayıf olan bireylerin sosyal bağlarını
geliştirebilmektedir.
Çalışma, dijital medya, toplum ve kişilik gelişimi ile çevrimiçi medya kullanımı
arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Ayrıca, Instagram kullanımının, çevrimiçi
akrabalık ilişkisi, sosyal ve kişisel ilişkiler gibi çevrimiçi iletişim ile nasıl geliştiğini
ortaya koymaya çalışmaktadır.
Araştırmanın kapsamının örneklemeni oluşturan Kuzey Kıbrıs’ta yaşayan 400 genç
Nijeryalı Instagram kullanıcısı ile Google form kullanılarak anket çalışması
benimsenmiştir ve nicel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda
Instagram’ın sık bir şekilde kullanılmasının, arkadaşlık kalitesi üzerine manidar bir
etkisi olduğu görülmüştür. Bununla birlikte Instagram kullanımı ve kişilik arasında
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir(r = .28).
Anahtar Kelimeler: Öz kimlik, Arkadaşlık kalitesi, Sosyal Ağ Siteleri, Instagram,
Çevrimiçi arkadaşlık |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Aysu Arsoy. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5594 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|