|
EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5595
|
Title: | Social Media as a Destination Marketing Tool for a Sustainable Diaspora Cultural Heritage Festival in Nigeria |
Authors: | Araslı, Araslı Abdullahi, Maryam Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
Keywords: | Heritage Festivals-Tourism-Nigeria Cultural Tourism-Nigeria Heritage festival Slaves social media marketing African Diaspora tourism destinations Nigeria |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Doğu Akdeniz Üniversitesi |
Citation: | Abdullahi, Maryam. (2021).Social Media as a Destination Marketing Tool for a Sustainable Diaspore Cultural Heritage Festival in Nigeria.Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | This study explores how social media is used as a destination marketing tool for a
sustainable diaspora cultural heritage festival quality in Nigeria, drawing on the theory
of planned behaviour. The festival, a trip to heritage, was specifically premeditated to
celebrate the slave trade period by highlighting the unique connection of African
Americans history to the diaspora ancestors who were taken away as slaves through
‘the point of no return’ in Badagry –Nigeria. The study employed both quantitative
and qualitative method. A structured questionnaire was developed as a research
instrument to gather information aimed at examining the influence of Social media
(SM), Website quality (WQ) and Online word of mouth (eWOM) on tourists’ festival
satisfaction (FS) and festival revisiting intention (FRI). Data was gathered from
samples of 473 diaspora tourists at the Badagry diaspora festival in Nigeria and
analysed using Partial Least Square-Structural Equation Modelling (PLS-SEM) with
the aid of WarpPLS (7.0), and also an in-depth interview as a qualitative method was
conducted with seven tourism practitioners who are the festival organisers in Lagos
ministry of tourism. The findings of the study revealed that Social media (SM), festival
quality (FQ), Website quality (WQ) and electronic word of mouth (eWOM) have
positive and significant effects with tourists’ festival satisfaction. Additionally, this
study found that festival quality has positive impact on the intention of the tourists to
revisit the Badagry diaspora festival because tourist attitude is influenced by the socio cultural background of tourists. Moreover, the result revealed the partial mediating
effect of festival satisfaction in the relationship between (a) SM (b) FQ (c) WQ (d)
eWOM and tourist’s festival satisfaction. Similarly, cultural motivation was also found
to moderate the effects between tourist festival satisfaction and festival revisiting
intention (RI). Based on the findings, the implications of the festival sustainability and
future research directions were discussed.
Keywords: Sustainability; Heritage festival; Slaves, social media marketing; African
Diaspora; tourism destinations; Nigeria. ÖZ:Bu araştırmanın amacı, planlı davranış teorisiyle, Nijerya'daki miras festivali
kalitesinin sürdürülebilirliği için sosyal medyanın bir destinasyon pazarlama aracı
olarak nasıl kullanıldığını araştırmaktadır. Bir miras gezisi olan bu festival, Afrika
kökenli Amerikalıların tarihinin, Badagry-Nijerya'da köle olarak götürülen kişilerin
köle ticareti dönemini kutlamak için özel olarak tasarlanan festivaldir. Sosyal
medyanın, Web sitesi kalitesinin ve çevrimiçi ağızdan ağza iletişimin turistlerin
festival memnuniyeti ve festivali tekrar ziyaret etme niyetleri üzerindeki etkisini
incelemek için bir araştırma aracı olarak yapılandırılmış bir anket kullanılmıştır. Anket
çalışmasında Nijerya'daki Badagry diaspora festivalini ziyaret eden 473 turistten veri
toplanmış ve PLS (7.0) yardımıyla Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS-SEM)
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, Sosyal medya, festival kalitesi,
Web sitesi kalitesi ve elektronik ağızdan ağıza iletişimin turistlerin festival
memnuniyeti ile pozitif ve anlamlı bir ilişkisi olduğu sonucu bulunmuştur. Ek olarak,
bu çalışma festival kalitesinin turistlerin Badagry diaspora festivalini tekrar ziyaret
etme niyetleri üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucu bulunmuştur. Çünkü turist
tutumunun turistlerin sosyo-kültürel geçmişinden etkilendiğini ortaya çıkmıştır.
Ağızdan ağıza iletişim ile turistlerin festival memnuniyeti arasındaki ilişkide festival
memnuniyetinin kısmi aracılık etkisini ortaya konulmuştur. Benzer şekilde, kültürel
motivasyonun da turist festivali memnuniyeti ile festivali tekrar ziyaret etme niyeti
arasındaki ilişkiye aracılık ettiği bulunmuştur. Bulgulara dayalı olarak, festivalin
sürdürülebilirliğinin etkileri ve gelecekteki araştırmalara destek olacak şekilde
açıklanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilirlik; miras festivali, köleler, sosyal medya
pazarlaması, afrika diasporası, turizm destinasyonları, Nijerya. |
Description: | Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5595 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Tourism
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|