|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5615
|
Title: | The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes |
Authors: | Gilanlıoğlu, İlkay Banaeian, Hossein Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching (Higher) Language of Instruction--Second Language Learning--Computer Assistant Language LEarning--Students Perceptions Robot-Assisted Language Learning (RALL) Technology Teacher assistant Attitude Mixed-method |
Issue Date: | Jan-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Banaeian, Hossein. (2019). The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study investigated the effect of using a robot as a teacher assistant on university
language learners’ vocabulary learning and their attitudes towards it. This study was
conducted in Eastern Mediterranean University (EMU) in North Cyprus. First year
English Language Teaching (ELT) students were the participants of this study. In
this study a NAO robot which is an autonomous robot was used as a teacher assistant
within the vocabulary course. In order to reach the aims of this study, a mixed method research was designed. Both quantitative and qualitative data were collected.
By a quasi-experiment, the effect of the robot on vocabulary learning was explored.
Furthermore, a questionnaire and interview were used to explore the language
learners’ attitudes. Although, in this study the control group performed better than
the experimental group, the results of statistical analyses did not show significant
difference among them. In addition, data analyses showed that most of the learners
have positive attitudes towards this technology despite of its limitations. Also this
study found some of the limitations of this technology and the challenges of
implementing it. Some suggestions were also posed by the participants to use this
technology in more beneficial methods.
Keywords: Robot-Assisted Language Learning (RALL), Technology, Teacher
assistant, Attitude, Mixed-method ÖZ:
Bu çalışma, bir robotun öğretmen asistanı olarak kullanılmasının yetişkin dili
öğrenenlerin kelime öğrenmesi ve buna yönelik tutumları üzerindeki etkisini
araştırmıştır. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs'taki Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde (EMU)
yapıldı. Bu araştırmanın katılımcıları birinci sınıf İngiliz Dili Eğitimi (ELT)
öğrencileriydi. Bu çalışmada, kelime dersinde öğretmen asistanı olarak otonom bir
robot olan bir NAO robotu kullanılmıştır. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için
karma yöntemli bir araştırma tasarlandı. Hem nicel hem nitel veriler toplandı. Bir
yarı deneyde, robotun kelime öğrenmesi üzerindeki etkisi araştırıldı. Ayrıca, dil
öğrenenlerin tutumlarını keşfetmek için bir anket ve mülakat kullanılmıştır. Her ne
kadar bu çalışmada kontrol grubu deney grubundan daha iyi performans gösterse de,
istatistiksel analiz sonuçları aralarında anlamlı bir farklılık göstermedi. Ek olarak,
veri analizleri, kısıtlılıklara rağmen öğrencilerin bu teknolojiye karşı olumlu tutum
sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca bu çalışma, bu teknolojinin bazı sınırlarını ve
onu uygulamanın zorluklarını buldu. Katılımcılar tarafından bu teknolojiyi daha
faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuld. Katılımcılar tarafından
bu teknolojiyi daha faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuldu.
Anahtar kelimiler: Robot-Destekli Dil Öğrenimi (RALL), Teknoloji, Öğretmen
yardımcısı, Tutum, Karışık yöntem |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5615 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|