DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5615

Title: The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes
Authors: Gilanlıoğlu, İlkay
Banaeian, Hossein
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education
Keywords: English Language Teaching (ELT)
English Language--Study and Teaching (Higher)
Language of Instruction--Second Language Learning--Computer Assistant Language LEarning--Students Perceptions
Robot-Assisted Language Learning (RALL)
Technology
Teacher assistant
Attitude
Mixed-method
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Banaeian, Hossein. (2019). The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This study investigated the effect of using a robot as a teacher assistant on university language learners’ vocabulary learning and their attitudes towards it. This study was conducted in Eastern Mediterranean University (EMU) in North Cyprus. First year English Language Teaching (ELT) students were the participants of this study. In this study a NAO robot which is an autonomous robot was used as a teacher assistant within the vocabulary course. In order to reach the aims of this study, a mixed method research was designed. Both quantitative and qualitative data were collected. By a quasi-experiment, the effect of the robot on vocabulary learning was explored. Furthermore, a questionnaire and interview were used to explore the language learners’ attitudes. Although, in this study the control group performed better than the experimental group, the results of statistical analyses did not show significant difference among them. In addition, data analyses showed that most of the learners have positive attitudes towards this technology despite of its limitations. Also this study found some of the limitations of this technology and the challenges of implementing it. Some suggestions were also posed by the participants to use this technology in more beneficial methods. Keywords: Robot-Assisted Language Learning (RALL), Technology, Teacher assistant, Attitude, Mixed-method
ÖZ: Bu çalışma, bir robotun öğretmen asistanı olarak kullanılmasının yetişkin dili öğrenenlerin kelime öğrenmesi ve buna yönelik tutumları üzerindeki etkisini araştırmıştır. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs'taki Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde (EMU) yapıldı. Bu araştırmanın katılımcıları birinci sınıf İngiliz Dili Eğitimi (ELT) öğrencileriydi. Bu çalışmada, kelime dersinde öğretmen asistanı olarak otonom bir robot olan bir NAO robotu kullanılmıştır. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için karma yöntemli bir araştırma tasarlandı. Hem nicel hem nitel veriler toplandı. Bir yarı deneyde, robotun kelime öğrenmesi üzerindeki etkisi araştırıldı. Ayrıca, dil öğrenenlerin tutumlarını keşfetmek için bir anket ve mülakat kullanılmıştır. Her ne kadar bu çalışmada kontrol grubu deney grubundan daha iyi performans gösterse de, istatistiksel analiz sonuçları aralarında anlamlı bir farklılık göstermedi. Ek olarak, veri analizleri, kısıtlılıklara rağmen öğrencilerin bu teknolojiye karşı olumlu tutum sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca bu çalışma, bu teknolojinin bazı sınırlarını ve onu uygulamanın zorluklarını buldu. Katılımcılar tarafından bu teknolojiyi daha faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuld. Katılımcılar tarafından bu teknolojiyi daha faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuldu. Anahtar kelimiler: Robot-Destekli Dil Öğrenimi (RALL), Teknoloji, Öğretmen yardımcısı, Tutum, Karışık yöntem
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5615
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Banaeianhossein.pdfThesis, Master2.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback